Designum 2/2022

Vydavateľstvo
Slovenské centrum dizajnu, 2022

Takmer piaty mesiac s empatiou sledujeme situáciu na Ukrajine. So znepokojením a určitou dávkou strachu si čoraz intenzívnejšie uvedomujeme, že svetlo na konci tunela neprichádza. Zmocňuje sa nás beznádej, ale aj zodpovednosť a odhodlanie naplniť tento medzičas plnohodnotne. Preto sa aj naďalej snažíme ľuďom z Ukrajiny vyjadrovať morálnu podporu, ale aj finančne alebo materiálne im pomáhať. Rovnako je veľmi potrebné aj zdieľať s ľuďmi z Ukrajiny, ktorí prišli na Slovensko, alebo zostali doma, ich spoločnú túžbu po víťazstve. Aj my sa v redakcii Designumu k tomuto zámeru pripájame.

Na webovej stránke Slovenského centra dizajnu sme v rámci platformy e-designumu vytvorili samostatnú rubriku Stojíme pri Ukrajine. S aktuálnou situáciou na Ukrajine sa symbolicky prepájame aj dvoma príspevkami v rubrike Aktuálne. Lukáš Likavčan sa vo svojom úvodnom texte „Nevinnosť” dizajnu a moc propagandy cez osobné skúsenosti z Moskvy zamýšľa nad tým, ako propaganda a moc nachádzajú sofistikované spôsoby, ktorými dizajnujú svet na svoj obraz. O tom, ako prežíva hrôzy vojny, strach o svoju rodinu, ale aj napĺňa svoje tvorivé predstavy ukrajinská dizajnérka žijúca na Slovensku Oleksandra Bakushina, približuje rozhovor Jany Oravcovej. Prierez autorskou tvorbou písmotvorcu Samuela Čarnokého ponúka v rozhovore s ním Lucia Tomaschová. Lívia Rášová predstavuje Vladimíru Maťašeovú, ktorá sa svojím projektom Príbeh ľanu snaží o popularizáciu pestovania a textilného spracovania ľanu. Roman Juhás je grafický dizajnér so zameraním na branding, knižný dizajn a art direction. Michal Štofa sa s ním zhovára o jeho pracovných skúsenostiach a prístupe ku klientom. Zdeno Kolesár recenzuje novú expozíciu v Umeleckopriemyselnom múzeu Moravskej galérie v Brne. Do časti Múzejne prispel Maroš Brojo textom o zbierke multimédií v Slovenskom múzeu dizajnu, ktorá vznikla v roku 2017 s cieľom venovať sa multimediálnemu a digitálnemu dizajnu. Autorka série príspevkov o histórii módy rokov 1990 – 2010, Dana Lapšanská, sa v tretej časti venuje digitalizácii a zmene spotrebiteľských očakávaní v druhej dekáde 21. storočia. Do časti Teoreticky sme zaradili text Eleny Farkašovej Uchovávanie pamäti. Autorka predstavuje niekoľko projektov na pomedzí architektúry, dizajnu, voľného umenia a nových médií. V tomto čísle prezentujeme písma od Bernadett Erdélyiovej (Fokus), Lukáša Karabu (Jarmok), Barbary Kowalczukovej (Zelda). Čo autorov inšpirovalo k ich vzniku, sa môžete dozvedieť v časti Písma čísla. Prajeme príjemné letné čítanie!

Editoriál / Jana Oravcová
„Nevinnosť” dizajnu a moc propagandy / Lukáš Likavčan
Bude treba pomôcť Ukrajine a dizajnéri sa tu môžu spolupodieľať. Rozhovor s Oleksandrou Bakushinou / Jana Oravcová
Samuel Čarnoký — bežec na krátke aj dlhšie trate / Lucia Tomaschová
Príbeh ľanu. Rozhovor s Vladimírou Maťašeovou / Lívia Rášová
Od systematickej analýzy k ideálnej prihrávke. Rozhovor s Romanom Juhásom / Michal Štofa
ART DESIGN FASHION. Stála expozícia Umeleckopriemyselného múzea v Brne / Zdeno Kolesár
Zbierka multimédií Slovenského múzea dizajnu / Maroš Brojo, Stanislav Hrda, Marián Kabát, Slavomír Labský
Digitalizácia a zmena spotrebiteľských očakávaní v druhej dekáde 21. storočia / Dana Lapšanská
Uchovanie pamäti / Elena Farkašová
Písma čísla / Bernadett Erdélyiová, Lukáš Karaba, Barbara Kowalczuková

Viac o dizajnéroch v publikácii