Články
Newsletter
Výstavy

Opice z našej knižnice a priatelia

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

FÓRUM DIZAJNU 2025. OSVIETENÉ. Dejiny a budúcnosť slovenského dizajnu svietidiel
Akcie

Súťaž na vizuálnu identitu Pražského hradu

Flowers for Slovakia

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach
Dielo dizajnu

Miroslav Cipár: Návrhy na obaly desiatového mlieka pre školákov, 80. roky 20. storočie
Už tradične nový rok začíname spomienkou na skvelého všestranného výtvarníka, ilustrátora, tvorcu značiek, maliara, sochára a grafika Miroslava Cipára (1935-2021), ktorý sa narodil 8. januára 1935 vo Vysokej nad Kysucou. Navštevoval gymnázium v Žiline a v rokoch 1953 – 1955 študoval na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského a potom prestúpil na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, kde študoval maľbu u profesorov Vincenta Hložníka, Dezidera Millyho a Petra Matejku. Štúdium ukončil v roku 1961 a odvtedy celý život pôsobil na voľnej nohe. Ilustroval a navrhol obálky stoviek kníh, kreslil do detských časopisov Slniečko, Ohník a Zornička, upravoval časopis Mladá tvorba, navrhoval plagáty, je najúspešnejším slovenským autorom značiek a patrí k najlepším slovenským kaligrafom. V roku 2023 sme od rodiny Cipárových získali do našich zbierok vyše 900 ilustrácií, návrhov grafík, značiek a log tohto legendárneho autora. Medzi najzaujímavejšie (a takmer neznáme) patria tieto návrhy na obaly desiatového mlieka pre školákov, ktoré Cipár vytvoril v 80. rokoch 20. storočia. Žiaľ, do výroby sa napokon nedostali a dlhé roky boli archivované v ateliéri Miroslava Cipára. Dnes už sú súčasťou našich zbierok ako jeden z najpôvabnejších obalových dizajnov, aké u nás máme.
Osobnosti dizajnu

Zuzana Zemanová
Zuzana Zemanová po ukončení štúdia na Škole umeleckých remesiel v Bratislave na oddelení keramiky Júlie Horovej pokračovala vlastnou praxou vo vyštudovanom odbore. Napriek tomu, že niekoľko jej prác vlastní Slovenská národná galéria v Bratislave, a taktiež Galéria mesta Bratislavy, o jej tvorbe a živote vieme toho len málo. Zuzana Zemanová pochádzala z rodiny, v ktorej vládla tvorivá atmosféra aj vďaka kominárskemu majstrovi – zberateľovi, strýkovi Emilovi a o 15 rokov staršiemu bratovi – maliarovi Jankovi Alexymu. Podľa výpovedí tých, ktorí si ju trochu pamätali, krehká dáma Žulka viedla utiahnutý život, skromne vyrábala robila svoju keramiku pre ľudí. Bola povahovo iná ako jej verejne sa angažujúci brat. Možno aj veľký vekový rozdiel je dôvodom, prečo sa v spomienkach Janka Alexyho Žulka, aj napriek spriaznenosti duší, čo sa týka lásky k umeniu, často nevyskytuje. Predsa sa však o nej zmieňuje vo svojej knihe Ovocie dozrieva – Spomienky maliara (1957): „Raz sme navštívili ateliér sochára Ladislava Majerského a moja sestra, ktorú sme doma volali Žulkou, vzala do rúk hlinu a začala modelovať. – Veď vy ste sochársky talent! – povedal Majerský prekvapene. – Prihláste sa do Školy umeleckých remesiel. A tak sa stalo.
Designum

Designum 1/2025

Designum 4/2024

Designum 3/2024
