Akcie

Open Call: Bratislava Design Week

25. 5. 2022 – 31. 8. 2022

Open Call: KOLABO 2022

online
7. 6. 2022 – 18. 9. 2022

Meetup Year of Climate Care 03

Skrytý bar, Nová Cvernovka
16. 8. 2022

Open call: Climate Care Academy

Stará kotolňa FAD STU
22. 8. 2022 – 24. 8. 2022

Dielo dizajnu

Jozef Staník: Kolekcia pohárov Zlatá Zuzana, 70. roky 20. storočia.
Jozef Staník: Kolekcia pohárov Zlatá Zuzana, 70. roky 20. storočia.

Jozef Staník – Nápojová súprava Zlatá Zuzana, 1956

Symbol známeho bruselského štýlu v sklárskom dizajne. Dizajnér vyvinul špeciálne kliešte na tvarovanie stopky pohára. Súpravy sa vyrábali najskôr v sklárňach v Zlatne, neskôr v Katarínskej Hute a Málinci, v siedmich farebných variantoch a ôsmich veľkostiach na rôzne druhy alkoholických nápojov. Súprava si získala veľkú popularitu doma i v zahraničí. Odhaduje sa, že za 50 rokov sa vyrobilo 50 miliónov kusov pohárov.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Andrej Kováčik

Andrej Kováčik sa narodil v Budapešti, kde sa učil za zinkografa a navštevoval večerné kurzy kreslenia. V rokoch 1908 – 1914 študoval na akadémii výtvarných umení v Budapešti, kde boli jeho profesormi T. Zemplényi, P. Szinyei-Merse a B. Iványi-Grünwald. Počas prvej svetovej vojny narukoval a pôsobil ako frontový maliar v rakúsko-uhorskej armáde. Po vojne sa presťahoval aj s rodinou na Slovensko do Turčianskeho Svätého Martina, kde pôsobil ako výtvarník-ilustrátor Kníhtlačiarskeho účastinárskeho spolku. V roku 1927 presídlil do Bratislavy, kde žil ako výtvarník v slobodnom povolaní až do svojej smrti v roku 1953. Počas slovenského štátu kreslil do oficiálnej ľudáckej tlače a spolupracoval aj s Úradom propagandy. V roku 1945 na základe rozhodnutia preverovacej sekcie Komisie pre reorganizáciu výtvarného života dostal doživotný zákaz pôsobenia vo verejnom kultúrnom živote. Profiloval sa najmä ako časopisecký, neskôr ako knižný grafik. V 20. a 30. rokoch kreslil do humoristických časopisov Kocúr, Jež a Koza, Osa a Kosa a vytvoril aj zatiaľ nezistený počet politických a výstavných plagátov. Vo svojej tvorbe spojenej s typografiou nezaprel secesné školenie, tvary písem často ornamentalizoval. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017. Fotografia: výskum Ľubomíra Longauera do publikácie Modernosť tradície – úžitková grafika po roku 1918 (Slovart, Bratislava, 2011), archív Slovenskej národnej galérie v Bratislave

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 2/2022

Slovenské centrum dizajnu
3,40
Designum 1/2022

Designum 1/2022

Slovenské centrum dizajnu
3,40
Designum 4/2021

Designum 4/2021

Slovenské centrum dizajnu
3,40
Designum 3/2021

Designum 3/2021

Slovenské centrum dizajnu
3,40
Prejsť na archív