Newsletter

Dielo dizajnu

Štěpán Pala: pohár Veža zo súboru Šachové poháre, 1975, fúkané, brúsené sklo, foto: archív Š. Pala/Z. Palová
Štěpán Pala: pohár Veža zo súboru Šachové poháre, 1975, fúkané, brúsené sklo, foto: archív Š. Pala/Z. Palová

Štěpán Pala: pohár Veža zo súboru Šachové poháre, 1975.

Výber posledného diela mesiaca v roku 2024 pripadol na prácu sklárskeho výtvarníka Štěpána Palu, ktorý 15. decembra oslávil jubilejné 80. narodeniny. Pala po absolvovaní štúdia u Václava Ciglera na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1974) začal pracovať ako umelec v slobodnom povolaní. Tvorí predovšetkým sklené sochy a plastiky, v ktorých sa odráža jeho záujem o matematiku, geometriu, abstrakciu, priestor a dôraz kladie na optické vlastnosti skloviny. Rozmerové i farebné variácie jednotlivých diel rozvíja v tematických cykloch zväčša naviazaných práve na matematické rovnice a vzorce. Okrem toho sa ešte v období po polovici 70. rokov 20. storočia venoval aj tvorbe návrhov interiérových svietidiel a osvetľovacích sústav do hotelov či iných verejných priestorov. V tomto období vzniklo aj niekoľko Palových nápojových súborov, okrem iných napríklad Šachové poháre (1975), ktorých zhrubnuté dno je brúsené tak, aby jeho podoba slúžila ako indikátor smerovania pohybu danej figúrky.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Jakub Janiga

Jakub Janiga bol jedným z prvých študentov ateliéru Kov a šperk na VŠVU (1995 – 2000) pod vedením Karola Weisslechnera, ktorý ateliér prevzal po Antonovi Cepkovi. Jeho tvorba vychádzala z koncepcie oddelenia, ktorá sa zameriavala nielen na autorský šperk, ale aj interiérové doplnky, alebo nábytkové solitéry - objekty. V roku 2001, ani nie rok po ukončení štúdia, usporiadal vlastnú samostatnú výstavu s množstvom realizovaných prototypov. V tom čase už mal na konte niekoľko desiatok výstav, zahraničné študijné pobyty a niekoľko komerčných úspechov. Už počas štúdia zaujal šperkom - príborom navliekacím na prsty, ktorý je aj dnes veľmi netradičným riešením, dokumentujúcim jeho zvláštny vzťah k funkčnosti predmetov. Je to niečo ako výtvarný objekt s obmedzenou funkciou. Jeho záujem o stolovacie prvky a kov ako nosný materiál siaha až k stredoškolskému obdobiu, ku kremnickej Škole úžitkového výtvarníctva. Táto vývojová línia sa plynule tiahla jeho tvorbou až po jeho odchod do USA, kde v roku 2013 založil štúdio Janiga Design v Bostone, v ktorom sa venuje hlavne výstavníckym projektom. Pre jeho tvorbu boli charakteristické čisté geometrické tvary, jednoduché línie svietnikov, mís a váz. Katarína Hubová

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Obalka Designum 3/2024

Designum 3/2024

Slovenské centrum dizajnu
Designum 2/2024

Designum 2/2024

Slovenské centrum dizajnu
Designum 1/2024

Designum 1/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content