Články

Národná cena za dizajn zvonku

Katarína Plačková: Dizajn môže byť hlasom zmeny
Najnovšie správy
Súťaž Ekoobal budúcnosti
Marcová akcia na predplatné časopisu Designum 2025!
Kniha mesiaca FEBRUÁR
Výstava Národná cena za dizajn 2024 je otvorená
Newsletter
Výstavy

Ryszard Kaja: Poľsko

Výstava Národná cena za dizajn 2024 – komunikačný dizajn v Košiciach

Opice z našej knižnice a priatelia
Akcie

Súťaž na vizuálnu identitu Pražského hradu

Flowers for Slovakia

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach
Dielo dizajnu

Miroslav Cipár: Návrhy na obaly desiatového mlieka pre školákov, 80. roky 20. storočie
Už tradične nový rok začíname spomienkou na skvelého všestranného výtvarníka, ilustrátora, tvorcu značiek, maliara, sochára a grafika Miroslava Cipára (1935-2021), ktorý sa narodil 8. januára 1935 vo Vysokej nad Kysucou. Navštevoval gymnázium v Žiline a v rokoch 1953 – 1955 študoval na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského a potom prestúpil na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, kde študoval maľbu u profesorov Vincenta Hložníka, Dezidera Millyho a Petra Matejku. Štúdium ukončil v roku 1961 a odvtedy celý život pôsobil na voľnej nohe. Ilustroval a navrhol obálky stoviek kníh, kreslil do detských časopisov Slniečko, Ohník a Zornička, upravoval časopis Mladá tvorba, navrhoval plagáty, je najúspešnejším slovenským autorom značiek a patrí k najlepším slovenským kaligrafom. V roku 2023 sme od rodiny Cipárových získali do našich zbierok vyše 900 ilustrácií, návrhov grafík, značiek a log tohto legendárneho autora. Medzi najzaujímavejšie (a takmer neznáme) patria tieto návrhy na obaly desiatového mlieka pre školákov, ktoré Cipár vytvoril v 80. rokoch 20. storočia. Žiaľ, do výroby sa napokon nedostali a dlhé roky boli archivované v ateliéri Miroslava Cipára. Dnes už sú súčasťou našich zbierok ako jeden z najpôvabnejších obalových dizajnov, aké u nás máme.
Osobnosti dizajnu

Viera Líčeníková-Škrabalová
Meno Viery Líčeníkovej-Škrabalovej (1925 – 2007) je dnes odbornej verejnosti známe najmä v súvislosti s Ústredím ľudovej umeleckej výroby (ÚĽUV), kde pracovala od roku 1949 a v jeho archíve zanechala viac než tritisíc kresieb ľudových krojov a doplnkov. Jej tvorivá činnosť v oblasti textilu je však omnoho rozsiahlejšia. Ako profesionálna výtvarníčka a členka Zväzu slovenských výtvarných umelcov (ZSVU) sa od odevnej tvorby dostala k navrhovaniu rôznych úžitkových textílií, scénickej tvorbe pre film a divadlo, ilustrácii, závesným textilným „obrazom“, bola členkou odborných komisií a spolupracovala s viacerými časopismi.
Designum

Designum 4/2024

Designum 3/2024

Designum 2/2024
