Newsletter

Dielo dizajnu

Miroslav Cipár: Návrhy na obaly desiatového mlieka pre školákov, 80. roky 20. storočie

Už tradične nový rok začíname spomienkou na skvelého všestranného výtvarníka, ilustrátora, tvorcu značiek, maliara, sochára a grafika Miroslava Cipára (1935-2021), ktorý sa narodil 8. januára 1935 vo Vysokej nad Kysucou. Navštevoval gymnázium v Žiline a v rokoch 1953 – 1955 študoval na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského a potom prestúpil na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, kde študoval maľbu u profesorov Vincenta Hložníka, Dezidera Millyho a Petra Matejku. Štúdium ukončil v roku 1961 a odvtedy celý život pôsobil na voľnej nohe. Ilustroval a navrhol obálky stoviek kníh, kreslil do detských časopisov Slniečko, Ohník a Zornička, upravoval časopis Mladá tvorba, navrhoval plagáty, je najúspešnejším slovenským autorom značiek a patrí k najlepším slovenským kaligrafom. V roku 2023 sme od rodiny Cipárových získali do našich zbierok vyše 900 ilustrácií, návrhov grafík, značiek a log tohto legendárneho autora. Medzi najzaujímavejšie (a takmer neznáme) patria tieto návrhy na obaly desiatového mlieka pre školákov, ktoré Cipár vytvoril v 80. rokoch 20. storočia. Žiaľ, do výroby sa napokon nedostali a dlhé roky boli archivované v ateliéri Miroslava Cipára. Dnes už sú súčasťou našich zbierok ako jeden z najpôvabnejších obalových dizajnov, aké u nás máme.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Marián Čunderlík

Marián Čunderlík začal v roku 1946 študovať na Pedagogickej fakulte v Bratislave u Jána Mudrocha. Neskôr prešiel na Vysokú školu výtvarných umení, kde študoval u Ľudovíta Fullu až do Fullovho odchodu z VŠVU v roku 1952. Čunderlík oficiálne absolvoval v roku 1953. Od ukončenia vojenskej služby až do smrti bol v slobodnom povolaní. Zomrel za nevyjasnených okolností v roku 1983. Marián Čunderlík bol predovšetkým maliar a grafik. Na začiatku šesťdesiatych rokov sa zúčastňoval neoficiálnych ateliérových výstav – Konfrontácií. Patril ku kľúčovým predstaviteľom informelu na Slovensku a venoval sa aj monumentálnej tvorbe. Popri svojej voľnej tvorbe ilustroval, navrhoval plagáty, knižné obálky a aj drobnú grafiku. Princípy svojej voľnej tvorby uplatnil aj v úžitkovej grafike - dominantná je uňho štruktúra tvorená kombináciou rastru, maľby a niekedy aj maliarskeho gesta. Z nej sa vynárajú figurálne motívy alebo písmo, s ktorým pracoval voľne. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017.

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 1/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Obalka Designum 3/2024

Designum 3/2024

Slovenské centrum dizajnu
Designum 2/2024

Designum 2/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content