Najnovšie správy
Vyšiel nový diel podcastu Klub dizajnu
Priemyselno-právna ochrana dizajnov
New European Bauhaus Prizes pozná svojich víťazov
Newsletter
Výstavy

100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu

Materialisti

Kde končí tma
Akcie

Diploma Selection 2022

Zjednocujúci vizuálny štýl propagácie Divadla Nová scéna

Meetup Year of Climate Care 01

Angewandte Festival 2022
Dielo dizajnu

Publikácia ŠUR. Škola umeleckých remesiel v Bratislave 1928 – 1939
Publikácia predstavuje prvú verejnú výtvarnú školu na Slovensku, svojho času nazývanú aj bratislavský Bauhaus. Grafický dizajn knihy vytvorila Mária Rojko. Vo svojom návrhu vychádzala z autentických dokumentov Školy umeleckých remesiel a ich estetiky v štýle novej typografie. Pri zalomení textu dbala na dobrú čitateľnosť a orientáciu v texte s dôrazom na bielu plochu papiera, silný obrazový materiál a jednoduché grafické prvky. Pre publikáciu zvolila „kultové“ bezpätkové písmo Futura, ktoré bolo určujúce pre modernú typografiu. Tieto výrazné princípy novej typografie pritom použila s citom, takže čitateľovi neprekážajú a zároveň mu približujú atmosféru obdobia, v ktorom škola pôsobila.
Osobnosti dizajnu

Marián Čunderlík
Marián Čunderlík začal v roku 1946 študovať na Pedagogickej fakulte v Bratislave u Jána Mudrocha. Neskôr prešiel na Vysokú školu výtvarných umení, kde študoval u Ľudovíta Fullu až do Fullovho odchodu z VŠVU v roku 1952. Čunderlík oficiálne absolvoval v roku 1953. Od ukončenia vojenskej služby až do smrti bol v slobodnom povolaní. Zomrel za nevyjasnených okolností v roku 1983. Marián Čunderlík bol predovšetkým maliar a grafik. Na začiatku šesťdesiatych rokov sa zúčastňoval neoficiálnych ateliérových výstav – Konfrontácií. Patril ku kľúčovým predstaviteľom informelu na Slovensku a venoval sa aj monumentálnej tvorbe. Popri svojej voľnej tvorbe ilustroval, navrhoval plagáty, knižné obálky a aj drobnú grafiku. Princípy svojej voľnej tvorby uplatnil aj v úžitkovej grafike - dominantná je uňho štruktúra tvorená kombináciou rastru, maľby a niekedy aj maliarskeho gesta. Z nej sa vynárajú figurálne motívy alebo písmo, s ktorým pracoval voľne. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017.
Designum

Designum 1/2022

Designum 4/2021

Designum 3/2021
