Articles
![](https://scd.sk/wp-content/uploads/2023/11/ncd_banner-všetko-najlepšie_1360x600-768x339.jpg)
Workshops in Satellite / Slovak Design Award 2023
![velvet generation](https://scd.sk/wp-content/uploads/2019/11/velvet-generation-768x384.png)
Velvet Generation: Dana Kleinert
Latest news
Newsletter
Exhibitions
![](https://scd.sk/wp-content/uploads/2023/03/retrotopia-768x402.jpg)
Retrotopia. Design for Socialist Spaces
![](https://scd.sk/wp-content/uploads/2023/05/1300x480-768x284.jpg)
Design Forum 2023. Humanity in design
Events
Dielo dizajnu
![](https://scd.sk/wp-content/uploads/2021/12/Tibor_Uhrin-svietniky.jpg)
Tibor Uhrín – Ostalgia candlesticks, 2015
These products are completely recycled objects made from the birch plywood of discarded furniture pieces and junkyard umakart. Umakart (artificial cardboard) is a retro material from the 1960s applied as a finishing touch to almost every home in socialist housing estates.
People of Design
![](https://scd.sk/wp-content/uploads/2020/11/gejihI8oSoOjei8F1QDG_09_Julie20HorovC3A1_original-scaled.jpg)
Julie Kováčiková Horová
Julie Horová, významná osobnosť česko-slovenskej keramiky, sa pre štúdium keramiky rozhodla až tesne pred prijímacími pohovormi na VŠUP v Prahe. Podmienky na keramickú tvorbu v čase nástupu Horovej na štúdium v roku 1923, neboli v Československu ideálne. Paradoxne, práve na Vysokej škole umeleckopriemyslovej v Prahe nemal umelecký priemysel tú správnu popularitu. Ašpiranti na štúdium prišli na školu so zámerom stať sa umelcami s veľkým „U“ – sochármi a maliarmi. Disciplíny umeleckého priemyslu boli prenechané tým „menej nadaným“. No mladá Julie Horová videla situáciu inak – napriek dobovým predsudkom si zvolila keramiku – rozpoznala, že práve hlina jej umožňuje uplatniť rovnako sochárske aj maliarske zručnosti. Cestou zvyšovania reputácie keramiky sa napokon uberala celoživotne. Podobne ako u iných autorov orientovaných na prácu s hlinou, aj Horovej tvorbou vedú dve rovnocenné konštantné línie – úžitková a sochárska. Hlina ako médium je sprostredkovateľom určitej ambivalentnosti, ktorá so sebou často prináša pozoruhodne široký záber výtvarného záujmu, ako aj vzájomné prestupovanie a ovplyvňovanie jednej línie tvorby s druhou a naopak.