Articles
![](https://scd.sk/wp-content/uploads/2023/11/ncd_banner-všetko-najlepšie_1360x600-768x339.jpg)
Workshops in Satellite / Slovak Design Award 2023
![velvet generation](https://scd.sk/wp-content/uploads/2019/11/velvet-generation-768x384.png)
Velvet Generation: Dana Kleinert
Latest news
Newsletter
Exhibitions
![](https://scd.sk/wp-content/uploads/2023/03/retrotopia-768x402.jpg)
Retrotopia. Design for Socialist Spaces
![](https://scd.sk/wp-content/uploads/2023/05/1300x480-768x284.jpg)
Design Forum 2023. Humanity in design
Events
Dielo dizajnu
![](https://scd.sk/wp-content/uploads/2021/12/Tibor_Uhrin-svietniky.jpg)
Tibor Uhrín – Ostalgia candlesticks, 2015
These products are completely recycled objects made from the birch plywood of discarded furniture pieces and junkyard umakart. Umakart (artificial cardboard) is a retro material from the 1960s applied as a finishing touch to almost every home in socialist housing estates.
People of Design
![](https://scd.sk/wp-content/uploads/2020/11/7oDmemy6QoGKocCng94M_02_Taraba20NCD_original.jpg)
Jaroslav Taraba
Jaroslav Taraba je spolu s Karolom Hološkom rozhodujúcou osobnosťou nielen pre skláreň v Lednických Rovniach, ale pre vývoj slovenského sklárskeho dizajnu vôbec. Do fabriky nastúpil v roku 1948 ako 16-ročný. Najskôr pracoval v kresliarni, v roku 1960 sa stal Hološkovým asistentom a v roku 1972 prevzal po ňom vedenie výtvarno-technického strediska. Taraba si osvojil Hološkove princípy tvorby nápojového skla, zmysel pre tvarovanie tenkostennej kalíškoviny a čisté klasické línie, no postupne si vytvoril vlastné postupy a vlastnú koncepciu úžitkového skla. V 60. rokoch využíval geometrický pantodekór na vyzdvihnutie tvaru a účinku skla. Neskôr sa sústredil na čistý nedekorovaný tvar s pevne geometricky tvarovaným kalichom a štíhlou nohou. V 70. rokoch navrhoval poháre komponované na robustnej nohe alebo priamo na zhrubnutom dne, ktoré vytvára vrstvu „ľadu“. V 80. rokoch varioval valcovité poháre so zvýšenou zosilnenou nohou dotváranou hutnícky.