Designum 2/2021

Vydavateľstvo
Slovenské centrum dizajnu, 2021

Aktuálne číslo Designumu prináša príspevky predovšetkým z domácej dizajnérskej scény. Ľubica Segečová v Národnej cene za dizajn 2020 – Komunikačný dizajn získala spolu s Ivanou Čobejovou Špeciálnu cenu za inovatívny dizajn s edukačnými novinami pre budúcich tvorcov a obdivovateľov architektúry Priestor a nominovaný bol aj jej návrh vizuálnej identity pre neziskové združenie
The Julius Koller Society. Rozhovor s ňou pripravila Zuzana Uhalová.

Združenie Spolka je platforma na rozmýšľanie a rozprávanie o meste a potrebách jeho obyvateľov. Svojimi projektmi pre mesto Košice, ako sú participatívne projekty, urbanistické návrhy, strategické plány výstavy, prednášky, workshopy alebo letná škola Never-never school, sa usiluje zapájať do procesu plánovania a tvorby mesta široké spektrum aktérov, ale aj tých ne-ľudských. Vo svojom príspevku Spolku prezentuje Roman Novotný. Pri príležitosti akvizície rúrkového nábytku do zbierky Slovenského múzea dizajnu SCD Katarína Hubová rozplieta príbeh zrodu a vývoja kovového nábytku, ktorý môžeme pripísať Martovi Stamovi alebo Marcelovi Breuerovi či Ludwigovi Miesovi van der Rohe. Do Slovenského múzea dizajnu sa nám podarilo získať solitéry nábytku, ktoré boli zakúpené v predajni Thonet v Bratislave v roku 1930 ako zariadenie do detskej izby. Simona Janišová pripravila pre bratislavskú Galériu dizajnu Satelit výstavu 2x Polonský. Podnietila ju k tomu, aby sa zamyslela nad významom tvorby Mariána a Ivana Polonských, ale aj nad perspektívami jej ďalšieho bádateľského smerovania.

Trojica autorov Dušan Kočlík, Michal Hronský, Katarína Morávková hodnotí výsledky výskumného projektu Interiér na Slovensku (INSK), ktorý sa zaoberá základným výskumom vývoja a smerovania slovenskej interiérovej tvorby prevažne druhej polovice 20. storočia a realizuje ho výskumný tím na Ústave interiéru a výstavníctva Fakulty architektúry a dizajnu STU v Bratislave. Enzo Mari patrí medzi významné osobnosti talianskeho dizajnu. Žiaľ, derniéry svojej monografickej výstavy sa už nedožil, zomrel na jeseň pár dní po jej otvorení na COVID-19. Hoci pandémia si pre nás pripravila rozmanité scenáre, výstavu pod kurátorským vedením Hansa Ulricha Obrista a Francescy Giacomelli sa organizátori po lockdowne rozhodli predĺžiť, a tak si ju návštevníci môžu vychutnať aj počas leta naživo alebo online. To, akú zodpovednú úlohu má v súčasnosti udržateľný dizajn, netreba obzvlášť pripomínať. Súvisia s ním aj pojmy, ako je upcyklácia, recyklácia či downcyklácia. Dôležitosť týchto procesov udržateľnosti pripomína rozhovor Evy Gartnerovej s Janom Veselským, zakladateľom platformy Upstart. Odbornej literatúry na poli dizajnu nie je nikdy dosť. Knihy Jana Michla Co Bauhaus dal – A CO VZAL a DESIGN teória a metodológia od Ľudovíta Petránskeho a Eleny Farkašovej recenzuje Zdeno Kolesár.

Pri príležitosti Roku slovenského dizajnu sme pripravili výber mimoriadnych písiem spolu s ich príbehmi, ktoré navrhli slovenskí dizajnéri alebo vznikli na Slovensku od počiatku digitálnej tvorby písma. V tomto čísle predstavujeme prvú trojicu písiem od Petra Biľaka (Greta), Mareka Chmiela (Veselica) a Ondreja Jóba (Klimax).

Ľubica Segečová: úlohou dizajnu je aj primať diváka rozmýšlať, čudovať sa, objavovať / Zuzana Uhalová
Urbanizmus medzi angažovanou utópiou a situovaným poznaním: Spolka oslavuje päť rokov / Roman Novotný
Keramika bratov Mariána a Ivana Polonských / Simona Janišová
Začiatky nábytku z ohýbaných kovových rúrok / Katarína Hubová
Interiér na Slovensku – unikátne dedičstvo / Dušan Kočlík, Michal Hronský, Katarína Morávková
Enzo Mari: označovaný za rebela pre posadnutosť tvarom / Jana Oravcová
Rola dizajnu v procese upcyklácie / Eva Gartnerová
Ojedinelý počin v oblasti teórie dizajnu / Zdeno Kolesár
Čo modernizmus dal – A ČO VZAL? / Zdeno Kolesár
Písma čísla / Samuel Čarnoký, Michal Tornyai, Palo Bálik

Viac o dizajnéroch v publikácii
Články v čísle

Vyšiel nový Designum 2/2021!