Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Písma čísla 4/2021

Pri príležitosti Roku slovenského dizajnu sme pripravili výber dvanástich mimoriadnych písiem spolu s ich príbehmi, ktoré navrhli slovenskí dizajnéri alebo vznikli na Slovensku od počiatku digitálnej tvorby písma. O výber sa postarali Palo Bálik, Samuel Čarnoký a Michal Tornyai na základe týchto zhodných kritérií: kvalitné prevedenie, inovatívny prístup, domáci a medzinárodný ohlas vrátane ocenení, rozsah a popularita používania písma doma a vo svete, lokálny prínos do globálnej písmarskej scény. Písma sme prezentovali počas tohto roku prostredníctvom nadpisov v jednotlivých číslach časopisu Designum. V tomto čísle predstavujeme štvrtú trojicu písiem: Plastic (Ivana Palečková, Jitka Janečková), Doko (Ondrej Jób), Komu (Ján Filípek).

Písma Čísla Designum 4 2021
Písma Čísla Designum 4 2021
Písma Čísla Designum 4 2021
Písma Čísla Designum 4 2021
Písma Čísla Designum 4 2021
Písma Čísla Designum 4 2021

Plastic

Autorky Ivana Palečková, Jitka Janečková,
Rok 2014 — 2019
Text Palo Bálik

Prvá verzia písma inšpirovaná písmenkovými komponentmi — céčkami, pomenovanými podľa plastového výlisku v tvare C socialistického závesového systému, vznikla v roku 2014 počas digitalizačného projektu prototype.sk v Typolabe pod názvom Céčkoslovensko. Ivana Palečková zdigitalizovala tvary existujúcich plastových výliskov a podľa logiky napájania jednotlivých ohniviek navrhla chýbajúce znaky celej sady. O pár rokov neskôr spojila sily so svojou kamarátkou z ateliéru a čerstvou absolventkou Type and Media na Kráľovskej akadémii umení (KABK) v Haagu Jitkou Janečkovou, aby spoločne vydali variabilnú a ešte hravejšiu verziu pôvodného písmového návrhu pod názvom Plastic.

Komu

Autor Ján Filípek
Rok 2010
Text Samuel Čarnoký

Komu od Jána Filípka (DizajnDesign) patrí medzi písma, s ktorými sa takmer každý určite raz stretol. Pôvodným zdrojom je inšpirácia v našej minulosti. Súčasná podoba je digitálny revival uniformného „nástenkového“ písma z doby socializmu, ktoré sa všadeprítomne používalo v bývalom Československu. Jednoduché, lineárne písmená z farebných fólií alebo polystyrénu, ktoré sa prichytávali špendlíkmi na nástenku potiahnutú zvyčajne červeným plátnom, sa využívali na oznamy rôzneho druhu a propagandistické účely. Digitalizovaná verzia je v súčasnosti obľúbeným a preferovaným nadpisovým písmom, ktoré sa nelimituje len na použitia s odkazom na minulosť.

Doko

Autor Ondrej Jób
Rok 2009 — 2021
Text Michal Tornyai

Doko je písmová rodina určená na použitie v publikačnom dizajne, ktorá umne kombinuje expresívne prvky nadpisových písiem s funkčnosťou textových písiem. Má hravý charakter inšpirovaný komiksovou a ilustračnou estetikou a tiež ručným kreslením letteringov. Vidno to najmä na serifových rezoch – najviac v italike. Detaily, ako sú oblé zakončenia ťahov a asymetrické serify, zažiaria najmä vo väčších veľkostiach. Naopak, v malých veľkostiach a v sadzbe dlhších textov má Doko vyvážené výškové a šírkové proporcie a nízky kontrast ťahov, čo ho robí pri takomto použití dobre čitateľným a funkčným. Neustále si však udržiava svoj jedinečný charakter, takže nájde uplatnenie aj v dizajne vizuálnych identít.


Viac sa dočítate v časopise Designum 4/2021 na s. 77
Predaj časopisu Designum

Súvisiace diela

Plastic

Plastic

Ivana Palečková
Jitka Janečková
DÔVERA SANS

DÔVERA SANS

Ondrej Jób
Rudolf Letko
Prejsť na diela

Viac k téme v publikáciách

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku (S. Čarnoký). Foto: Adam Šakový

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku

Slovenské centrum dizajnu a vydavateľstvo Slovart
37,90
Prejsť na publikácie