Poznáme laureátov Národnej ceny za dizajn 2025

V priestoroch Divadla Nová scéna sa včera, 21. októbra, uskutočnil 22. ročník udeľovania Národnej ceny za dizajn, tentoraz venovaný produktovému dizajnu. Do súťaže sa prihlásilo 195 diel, ktoré boli hodnotené v 7 kategóriách v dvojkolovom hlasovaní medzinárodnej odbornej poroty. Do druhého kola postúpilo 127 diel, z ktorých 90 bolo vystavených na online výstave na webovej stránke súťaže. Počas slávnostného večera bolo predstavených 27 nominácií. Udelilo sa 7 cien v hlavných kategóriách, 4 špeciálne ceny a 3 ceny pre osobnosti dizajnu.

„Slovenský produktový dizajn aj tento rok presvedčil medzinárodnú porotu o svojej zdravej rozmanitosti a dravej originalite. Žijeme neľahkú dobu, ktorá na jednej strane stimuluje schopnosť produktových dizajnérov hľadať a uvádzať do života riešenia problémov, no na strane druhej naša spoločnosť funguje v zvláštnej zotrvačnosti bez strategických rámcov a bez jasnej vízie budúcnosti, ktorá je teraz plná neistoty a strachu. O to viac si vážim každým rokom stúpajúci počet prihlásených projektov. Toto číslo nie je len odrazom záujmu o prestížne ocenenie v oblasti dizajnu, ale hlavne indikátorom životaschopnosti dizajnérskej tvorby na Slovensku. Som presvedčený, že slovenský dizajn nepotrebuje mať svoje centrum, ani dizajnérsku cenu na to aby bol kvalitný a uplatnil sa na domácej alebo svetovej scéne. Zdravú štruktúru, kde sa dizajn mapuje, podporuje, zbiera a oceňuje potrebuje najmä Slovensko. Každá Národná cena za dizajn významným spôsobom prispieva do pestrej mozaiky dejín dizajnu na našom území. Nezničme si, prosím, to, čo nám v dobrom závidí okolitý svet,“ uviedol Maroš Schmidt, riaditeľ Slovenského centra dizajnu.  

Prihlásené diela hodnotila medzinárodná odborná 7 – členná porota v zložení Michala Lipková (SK), Radek Hegmon (CZ), Bibiana Zdútová (SK), Martin Šichman (SK), Eva Slunečková (CZ), Bystrík Míček (SK) a Claudia Banz (DE). Michala Lipková pôsobila aj ako predsedníčka tohtoročnej poroty.

Ocenenie a vizuálna identita

Autormi unikátneho ocenenia sú Mário Coufal, absolvent VŠVU, a grafické dizajnérky Terézia Baláž Denková a Barbara Kowalczuková, ktoré stoja aj za vizuálnou identitou aktuálneho ročníka.

Tvar ocenenia prekvapí, ide o „sample box“, skladačku z printov s odhalením loga NCD, vyrobenú z materiálu Primolen od spoločnosti Slovnaft, ideálneho pre 3D tlač.

Galavečerom sprevádzala Barbara Jagušák v modeli od Zuzany Vrábeľovej, držiteľky ocenenia Best Fashion Talent 2023.

Národná cena za dizajn 2025 opäť potvrdila svoj význam ako platforma na podporu a zviditeľňovanie kreativity, inovácií a kvalitnej dizajnérskej praxe na Slovensku.

„Umenie a dizajn v sebe spájajú kreativitu, zodpovednosť a cit pre hodnotu – či už estetickú, spoločenskú alebo kultúrnu. Odrážajú spôsob, akým premýšľame o spoločnosti, priestore aj budúcnosti. Dlhodobá podpora projektov, akým je Národná cena za dizajn, je pre nás prirodzenou súčasťou filozofie J&T BANKY – prepájať ekonomický rast s kultúrnym rozvojom a prispievať tak k budovaniu bohatšieho Slovenska. Bohatšieho nielen v ekonomickom, ale aj v kultúrnom a spoločenskom zmysle,“ uviedla Anna Macaláková, riaditeľka J&T BANKY na Slovensku.

 

OCENENIA NÁRODNEJ CENY ZA DIZAJN 2025 – PRODUKTOVÝ DIZAJN

HLAVNÉ CENY V JEDNOTLIVÝCH KATEGÓRIÁCH

1/ Móda a módne doplnky

Jana Vaterková, Maliarske motívy / autorská potlač: Helen Tóth

Miesta

Projekt prepája architektúru, textil a kultúrne dedičstvo severnej Oravy do súčasného umeleckého jazyka. Inšpiruje sa miestnou tradíciou, ktorú pretvára do autorských textílií s vlastnou identitou. Tie nie sú len odevom, ale médiom pamäti, dialógu a prepojenia generácií. Udržateľnosť presahuje použitie lokálnych materiálov – ide o trvalý komunitný odkaz. Dielo predstavuje výzvu na tvorivý dialóg a ukazuje, ako môže dizajn uchovávať a rozvíjať kultúrnu identitu v súčasnom kontexte.

 

2/ Šport a voľný čas

Tomáš Kráľ, výrobca: JAVORINA, v.d.

Sana Gym

SANA je modulárna súprava z prvotriedneho masívneho dubového dreva na domáce cvičenie a kľúčový prvok produktovej línie JAVORINA GYM. Tento nástenný systém prináša fitness do vášho domova bez kompromisov v štýle či priestore. Srdcom SANA je nástenná hrazda s podpornou doskou. Jej tvar pripomínajúci výkričník je každodennou pripomienkou, aby ste sa zastavili, pohli a oslobodili od sedavého spôsobu života, ktorý často definuje moderný život. Súprava sa dá prispôsobiť ďalšími komponentmi, čo vám umožní vytvoriť kompletnú domácu posilňovňu, ktorá je rovnako všestranná ako krásna.

 

3/ Domov a verejný priestor

Adam Janečka, spoluautor: Juraj Horňák

MOKU Posteľ

MOKU Bed je ľahko zložiteľná posteľ z masívneho dreva, ktorú postavíte do 10 minút – bez náradia, bez stresu. Vďaka modulárnej konštrukcii umožňuje neskorší upgrade, je ekologicky ošetrená, opraviteľná a balená v recyklovateľnom obale navrhnutom študentmi VŠVU, ktorý je pripravený na ďalšie kreatívne využitie. Spoje do seba zapadajú hladko a presne, čím vzniká tichý, hmatateľný zážitok z remesla. Dizajn je ovplyvnený japonskou stolárskou tradíciou – stavia na čistých líniách, úcte k detailu a prirodzenej kráse dreva. MOKU Bed je pokojný objekt, ktorý stojí pevne – v priestore aj v hodnotách.

 

4/Práca a mobilita

Bystrík Míček, Miloslav Melichárek, Adam Danko, Šimon Kožička (dizajnérske štúdio: WERKEMOTION s.r.o.); výrobca: SAM INDUSTRIES a.s.; klient: Balatoni Hajózási Zrt.

Bahart lode pre jazero Balaton

Lode Bahart pozostávajú z flotily dvoch katamaránov a dvoch trajektov, ktoré predstavujú moderné riešenie prepravy turistov na najväčšom jazere v strednej Európe. Nové lode prinášajú vyšší komfort pre cestujúcich, väčšiu kapacitu, ekologickú prevádzku a zároveň predstavujú ucelenú vizuálnu identitu značky Bahart. Tieto plavidlá znamenajú významný pokrok v dizajne lodí a sú prísľubom novej kapitoly v dedičstve lodnej dopravy v strednej a východnej Európe. Projekt sa začal v reakcii na zvýšený dopyt po modernej a udržateľnej doprave na Balatone a na nahradenie zastaraných lodí, ktoré už nespĺňajú súčasné normy bezpečnosti, komfortu a hospodárnosti pre cestujúcich.

 

5/Umenie, dizajn a remeslo

Viktor Tabiš

Segment

Ako môže byť chyba zámerom a náhoda nástrojom? Segment predstavuje experimentálny keramický projekt, ktorý cielene narúša tradičné výrobné postupy. Základným princípom je vynechanie modelu pri tvorbe foriem – tento zásah otvára priestor náhode a materiálovej intuícii. Odlievacia dutina vzniká priamym vŕtaním do formy, čím vzniká jemný povrch so stopami procesu. Takto vzniknuté povrchy nie je možné zopakovať štandardnými technikami, čo každému kusu dodáva autentickosť a nepredvídateľnosť. Kolekciu tvorí päť keramických objektov radených vo veľkostnej gradácii. Každý kus nesie vizuálnu stopu procesu a uchováva si jedinečný charakter ručnej tvorby.

 

Špeciálna cena v kategórii Umenie, dizajn a remeslo

Zuzana Gombošová

Malai Koodai Collection

Malai Koodai Collection je séria štyroch módnych doplnkov vytvorená v spolupráci s remeselníčkami z Tamil Nadu, ktoré ovládajú tradičnú techniku koodai – pletenie pôvodne určené na výrobu košíkov z plastových pásikov. Kolekcia využíva malai – rozložiteľný biokompozit z bakteriálnej celulózy, ktorý vďaka svojej pevnosti a ohybnosti prirodzene nahrádza plast. Bezšvová konštrukcia umožňuje tvorbu 3D foriem bez potreby šitia, pričom každý produkt obsahuje odnímateľné bavlnené vnútro na jednoduchú údržbu. Projekt prepája inováciu, remeslo a sociálny rozmer – pre zúčastnené ženy predstavuje dôstojnú možnosť príjmu cez tradičné zručnosti. Kolekcia stojí na filozofii dizajnu ako nástroja vzťahu medzi človekom, prostredím a objektom a je v malosériovej výrobe.

 

6/ Nové horizonty

Marián Laššák; spolupráca: Vstúpte, n.o.

Workshop spájania

Workshop spájania je projekt sociálnej inklúzie, ktorý od roku 2024 cez tvorbu buduje platformu na prepájanie majority a ľudí zo sociálnym znevýhodnením. Spájanie je základný konštrukčný princíp v dizajne a zároveň nevyhnutnou spoločenskou aktivitou potrebnou pre život. Do NCD predkladáme výstupy pilotného projektu realizovaného v spolupráci so sociálnym zariadením pre ľudí s mentálnym postihnutím Vstúpte, n.o. v Malackách, ktoré prevádzkuje vlastnú chránenú dielnu. Výsledkom je séria komorných objektov vytvorených z fragmentov odpadového materiálu od lokálnych výrobcov nábytku. Náhodne pôsobiace kompozície vznikli na základe vzájomne obohacujúceho dialógu medzi autorom a prijímateľmi zariadenia. Objekty nie sú cieľom, skôr záznamom procesu a prostriedkom na spochybňovanie stereotypov.

 

7/ Študentský dizajn

Lucia Stümpel Krnčanová, škola: Slovenská technická univerzita v Bratislave – Fakulta architektúry a dizajnu

In Good Hands

Návrh sa zameriava na sériu pomôcok určených na podporu a rozvoj jemnej motoriky a kognitívnych funkcií, zdôrazňujúc potreby staršej populácie. Zohľadňuje pritom prirodzené zmeny motorických zručností spojené s pribúdajúcim vekom, ktoré majú významný vplyv na každodenné aktivity a celkovú kvalitu života danej cieľovej skupiny. Súčasťou návrhu je aj skúmanie sociálneho aspektu, s dôrazom na význam spoločnej aktivity, komunikácie a interakcie medzi rovesníkmi, ako aj medzi staršími a mladšími generáciami. Každá pomôcka zo súpravy rozvíja iný typ úchopu, iný pohybový princíp, no zároveň umožňuje variabilitu náročnosti úloh. Súprava In Good Hands tak ponúka komplexný prístup k rozvoju jemnej motoriky, podpore kognitívnych funkcií a motivácii používateľa prostredníctvom integrovaných úloh.

 

ŠPECIÁLNE CENY

Cena verejnosti

Cena verejnosti v rámci Národnej ceny za dizajn je špeciálne ocenenie, ktoré dáva možnosť širokej verejnosti zapojiť sa do oceňovania jedinečných diel slovenského dizajnu. Verejnosť mala po druhýkrát možnosť anonymne hlasovať za svoje obľúbené dielo z nominácií na stránke www.scd.sk v období od 1. do 15. októbra. Z celkového počtu 1 492 hlasov získalo najvyšší počet dielo GONOE od autorov Patrika Platka a Maxa Basalu, ktoré sa tak so 216 hlasmi stalo víťazom tejto špeciálnej ceny. Víťaz Ceny verejnosti získal hodnotný mediálny balík od mediálneho partnera Refresher, ktorý je zároveň aj partnerom tejto ceny. Mediálny partner víťazovi pomôže zviditeľniť svoje dielo a posunúť ho do širšieho povedomia verejnosti.

Gonoe je autorská značka Patrika Platka a Maxa Basalu, absolventov módneho dizajnu na Coventry University. Transformujú nosené oblečenie na jedinečné autorské kusy s využitím inovatívnych techník a udržateľného prístupu. Od roku 2019 sa ich tvorba objavila na prehliadkach v Anglicku a Česku, v roku 2021 spolupracovali s Adidas x Depop v Londýne. V roku 2024 predstavili svoje kolekcie na Graduate Fashion Weeku, kde Patrik získal striebro a Max ocenenie za udržateľnosť. GONOE získali cenu Best Fashion Talent 2024, ktorú udeľuje Slovak Fashion Council a MBFL! a prezentovali svoju kolekciu v Slovenskej národnej galérii.

 

Špeciálna cena Slovenského centra dizajnu ako partnera iniciatívy Nový európsky Bauhaus na Slovensku

Marián Laššák za projekt Workshop spájania v spolupráci so sociálnym zariadením pre ľudí s mentálnym postihnutím Vstúpte, n.o.

Ocenený projekt je výnimočným príkladom sociálneho a rešpektujúceho dizajnu, ktorý prirodzene prepája väčšinovú spoločnosť s ľuďmi so zdravotným znevýhodnením a ukazuje, že „spájanie“ nie je len konštrukčným, ale aj hlboko spoločenským princípom dizajnu.

Výsledkom je séria objektov z fragmentov odpadových materiálov, ktoré zachytávajú proces založený na dialógu, empatii a porozumení. Práve tento prístup vystihuje podstatu rešpektujúceho dizajnu: vychádza z princípu ľudskej dôstojnosti, ktorý kladie dôraz na zlepšovanie kvality života ľudí v rôznych sociálnych, ekonomických a kultúrnych podmienkach

Rešpektujúci dizajn posúva naše chápanie udržateľnosti – pretože udržateľný svet môže vzniknúť iba tam, kde je zachovaná dôstojnosť každého človeka,“ uviedla Silvia Seneši Lutherová, zástupkyňa riaditeľa SCD pre odborné záležitosti.

SCD ocenilo projekt ako partner iniciatívy Nový európsky Bauhaus (NEB), ktorá spája vedu, technológie a umenie s cieľom podporiť udržateľnú, inkluzívnu a kultúrne bohatú budúcnosť. Deklarácia NEB Slovensko z roku 2024, ku ktorej sa SCD pripojilo, jasne hovorí: „Potrebujeme prekonať ľahostajnosť voči prostrediu, v ktorom žijeme, a voči sebe navzájom.“ Workshop spájania potvrdzuje, že dizajn dokáže prepájať komunity, podporovať porozumenie a meniť prístup spoločnosti – smerom k svetu, ktorý je udržateľný práve preto, že je rešpektujúci.

Cena za hospodársky prínos v oblasti dizajnu, tento rok odovzdávaná Slovenským centrom dizajnu

spoločnosť KARPIŠ nábytok

Spoločnosť Karpiš Nábytok s.r.o. založil v roku 1992 v Prievidzi Alojz Karpiš, ktorý nadviazal na rodinnú tradíciu stolárstva. Dôraz na poctivé remeslo, technickú precíznosť a kvalitný dizajn sa stal základom firemnej filozofie.

V priebehu desiatich rokov sa firma etablovala ako významný výrobca stolového nábytku na Slovensku. Vďaka účasti na domácich aj zahraničných veľtrhoch expandovala najmä na český, maďarský, nemecký a švajčiarsky trh.

Po vybudovaní vlastného výrobného závodu v roku 2006 a redizajne značky v roku 2012 začala spoločnosť intenzívnejšie spolupracovať s produktovými dizajnérmi. Dnes väčšinu produkcie exportuje do krajín EÚ a patrí medzi najúspešnejších slovenských výrobcov nábytku z masívneho dreva.

K najvýraznejším kolekciám patria CREATIV, DITA, OPUS, IKONA (ocenená Národnou cenou za dizajn 2023 v kategórii Domov a verejný priestor) a kolekcia GOLF od dizajnéra Dalibora Mareka, ktorá získala cenu BIG SEE WOOD DESIGN AWARDS 2021.

 

CENY PRE OSOBNOSTI DIZAJNU

Nový zjav

dizajnérske štúdio VNEM – Tímea Kepová a Georgios Somarakis

VNEM je dizajnérske štúdio, ktoré tvorí duo Tímea Kepová a Georgios Somarakis. Spojením ich mierne odlišného prístupu vzniká tvorba, ktorá vychádza z funkcie, no vždy s dôrazom na estetiku a pochopenie materiálu. Pri hľadaní rovnováhy medzi racionálnym prístupom a nekonvenčnými riešeniami vznikajú jedinečné objekty a malé série produktov, ktoré majú prinášať nielen praktickosť, ale aj emocionálny rozmer. Okrem autorských projektov sa venujú aj dizajnu na mieru v spolupráci s architektmi a interiérovými dizajnérmi. Ide o projekty priamo prispôsobené konkrétnemu priestoru či klientovi od návrhu až po realizáciu. Svoje práce predstavili na viacerých medzinárodných výstavách a získali ocenenia v domácich aj zahraničných súťažiach. Pre VNEM je dizajn prostriedok, ako prebudiť emóciu a premeniť bežný objekt na zmyslový zážitok.

 

Etablovaný dizajnér

Crafting Plastics studio – Vlasta Kubušová a Miroslav Král

Crafting plastics! studio je interdisciplinárne dizajnérsko-výskumné štúdio z Bratislavy, ktoré od roku 2016 vedú Vlasta Kubušová a Miroslav Král. Prepája vedu, dizajn a nové technológie s cieľom vyvíjať ekologické, kompostovateľné materiály ako alternatívu k plastom z fosílnych palív.

Prostredníctvom vlastnej značky NUATAN® štúdio vytvára biomateriály z 100 % obnoviteľných zdrojov pre produktový dizajn, módu či architektúru. Dlhodobo sa venuje výskumu udržateľných výrobných procesov a cirkulárneho dizajnu.

Spolupracuje s globálnymi značkami ako Nike, Dior či Lexus a prezentovalo sa na medzinárodných podujatiach vrátane Design Miami, Salone del Mobile či v Victoria and Albert Museum v Londýne. Je držiteľom viacerých ocenení, vrátane Národnej ceny za dizajn SR a German Design Award.

Časť výskumu prebieha aj na MIT a University of Pennsylvania v USA. Od roku 2025 vedie štúdio v spolupráci so Studio Loop Loop nové bakalárske  interdisciplinárne štúdio Better Matter na prestížnej Design Academy Eindhoven v Holandsku.

 

Cena za kultúrny prínos v oblasti dizajnu odovzdávaná MKSR

Pavol Thurzo

Dizajnér Pavol Thurzo (1953) patrí medzi významné osobnosti slovenského produktového a priemyselného dizajnu. Vyštudoval odbor tvarovanie strojov a nástrojov na ŠUP v Kremnici. Od roku 1975 pôsobil ako vedúci výtvarného oddelenia v podniku Tesla Bratislava, kde sa zameral na zjednotenie dizajnu výrobkov spotrebnej elektroniky.

Pavol Thurzo za svoju kariéru navrhol dizajn celého radu elektronických spotrebičov, ako napríklad stolná kalkulačka OKU 104, stolné rádioprijímače Quadro 75 či Soprán 635A, prenosné rádioprijímače Tesla 2832 AB Domino a 2835 B Avanti, mikropočítač Tesla PMD 85, prototyp prvého československého digitálneho rádiobudíka Tesla 450 A Sono a rádioprijímače Tesla 2836 AB Arioso a Tesla 447 A Progresson, ktoré sa vyrábali až do roku 1991.

Za svoju prácu získal viacero domácich aj medzinárodných ocenení, vrátane Zlatej medaily (1978) a Ceny za najlepší výrobok veľtrhu v Brne (1977). Je autorom 20 chránených priemyselných vzorov, z ktorých polovica bola realizovaná a sériovo vyrábaná.

 

Výstava v meste a online výstava na webe

Víťazné diela si môže verejnosť pozrieť v rámci Výstavy v meste Národnej ceny za dizajn 2025, ktorá je prezentovaná na citylightoch v centre a širšom centre Bratislavy od 22. 10. do 27. 10. 2025. Zároveň je sprístupnená aj rozšírená online výstava na vylepšenom webe Národnej ceny za dizajn, kde sú okrem víťazných diel prezentované aj ďalšie diela aktuálneho ročníka, ktoré do online výstavy vybrala odborná porota.

Realizačný tím
Koordinátorka NCD: Zuzana Böhmerová
Riaditeľ SCD: Maroš Schmidt
PR, kontakt pre médiá: Katarína Barloková
Odborná spolupráca: Silvia Seneši Lutherová
Produkcia sprievodných podujatí: Gabriela Rybáriková

Spolupráca: Slovenské múzeum dizajnu

Predsedníčka poroty: Michala Lipková (SK)
Porota: Michala Lipková (SK), Radek Hegmon (CZ), Bibiana Zdútová (SK), Martin Šichman (SK), Eva Slunečková (CZ), Bystrík Míček (SK), Claudia Banz (DE)
Grafický dizajn: Barbara Kowalczuková, Terézia Denková

Vyhlasovatelia súťaže
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Slovenské centrum dizajnu

Partneri SCD
Generálny reklamný partner: J&T BANKA
Hlavný partner: Antalis
Exkluzívny mediálny partner: Designum

Partneri NCD:

Hlavní partneri: Slovnaft, CEF, Divadlo Nová scéna, Antalis

Hlavný mediálny partner: REFRESHER

Print partner: DIW print

S podporou Slovak Fashion Council

 

Mediálna podpora NCD
Aktuality.sk
Archinfo
Čerstvé ovocie
Denník N
DeTePe
Dobré noviny
Interez
Protisedi.cz
Rádio FM

Skip to content