Písma čísla 4/2021

Pri príležitosti Roku slovenského dizajnu sme pripravili výber dvanástich mimoriadnych písiem spolu s ich príbehmi, ktoré navrhli slovenskí dizajnéri alebo vznikli na Slovensku od počiatku digitálnej tvorby písma. O výber sa postarali Palo Bálik, Samuel Čarnoký a Michal Tornyai na základe týchto zhodných kritérií: kvalitné prevedenie, inovatívny prístup, domáci a medzinárodný ohlas vrátane ocenení, rozsah a popularita používania písma doma a vo svete, lokálny prínos do globálnej písmarskej scény. Písma sme prezentovali počas tohto roku prostredníctvom nadpisov v jednotlivých číslach časopisu Designum. V tomto čísle predstavujeme štvrtú trojicu písiem: Plastic (Ivana Palečková, Jitka Janečková), Doko (Ondrej Jób), Komu (Ján Filípek).

Písma Čísla Designum 4 2021
Písma Čísla Designum 4 2021
Písma Čísla Designum 4 2021
Písma Čísla Designum 4 2021
Písma Čísla Designum 4 2021
Písma Čísla Designum 4 2021

Plastic

Autorky Ivana Palečková, Jitka Janečková,
Rok 2014 — 2019
Text Palo Bálik

Prvá verzia písma inšpirovaná písmenkovými komponentmi — céčkami, pomenovanými podľa plastového výlisku v tvare C socialistického závesového systému, vznikla v roku 2014 počas digitalizačného projektu prototype.sk v Typolabe pod názvom Céčkoslovensko. Ivana Palečková zdigitalizovala tvary existujúcich plastových výliskov a podľa logiky napájania jednotlivých ohniviek navrhla chýbajúce znaky celej sady. O pár rokov neskôr spojila sily so svojou kamarátkou z ateliéru a čerstvou absolventkou Type and Media na Kráľovskej akadémii umení (KABK) v Haagu Jitkou Janečkovou, aby spoločne vydali variabilnú a ešte hravejšiu verziu pôvodného písmového návrhu pod názvom Plastic.

Komu

Autor Ján Filípek
Rok 2010
Text Samuel Čarnoký

Komu od Jána Filípka (DizajnDesign) patrí medzi písma, s ktorými sa takmer každý určite raz stretol. Pôvodným zdrojom je inšpirácia v našej minulosti. Súčasná podoba je digitálny revival uniformného „nástenkového“ písma z doby socializmu, ktoré sa všadeprítomne používalo v bývalom Československu. Jednoduché, lineárne písmená z farebných fólií alebo polystyrénu, ktoré sa prichytávali špendlíkmi na nástenku potiahnutú zvyčajne červeným plátnom, sa využívali na oznamy rôzneho druhu a propagandistické účely. Digitalizovaná verzia je v súčasnosti obľúbeným a preferovaným nadpisovým písmom, ktoré sa nelimituje len na použitia s odkazom na minulosť.

Doko

Autor Ondrej Jób
Rok 2009 — 2021
Text Michal Tornyai

Doko je písmová rodina určená na použitie v publikačnom dizajne, ktorá umne kombinuje expresívne prvky nadpisových písiem s funkčnosťou textových písiem. Má hravý charakter inšpirovaný komiksovou a ilustračnou estetikou a tiež ručným kreslením letteringov. Vidno to najmä na serifových rezoch – najviac v italike. Detaily, ako sú oblé zakončenia ťahov a asymetrické serify, zažiaria najmä vo väčších veľkostiach. Naopak, v malých veľkostiach a v sadzbe dlhších textov má Doko vyvážené výškové a šírkové proporcie a nízky kontrast ťahov, čo ho robí pri takomto použití dobre čitateľným a funkčným. Neustále si však udržiava svoj jedinečný charakter, takže nájde uplatnenie aj v dizajne vizuálnych identít.


Viac sa dočítate v časopise Designum 4/2021 na s. 77
Predaj časopisu Designum

Súvisiace diela

Plastic

Plastic

Ivana Palečková
Jitka Janečková
DÔVERA SANS

DÔVERA SANS

Ondrej Jób
Rudolf Letko
Prejsť na diela

Viac k téme v publikáciách

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku (S. Čarnoký). Foto: Adam Šakový

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku

Slovenské centrum dizajnu a vydavateľstvo Slovart
37,90
Prejsť na publikácie