Najnovšie správy

PF 2026

18. decembra 2025

PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny

15. decembra 2025

Kniha mesiaca DECEMBER

4. decembra 2025

Newsletter

Akcie

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Warszawskie Obserwatorium Kultury (WOK)
4. 6. 2025 – 6. 6. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
19. 11. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
20. 11. 2025

Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025

Martinický palác, Hradčanské nám. 67, 118 00 Praha 1 – Hradčany
24. 11. 2025 – 24. 11. 2025

Dielo dizajnu

Stopy, knižná edícia 1964 - 1990

Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Andrej Haščák

Andrej Haščák je dizajnér, ktorý od roku 2000 pôsobí v oblasti komunikačného dizajnu. Umelecké vzdelanie získal na Škole umeleckého priemyslu v Košiciach (odbor propagačná grafika, 1994), Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (odbor úžitkové umenie – priemyselný dizajn, 2000) a Fakulte architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (odbor dizajn, doktorandské štúdium – 2009, habilitácia – 2015). Od roku 2003 pedagogicky pôsobí na Katedre dizajnu Fakulty umení TUKE. V rokoch 2013 – 2017 bol prodekanom pre vzdelávaciu činnosť, od roku 2015 na fakulte zároveň pôsobí na pozícii docenta. Od roku 2012 vedie ateliér Vizuálna komunikácia a od roku 2021 aj Katedru dizajnu. Ako vedúci katedry aj ateliéru systematicky rozvíja spolupráce s partnerskými vysokými školami, organizuje medzinárodné výstavy doma aj v zahraničí. V rámci doterajšej pedagogickej praxe viedol viacero úspešných absolventov Katedry dizajnu Fakulty umení TUKE, ktorí v súčasnosti pôsobia v oblasti vizuálnej komunikácie a komunikačného dizajnu (Ivana Babejová, Martin Fek, Lucia Tomaschová, Eva Jenčuráková, Andrea Kováčová, Štefánia Hajsáková a ďalší). V rámci svojej umeleckej tvorby hľadá prieniky medzi vizuálnou komunikáciou a výtvarným umením. Je známy najmä svojou plagátovou tvorbou, ktorej sa primárne venuje. Jeho plagáty sú charakteristické bohatou farebnosťou a dynamickými kompozíciami (Women Unite, 2023). Písmo používa ako nosič informácie, ale aj ako výtvarno-stavebný prvok v rámci typografickej kompozície, podobne ako napr. raster alebo ťah štetcom (Keyword for review, 2017; Bauhaus 100, 2019; Tolerance, 2022). Slobodne a odvážne využíva výtvarné gestá založené na prenikavých farbách, ktoré digitálna technológia zmenila na expresívne a tvarovateľné (Can AI Care? 2023; Shaping With Synergy, 2024). Pre jeho plagáty je charakteristická rytmická usporiadanosť motívov, ktoré zapĺňajú kompozíciu, a taktiež aj určitá hudobná inšpirácia, ktorá im dodáva dynamiku (Jazz Lights 2016; What Is Jazz, 2023). Jeho vizuálny slovník je charakteristický náznakovým, štylizovaným prejavom, ako aj náklonnosťou k plastickému, takmer sochárskemu tvarovaniu. V jeho plagátovej tvorbe majú silné zastúpenie aj plagáty s environmentálnymi témami (Stop Deforestation, 2010 a 2013; Water Is Life, 2017), za ktoré získal ocenenia v medzinárodnom Trienále plagátu Ekoplagát Žilina. Doposiaľ sa zúčastnil na viac ako 200 domácich aj zahraničných výstavách a súťažiach s medzinárodnou účasťou (International Poster Biennale in Warsaw, Bienal Internacional del Cartel en México, Lahti Poster Triennial, PosterFest Budapest, International Eco-Poster Triennial The 4th Block, Peru Design Biennial a mnohé iné). Jeho plagátová tvorba bola verejnosti odprezentovaná prostredníctvom samostatných výstav „Posters“ v Maďarsku (2012), „Plakáty“ v susednom Česku (2019) či výstavy v priestoroch Východoslovenského múzea v Košiciach pod názvom „Andrej Haščák: A posteriori“ (2024). Vo viacerých medzinárodných súťažiach pôsobil aj ako porotca (Taiwain International Student Design Competition, Tipozone). Aktívne rozvíja medzinárodnú spoluprácu s poprednými osobnosťami grafického dizajnu (Jan Rajlich ml., Pavel Noga, Marian Oslislo, Tomasz Bierkowski a ďalší). Ako aktívny dizajnér a pedagóg sa venuje aj projektovej a kurátorskej činnosti. Okrem plagátov sa vo svojej tvorbe ďalej venuje vizuálnej identite, ilustráciám, voľnej grafike a printom. Ako účastník interdisciplinárnych workshopov s medzinárodnou účasťou vytvoril viacero voľných výtvarných diel. Od roku 2007 je aktívnym členom Združenia Bienále Brno – členská organizácia UVU ČR a ICoD, od roku 2024 aj členom SUXA.

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 3/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 2/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 1/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content