Články
Písma čísla 2/2024
Každodennosť. Subjektívne o výstave Fórum dizajnu 2024
Najnovšie správy
Otvárame výstavu Národná cena za dizajn 2024
Designblok 2024 už čoskoro!
Kniha mesiaca September
Newsletter
Výstavy
Transmodernita
Mirroring
Výstava Národná cena za dizajn 2024 – komunikačný dizajn
Akcie
Ekoobal budúcnosti
Designblok 2024
Konferencia PULSE 2024
Medzinárodná konferencia „MODERN HOUSING POSTWAR – CITIES OF TOMORROW?“
Dielo dizajnu
JÚLIA KUNOVSKÁ - MISA TORZO, 1999
Dielo mesiaca september venujeme dizajnérke a architektke Júlii Kunovskej, ktorá v týchto dňoch oslavuje svoje jubileum. Široká škála jej tvorby zahŕňa návrhy nábytku, výstavníckeho dizajnu, interiérových prvkov, textilu, šperkov, stolovacích objektov a mís. Misa Torzo pôsobí jemným, elegantným dojmom, nenútene, symbolickou linkou upozorňuje na nehu ženského lona. Sú na nej čitateľné princípy autorkinej tvorby ako využívanie geometrických tvarov, základná farebnosť, symbolika, sériovosť. Misu ako tému, ktorú si autorka zvolila, spracováva vo viacerých tvarových či materiálových variantoch, vždy však používa základnú farebnú škálu, s jednotlivými objektami pracuje tak, aby bolo čitateľné, že tvoria jednu sériu. Jej symbolická rovina vychádza z misy ako znaku pohostinnosti a priateľstva. Torzo je spojením vysokej funkčnej i estetickej úrovne, zároveň je prienikom medzi umením, remeslom a dizajnom, a v kontexte ženského lona aj prienikom tradícií a súčasnosti.
Osobnosti dizajnu
Emil Bačík
Emil Bačík (1929 – 1999) je v dejinách slovenského výtvarného umenia známy najmä voľnou maliarskou a grafickou tvorbou. Veľkú časť svojej kariéry intenzívne venoval úžitkovej grafike, hlavne navrhovaniu knižných obálok, tvorbe značiek a plagátov. Emil Bačík pochádzal z Piešťan a už ako šestnásťročný išiel študovať do Prahy. V rokoch 1945 až 1948 študoval na pražskej Štátnej grafickej škole a pokračoval na Vysokej umeleckopriemyselnej škole v Prahe v odbore voľnej aj úžitkovej grafiky u profesora Antonína Pelca. Štúdium v roku 1950 však z rôznych dôvodov musel ukončiť. Vrátil sa do Bratislavy, kde pôsobil celý život ako maliar, grafik, úžitkový grafik, ilustrátor a pedagóg. Najtvorivejším obdobím Emila Bačíka v grafickom dizajne však boli práve šesťdesiate roky. Upevnil si svoju pozíciu knižného grafika a na spoluprácu ho prizvali ďalšie vydavateľstvá. Navrhoval výtvarné riešenia prebalov a väzieb kníh a mnohé knižky aj ilustroval. Začiatkom šesťdesiatych rokov Bačík navrhol obálky a väzby viacerých odborných publikácií. Pri graficko-dizajnérskej práci Emila Bačíka nemožno opomenúť jeho návrhy log a značiek. Gabriela Ondrišáková