Designum 3/2024
Klára Prešnajderová v časti Retrospektívne recenzuje výstavu Žijeme lidsky? Svaz československého díla 1914 – 1948, ktorá sa konala v Umeleckopriemyselnom múzeu v Prahe. V Slovenskej národnej galérii je nová expozícia pod názvom Dizajn v kocke. Jana Oravcová diskutuje s jej kurátorkami Vierou Kleinovou a Janou Švantnerovou o ich kurátorskom zámere, ale aj o zbierkovom fonde. Sústredili sme sa aj na niekoľko profilových rozhovorov nominantov Národnej ceny za dizajn 2024 – Komunikačný dizajn Annu Ulahelovú (kategória Nové horizonty), Marcela Benčíka (kategórie Priestor, Obal a objekt) a Juraja Behúna (kategória Obal a objekt). Posledný z radu rozhovorov s dizajnérmi je s Dodom Dobríkom, autorom viac než šesťsto obálok kníh, ale aj iniciátorom mnohých spoločenských platforiem. Všetky štyri rozhovory s dizajnérmi prinášajú pohľad na ich aktuálnu tvorbu, ale aj na ich osobité prístupy a uvažovania v oblasti komunikačného dizajnu. V rubrike Múzejne rekapitulujeme multidisciplinárnu tvorbu Ivana Popoviča. Posledná rubrika obsahu Teoreticky je venovaná udržateľnosti v grafickom dizajne, text pripravila Eva Jenčuráková. V tomto čísle ponúkame v nadpisoch písma Trail Grotesk a Robust Grotesk od Tomáša Paulena.
Editoriál / Jana Oravcová
Anna Ulahelová: V dizajne ma baví vizualizovať vzťahy a procesy / Barbora Krejčová
Marcel Benčík: Tvorba výstav je pre mňa uvažovaním nad priestorovým environmentom / Ján Kralovič
Juraj Behún: Longital je asi to správne prepojenie na nominácie / Zuzana Uhalová
Viac než vizuál: grafický dizajn ako katalyzátor spoločenských zmien. Rozhovor s Dodom Dobríkom / Eva Jenčuráková
Dizajn v kocke / Jana Oravcová
Humorný svet Ivana Popoviča v zbierkach múzea dizajnu / Gabriela Ondrišáková
Výstavná bodka za Žijeme lidsky? / Klára Prešnajderová
Na ceste k udržateľnejšiemu grafickému dizajnu / Eva Jenčuráková
Písma čísla / Tomáš Paulen