Keramické nápojové súpravy zo zbierky keramiky a porcelánu Slovenského múzea dizajnu

Nápojové stolové súpravy určené napríklad na víno, alkoholické likéry, prípadne vodu, vytvorené z keramických materiálov sa v súčasnej ponuke (či už tej komerčnej, alebo aj autorskej malosériovej) prakticky nevyskytujú. Je ale zrejmé, že boli obľúbenou dizajnérskou témou druhej polovice minulého storočia. Takéto keramické kolekcie pozostávali zväčša z jedného džbánu a štyroch až ôsmich rovnakých pohárov a boli bežnou súčasťou domácností (nielen) bývalého Československa, kam sa dostali prevažne z predajní Dielo Slovenského fondu výtvarných umení. Dnes ich môžeme objaviť v ponukách záložní, na blších trhoch a internetových bazároch.

Miloš Balgavý st.: Tyrkysová nápojová súprava, koniec 50. rokov 20. storočia. Autorský originál. Slovenské múzeum dizajnu.
Miloš Balgavý st.: Tyrkysová nápojová súprava, koniec 50. rokov 20. storočia. Autorský originál. Slovenské múzeum dizajnu.

Súpravy sa tu nachádzajú poväčšine kompletné a ich vynikajúci stav bez defektov a známok používania poukazuje zrejme na fakt, že často išlo o „vitrínové umenie“. Pravdepodobne slúžili ako obľúbený dar, ktorý zaujal svoje čestné miesto za sklom obývačkovej vitríny a používal sa iba príležitostne. O veľkej obľube nápojových súprav v nedávnej minulosti svedčí aj ich zastúpenie v rámci zbierky keramiky a porcelánu Slovenského múzea dizajnu. Do zbierky prenikli organicky, nie cielene, no nahromadilo sa ich hneď niekoľko – doteraz konkrétne osem zaujímavých súprav, každá s vlastným, originálnym príbehom.

Džbány na vodu, likéry alebo pivo boli dlhodobou, a teda očividne aj obľúbenou témou popredného slovenského keramika Miloša Balgavého st. (1925 – 1999). Balgavý vytvoril desiatky variácií na túto tému, ktorou demonštroval svoje dizajnérske myslenie – v prípade, keď návrhy aj sám produkoval, tak aj remeselnú zručnosť. Na vývoji jeho návrhov môžeme zároveň sledovať vývoj svetových dizajnérskych trendov naprieč desaťročiami. Kým jeho autorské prvotiny z konca päťdesiatych rokov 20. storočia vynikajú organickým hravým tvarom a veselými glazúrami pastelových odtieňov a predikujú štýl blížiacich sa šesťdesiatych rokov, neskoršie tvary sú robustnejšie, prísne geometrické a často aj v tmavých, hnedých odtieňoch v duchu sedemdesiatych rokov dvadsiateho storočia.1 Balgavého nápojové súpravy zo zbierky Slovenského múzea dizajnu (ružová, žltá a zelená súprava) radíme k debutovému obdobiu jeho tvorby, blízkej bruselskému štýlu, v ktorom autor vytvoril viacero prác. Toto obdobie, typické organickým tvarovaním začal rozvíjať od roku 1958, keď figurálne zvieracie motívy transformoval do podoby nádob. Figurálnej plastike a stolovacím súpravám v bruselskom štýle sa približne v rovnakom čase venovali Balgavého českí rovesníci Jaroslav Ježek alebo Jitka Forejtová.2 Ich návrhy boli ale realizované v porcelánkach v tisícoch kusov a niektoré z nich sú vyrábané až do dnes.3 Z istého pohľadu menej priaznivá situácia pre sériovú výrobu keramiky na Slovensku spôsobila pozitívny efekt. Práce Miloša Balgavého st. sa tak stali raritným zberateľským artiklom, keďže aj jeho návrhy pre sériovú výrobu boli realizované maximálne v sériách po tristo kusov. Skôr boli ale objemy ešte menšie, pričom jednotlivé farebné varianty sa vyskytli len v rozmnoženinách po piatich kusoch.4

Jozef Danč: Hnedá likérová súprava. 70. roky 20. storočia. Výroba: keramické dielne SFVU. Slovenské múzeum dizajnu.
Jozef Danč: Hnedá likérová súprava. 70. roky 20. storočia. Výroba: keramické dielne SFVU. Slovenské múzeum dizajnu.

Bledomodrú nápojovú súpravu, ktorá je posledným prírastkom zbierky, pravdepodobne môžeme datovať do rovnakého obdobia a priradiť ju tak prvotinám. Modrý a žltý džbán sú signované iniciálami MB, zvonka glazované výraznou jednofarebnou glazúrou a vnútra majú vyliate bielou polevou – čo je typický znak Balgavého autorskej tvorby.


Celý článok nájdete v časopise Designum 4/2022 na s. 36
Predaj časopisu Designum

Viac k téme v publikáciách

Prejsť na publikácie