Najnovšie správy

PF 2026

18. decembra 2025

PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny

15. decembra 2025

Kniha mesiaca DECEMBER

4. decembra 2025

Newsletter

Akcie

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Warszawskie Obserwatorium Kultury (WOK)
4. 6. 2025 – 6. 6. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
19. 11. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
20. 11. 2025

Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025

Martinický palác, Hradčanské nám. 67, 118 00 Praha 1 – Hradčany
24. 11. 2025 – 24. 11. 2025

Dielo dizajnu

Stopy, knižná edícia 1964 - 1990

Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Eva Trachtová

Eva Trachtová po absolvovaní štúdia keramiky v roku 1952 na Vyššej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (profesorov J. Chovana, R. Hornáka a T. Lugsa), mala ako mladá autorka ambíciu stať sa figuralistkou – sochárkou. Trachtovej otec sa v tom čase nachádzal vo väzbe na Pankráci a ašpirantka bola označená nálepkou „nepolepšiteľná individualistka“. Sen študovať monumentálnu tvorbu v Prahe zostal nenaplnený. Tieto okolnosti priviedli keramičku k dizajnérskej tvorbe komornejšieho charakteru, ktorá mala aj svoje výhody – oproti monotematickosti vtedajšej sochárskej tvorby sa autorka vyhla námetom ako „kosák a kladivo“ a slobodne reflektovala témy, čo jej boli naozaj blízke. Prax v odbore získala v hrnčiarskych a majolikových dielňach v Modre, Uherskom Hradišti, v porcelánke v Karlových Varoch a v Osake v Japonsku. Koncom 60. rokov 20. storočia realizovala aj niekoľko monumentálnych prác do architektúry.

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 3/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 2/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 1/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content