Články
Najúspešnejšie články roka 2024
Humorný svet Ivana Popoviča v zbierkach múzea dizajnu
Najnovšie správy
PF 2025
Krásne Vianoce vám praje SCD
Čo všetko sme stihli v Slovenskom centre dizajnu za uplynulý rok?
Knižnica dizajnu – otváracie hodiny pred Vianocami
Newsletter
Výstavy
Blühová 120
Milan Knížák veci na stôl!!!
Dielo dizajnu
Štěpán Pala: pohár Veža zo súboru Šachové poháre, 1975.
Výber posledného diela mesiaca v roku 2024 pripadol na prácu sklárskeho výtvarníka Štěpána Palu, ktorý 15. decembra oslávil jubilejné 80. narodeniny. Pala po absolvovaní štúdia u Václava Ciglera na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1974) začal pracovať ako umelec v slobodnom povolaní. Tvorí predovšetkým sklené sochy a plastiky, v ktorých sa odráža jeho záujem o matematiku, geometriu, abstrakciu, priestor a dôraz kladie na optické vlastnosti skloviny. Rozmerové i farebné variácie jednotlivých diel rozvíja v tematických cykloch zväčša naviazaných práve na matematické rovnice a vzorce. Okrem toho sa ešte v období po polovici 70. rokov 20. storočia venoval aj tvorbe návrhov interiérových svietidiel a osvetľovacích sústav do hotelov či iných verejných priestorov. V tomto období vzniklo aj niekoľko Palových nápojových súborov, okrem iných napríklad Šachové poháre (1975), ktorých zhrubnuté dno je brúsené tak, aby jeho podoba slúžila ako indikátor smerovania pohybu danej figúrky.
Osobnosti dizajnu
Jozef Gašparík
Raná tvorba Jozefa Gašparíka (nar. 1957) sa rodila počas štúdií na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení (1976 – 1982) v ateliéri profesora Dušana Kuzmu. Začiatkom osemdesiatych rokov sa tu z Kuzmových študentov a ich spolužiakov z ateliéru Vojtecha Vilhana sformovala skupina, ktorá mala zásadný význam pre vytvorenie alternatívy k dovtedy nespochybniteľnej modernistickej doktríne tvorby na Slovensku. Zatiaľ čo cesty ostatných členov zoskupenia sa uberali rôznymi smermi, Jozef Gašparík kontinuálne rozvíjal tú polohu tvorby, ktorou sa predstavil pri spoločných vystúpeniach. V súlade s prúdom postmoderny spochybňoval modernistické postuláty (orientáciu na sériovú mechanizovanú výrobu, funkcionalizmus, prísnu jednoduchosť, „pravdivé“ priznávanie materiálov, technológií a konštrukcie), no kontrastnými deštruktívnymi zásahmi modifikoval populárne „memphisovské“ uhladené dekoratívne formy. Jeho koncepciu môžeme azda nazvať postmemphisovským punkom.