Články
Z múzea: Imro Vysočan – monumentalista zo zbierok SMD
Písma čísla 2/2024
Najnovšie správy
SCD sa spája s BADW
Národná cena za dizajn - hlasovanie o Cene verejnosti
Otvárame výstavu Národná cena za dizajn 2024
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Transmodernita
Výstava Národná cena za dizajn 2024 – komunikačný dizajn
Akcie
Medzinárodná konferencia „MODERN HOUSING POSTWAR – CITIES OF TOMORROW?“
SCD & BADW
Komentovaná prehliadka výstavy NCD24
Odev a obuv v histórii / X. ročník medzinárodnej konferencie
Dielo dizajnu
JÚLIA KUNOVSKÁ - MISA TORZO, 1999
Dielo mesiaca september venujeme dizajnérke a architektke Júlii Kunovskej, ktorá v týchto dňoch oslavuje svoje jubileum. Široká škála jej tvorby zahŕňa návrhy nábytku, výstavníckeho dizajnu, interiérových prvkov, textilu, šperkov, stolovacích objektov a mís. Misa Torzo pôsobí jemným, elegantným dojmom, nenútene, symbolickou linkou upozorňuje na nehu ženského lona. Sú na nej čitateľné princípy autorkinej tvorby ako využívanie geometrických tvarov, základná farebnosť, symbolika, sériovosť. Misu ako tému, ktorú si autorka zvolila, spracováva vo viacerých tvarových či materiálových variantoch, vždy však používa základnú farebnú škálu, s jednotlivými objektami pracuje tak, aby bolo čitateľné, že tvoria jednu sériu. Jej symbolická rovina vychádza z misy ako znaku pohostinnosti a priateľstva. Torzo je spojením vysokej funkčnej i estetickej úrovne, zároveň je prienikom medzi umením, remeslom a dizajnom, a v kontexte ženského lona aj prienikom tradícií a súčasnosti.
Osobnosti dizajnu
Jozef Cincík
Jozef Cincík vyštudoval právo na Karlovej univerzite v Prahe a filozofiu a dejiny umenia v Univerzite Komenského v Bratislave. Popri štúdiu na UK začal pracovať v Matici slovenskej, kde sa v roku 1940 stal tajomníkom. V roku 1942 sa podieľal na založení a vybudovaní tlačiarne Neografia v Martine, kde aj viedol práce na slovenských bankovkách, ktoré sa tam tlačili. Od roku 1946 žil v USA, kde pôsobil ako pedagóg a v Public Library v Clevelande. V USA zomrel v roku 1992. Počas pôsobenia na Slovensku v Matici slovenskej typograficky riešil edície Ľudová knižnica, Knižnica výtvarného umenia a Náčrtníky výtvarných umelcov. Spolu s grafikom Jozefom Vlčkom sa podieľali na výtvarnej pobode slovenských známok, ktoré tlačili v tlačiarni Neografia v Martine. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017. Fotografia: výskum Ľubomíra Longauera do publikácie Modernosť tradície – úžitková grafika po roku 1918 (Slovart, Bratislava, 2011), fotografia z časopisu Slovensko