Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Design sapiens. Homo ludens. O novej monografii Tibor Uhrín / Forma spríjemňuje funkciu

„Kniha naznačuje už svojím neortodoxným názvom hlavné polohy autorovej dizajnérsko-remeselnej činnosti: jeho hravú nápaditosť, tichý humor a rafinovanú techniku s konečným cieľom diváka či budúceho majiteľa a užívateľa potešiť aj pobaviť.” Jan Michl 1

Umelecká monografia Tibor Uhrín / Forma spríjemňuje funkciu prináša multidimenzionálny portrét dizajnéra, ktorého tvorivú polohu a význam (nielen) v slovenskom umeleckom priestore sa jej editor a spoluautor Zdeno Kolesár rozhodol zadefinovať prostredníctvom viacerých nezávislých súradníc. Tie sa napokon spájajú v jednom bode a vytvárajú širokospektrálny a zároveň komplexný obraz tvorcu – dizajnéra, umelca, zberateľa, vynálezcu, konštruktéra, remeselníka, teoretika i praktika, pedagóga a človeka.

Obsahová štruktúra publikácie odzrkadľuje súhrnnú kategorizáciu tvorby a aktivít dizajnéra za uplynulých takmer tridsať rokov jeho profesionálneho pôsobenia, kedy sa „etabloval ako výrazný solitér na našej dizajnérskej scéne”.3 Vyvážene a synergicky sa v nej prelínajú dve základné informačné línie. Na jednej strane je obsah konštituovaný cez pohľad „zvnútra” tvorivého procesu – cez výpoveď samotného Tibora Uhrína a jeho autorské portfólio4 – a na druhej strane cez pohľad „zvonka”, a to teoretickou odbornou rozpravou internacionálneho rozmeru dovedna desiatich autorov publikácie a jej dvoch recenzentov. Všetky tieto sólové zložky publikácie v konečnom dôsledku súzvučne vytvárajú nelineárny profil osobnosti Tibora Uhrína a identifikujú pozoruhodný prínos jeho profesionálneho pôsobenia.

Zdeno Kolesár (ed.): Tibor Uhrín/Forma spríjemňuje funkciu. Košice : Dive Buki, 2019, 253 s. ISBN 978-80-89677-24-5
Zdeno Kolesár (ed.): Tibor Uhrín/Forma spríjemňuje funkciu. Košice : Dive Buki, 2019, 253 s. ISBN 978-80-89677-24-5

Dômyselná obsahová kompozícia postupne odkrýva a charakterizuje Uhrínovu činnosť vo všetkých jej podobách, aspektoch a súvzťažnostiach. Radenie textov, striedanie tém, uhlov pohľadu i jazykových štýlov a foriem vytvára nečakanú gradáciu čitateľského zážitku – intelektuálneho i emocionálneho. Kniha ako celok je symetrická hodnotou a váhou informácií, ale stupňovaná silou emócie5. Máme pocit, že sa s Tiborom Uhrínom zoznamujeme dôverne – od určitého okamihu, ktorý nevieme presne určiť, prestáva byť predmetom umenovedného skúmania a kritického pohľadu, analyzovania, včleňovania do tvorivých, spoločenských a kultúrnych kontextov. Stáva sa naším dôverným priateľom, ktorého akoby odjakživa poznáme, rozumieme mu, vieme, ako myslí, cíti, čo má rád, sme súčasťou jeho životnej púte, zdieľame jeho zážitky – medzi nami a do nitky analyzovaným umelcom i jeho dielom vládne priateľská intimita. Jeho tvorbu dokážeme rozpoznať v dave podľa charakteristických čŕt6 „tváre tvarov“7 a dokonca vieme do istej miery predikovať jeho správanie a uvažovanie v tvorbe, predpovedať, kde by sme sa s ním mohli v budúcnosti tvorivo stretnúť.8 Tajomstvom, ktoré nás ale udržiava v napätí aj po prečítaní knihy, zostáva očakávanie, čím nás ešte na poli umenia a dizajnu tento autor obohatí.

  1. Michl, Jan: Hravost artefaktů. In: Kolesár, Zdeno (ed.): Tibor Uhrín/Forma spríjemňuje funkciu. Košice: Dive Buki, 2019, s. 243.
  2. Hanáková, Petra: Príjemnejšie miesto pre život. Tamtiež, s. 246.
  3. Labudová, Zuzana: Proces a produkt. Tamtiež, s. 24.
  4. Komorná tvorba úžitkových predmetov najmä z dreva, ktoré je jeho najvlastnejším materiálom, ale aj z kovu a plastu, nábytková tvorba, autorské strojové zariadenia (nezaprie v sebe absolventa Dizajnu strojárskych výrobkov na Strojníckej fakulte STUBA), objekty land-artu.
  5. Emócie tu vystupujú do popredia na viacerých úrovniach – nielen na úrovni reči produktu, ale tiež profesionálnych vzťahov a v neposlednom rade na úrovni vnútorného prežívania tvorcu, keď spolu s ďalšími faktormi živia jeho túžbu tvoriť, vystupujú v úlohe motivátora tvorivého procesu.
  6. Zuzana Labudová charakterizuje jeho špecifický rukopis ako „rozoznateľný cez silné prepojenie ikonologických, kultúrnych alebo biomorfných výrazových znakov prepojených s dokonalým remeselným spracovaním. Tieto črty vzájomne prerastajú do hotového malosériového produktu.” Pozn. 3, s. 24.
  7. Slovné spojenie odkazuje na text Tvár tvaru. In: Farkašová, Elena, Petránsky, Ľudovít: Design – teória a metodológia 1. Zvolen: Vydavateľstvo TUZVO, 1. vydanie, 2020, s. 115 – 116.
  8. Zdeno Kolesár v Predslove píše: „Konštantu dizajnérskej tvorby Tibora Uhrína predstavuje hľadanie mostov medzi minulosťou, súčasnosťou a budúcnosťou, medzi tradíciou, aktuálnym potenciálom dizajnu a výhľadom jeho ďalšieho vývoja…Nachádzanie inšpirácie v minulosti, preskúmavanie možností dneška a otváranie okien do budúcnosti vytvárajú v rôznych proporciách a s premenlivými akcentmi základ kontinuity, ale aj permanentného
    vývoja jeho široko rozkročených aktivít,” s. 4.

Viac sa dočítate v časopise Designum 4/2021 na s. 72
Predaj časopisu Designum