Prvá dekáda 21. storočia a nástup novej generácie

Po vstupe do nového milénia prišlo pre všetkých v módnej branži bolestivé vytriezvenie. Teroristické útoky v New Yorku v septembri 2001, cunami na Vianoce 2004 a finančná kríza 2008/2009 sa veľmi negatívne dotkli aj módneho priemyslu. Na tieto silné otrasy reagoval nervózne. Na svojej sile naberala fast fashion, ktorá zmenila nákupné návyky spotrebiteľov, a veľká móda musela reagovať. Móda vstúpila do online priestoru. Módny dizajn hľadal nové impulzy v technológiách športovej módy, v pánskej móde a štýlotvornými prvkami sa stali topánky a kabelky. V rámci slovenského módneho priemyslu sa formovali nové východiská a tvorbu nášho módneho dizajnu razantne akcelerovala nová generácia módnych dizajnérov.

Nový model výroby a predaja

Na opačnom konci modernej couture, ktorá sa etablovala v priebehu deväťdesiatych rokov a tento proces pokračoval aj v prvej dekáde 21. storočia, vznikol nový model výroby, distribúcie a predaja módy – fast fashion. Aktuálne módne trendy sa dali kúpiť rýchlejšie a za oveľa nižšie ceny.

Tieto rýchle kolekcie módneho oblečenia mnoho ráz vychádzajú z najnovších kolekcií renomovaných módnych značiek, ktoré sa prezentujú v rámci módnych týždňov v polročnom časovom predstihu pred samou sezónou. Na rozdiel od tradičných obchodných modelov haute couture, modernej couture, ale aj ready-to-wear kolekcií, ktoré kopírujú cyklus sezón jar/leto a jeseň/zima, fast fashion je komprimovaná do kratších cyklov ako sezóna, najčastejšie do štyroch až šiestich týždňov a v niektorých prípadoch ešte kratších. Fast fashion vytvorila viac nákupných sezón v rovnakom čase a priestore a spotrebitelia túto zmenu prijali, náhle sa zorientovali a začali využívať rýchlejšiu dostupnosť nových módnych produktov.

Boris Hanečka: výber modelov, prezentácia: výstava fotografií Jena Šimková Iná realita, 2021. Foto: Jena Šimková
Boris Hanečka: výber modelov, prezentácia: výstava fotografií Jena Šimková Iná realita, 2021. Foto: Jena Šimková

Massclusivity a nové postavenie módnych doplnkov

To, že pocit jedinečnosti, ktorý sa vždy spájal predovšetkým s luxusnou módou, začal byť tak lacno dostupný, donútilo aj veľké módne domy a luxusné značky zmeniť taktiku, a tak prišli s tzv. bis kolekciami. Stali sa silným impulzom, a to aj napriek tomu, že skeptici tvrdili, že môžu ohroziť dôvod existencie hlavných kolekcií. Tieto obavy nemali šancu v konfrontácii s entuziazmom módychtivej verejnosti, ktorá netrpezlivo čakala na lacnejšie línie luxusných značiek, ako je napríklad Marcod Marca Jacobsa, K od Karla Lagerfelda či Miu Miu od Miucie Prady a mnohé ďalšie. Tieto kolekcie priniesli novú energiu. Zrod línií bis bol odpoveďou na ofenzívu fast fashion značiek, ktoré si bez akéhokoľvek zaváhania požičiavali a požičiavajú inšpirácie i konkrétne nápady od najlepších návrhárov a dobre na nich zarábajú.

Mnohí návrhári zjavne uprednostňovali druhé línie ako pragmatické hľadanie prieniku medzi výrazným smerovaním nakupujúcej verejnosti k luxusu za prijateľné ceny. Všetci si jasne uvedomili, že na trhu je nová cieľová skupina, síce menej bohatá ako predchádzajúca klientela haute couture, zväčša mladá, ale jasne orientovaná na dobrý módny dizajn. Analytici našli aj názov pre tento nový jav, nazvali ho massclusivity, masová exkluzivita.1

Lenka Sršňová: kolekcia FULLOVE, 2017, prezentácia: Fashion LIVE!, Vienna Fashion Week Viedeň, Fashion Meets Arts Fest Košice, výstava v Galérii Ľudovíta Fullu Ružomberok, ocenenie: Národná cena za dizajn 2019 – Produktový dizajn. Foto: Peter Spurný
Lenka Sršňová: kolekcia FULLOVE, 2017, prezentácia: Fashion LIVE!, Vienna Fashion Week Viedeň, Fashion Meets Arts Fest Košice, výstava v Galérii Ľudovíta Fullu Ružomberok, ocenenie: Národná cena za dizajn 2019 – Produktový dizajn. Foto: Peter Spurný
Marcel Holubec W.: kolekcia Les choses de la vie, 2012, prezentácia: Bratislava Fashion Weekend, MBPFW Praha. Foto: Branislav Šimončík
Marcel Holubec W.: kolekcia Les choses de la vie, 2012, prezentácia: Bratislava Fashion Weekend, MBPFW Praha. Foto: Branislav Šimončík

Rozširujúca dostupnosť dobrej módy priniesla nové postavenie módnych doplnkov, najmä kabeliek a topánok, ktoré sa stali novými nositeľmi luxusu a štýlu. Topánky a hlavne kabelky ovládli módny priemysel a v čase krízy a nástupu lacnej fast fashion mnohé módne domy doslova zachraňovali pred krachom.

V tom čase veľmi razantne na módnu scénu vstúpila pánska móda. Čisto pánske línie u renomovaných značiek, resp. zaradenie pánskych modelov do dámskych kolekcií naznačovali, že aj pánska móda má ambíciu byť nositeľom kreatívnych módnych impulzov na zmenu módneho vzhľadu hlavne u novej generácie. Silnel vplyv a prienik športového oblečenia so všetkými jeho overenými technologickými materiálmi do mestského oblečenia.


Celý článok nájdete v časopise Designum 1/2022 na s. 58
Predaj časopisu Designum

Súvisiace diela

Colorcode - šaty

Colorcode – šaty

Ondrej Jób
Lenka Sršňová
Michaela Bednárová
Prejsť na diela