Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Aj tu mierny pokrok. Desať rokov spisby o dizajne na Slovensku

Komentár o tom, čo bolo na Slovensku napísané o dizajne za uplynulých desať rokov, začnime poctou Ive Mojžišovej, ktorá nás v roku 2014 opustila. Stihla ešte dokončiť monografiu o Škole umeleckých remesiel (ŠUR) v Bratislave, ktorá patrila k základným pilierom modernej (nielen) dizajnérskej tvorby na Slovensku. Zaoberala sa ňou od šesťdesiatych rokov uplynulého storočia a za ten čas analyzovala rôznorodé aspekty problematiky v mnohých odborných periodikách (za všetky spomeňme aspoň prestížny britský časopis Journal of Design History), o téme ŠUR prednášala doma i v zahraničí.

Iva Mojžšová: Škola moderného videnia. Bratislavská ŠUR 1928 – 1939. Slovenské centrum dizajnu, Artforum, 2013.
Iva Mojžšová: Škola moderného videnia. Bratislavská ŠUR 1928 – 1939. Slovenské centrum dizajnu, Artforum, 2013.

V úvode publikácie, ktorej plný titul znie Škola moderného videnia – Bratislavská ŠUR 1928 – 19391 definovala komplikovanú východiskovú situáciu skúmania problematiky. ŠUR v kontexte politického vývoja chvíľami „mizla“ a znova sa „vynárala“. Elementárne problémy našej výtvarnej kultúry (najmä absencia umeleckopriemyselného múzea) spôsobili, že informácie bolo treba často dohľadávať a rekonštruovať z druhostupňových zdrojov. Na tomto pozadí ešte viac vyniká bádateľský výkon, ktorého výsledok je neobyčajne plastický. Okrem úvodného vymedzenia problematiky a záverečnej úvahy o tom, do akej miery sme dnes dedičmi tradície ŠUR, poskytuje kniha deväť „sklíčok mozaiky“ – relatívne samostatných, obsahovo však vzájomne poprepájaných statí zameraných na to, čo sa z histórie a odkazu Školy umeleckých remesiel javí ako najpodstatnejšie.

Simona Bérešová, Klára Prešnajderová, Sonia de Puineuf (eds.): Škola ako laboratórium moderného života. Zborník konferencie. Slovenské centrum dizajnu, 2020. Foto Adam Šakový.
Simona Bérešová, Klára Prešnajderová, Sonia de Puineuf (eds.): Škola ako laboratórium moderného života. Zborník konferencie. Slovenské centrum dizajnu, 2020. Foto Adam Šakový.

V závere svojej knihy vyslovila Iva Mojžišová želanie, aby sa stala východiskom pre historikov umenia a bádateľov v oblasti dejín modernej kultúry pri nasledujúcom skúmaní. Jej odkaz sa darí napĺňať najmä vďaka aktivitám Slovenského múzea dizajnu SCD, ktorého vznik možno považovať za dôležitý počin aj z hľadiska publikačných výstupov uplynulého desaťročia. Múzeum de facto fungovalo vzhľadom na akvizičnú činnosť pod hlavičkou Slovenského centra dizajnu už niekoľko rokov, kým bolo de iure v roku 2014 zaradené do registra slovenských múzeí. Získalo tiež archív Ivy Mojžišovej a venovalo sa systematickému dopĺňaniu informácií o ŠUR. V roku 2018 zorganizovalo o škole na Bratislavskom hrade obsiahlu výstavu Nebáť sa moderny! s novým relevantným materiálom vrátane rekonštrukcií artefaktov podľa dochovanej dokumentácie. Sprievodca expozíciou priniesol texty venované histórii ŠUR a jej oddelení od deviatich autorov.2 V nadväznosti na výstavu vyšiel tiež zborník z medzinárodnej konferencie Škola ako laboratórium moderného života3 zameranej najmä na varianty reformných pokusov v umeleckopriemyselnom školstve strednej Európy prvej polovice 20. storočia a na ich priestorovo-historickú kontextualizáciu. Ide o autentický príspevok k snahám o zviditeľnenie prínosu viacerých inovatívne zameraných vzdelávacích inštitúcií stojacich doteraz v tieni slávneho Bauhausu.

  1. Mojžišová, Iva: Škola moderného videnia. Bratislavská ŠUR 1928 – 1939. Bratislava: Artforum a Slovenské centrum dizajnu, 2013.
  2. Longauer, Ľubomír, Prešnajderová, Klára (eds.): Nebáť sa sprievodcu. Sprievodca výstavou. Bratislava: Slovenské centrum dizajnu, 2018.
  3. Bérešová, Simona, Prešnajderová, Klára, Puineuf, Sonia de: Škola ako laboratórium moderného života. Bratislava: Slovenské centrum dizajnu, 2020.

Viac sa dočítate v časopise Designum 3/2021 na s. 68
Predaj časopisu Designum

Viac k téme v publikáciách

Škola moderného videnia (I. Mojžišová). Foto: Adam Šakový

Škola moderného videnia

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na publikácie