Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Knižnica dizajnu budúci týždeň zatvorená
Dielo mesiaca NOVEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Jaromír Funke
V čase, keď Jaromír Funke prišiel na školu, bol už známy ako radikálny obhajca modernej fotografie, čo ho kvalifikovalo na post učiteľa ŠUR – napriek tomu, že sám fotografické vzdelanie nemal. Základom Funkeho učebného programu sa stali jeho vlastné fotografické experimenty a teoretické úvahy z 20. rokov, ktoré spojil s požiadavkou praktickej výučby budúcich profesionálnych fotografov. Počas svojho pôsobenia v Bratislave vytvoril niekoľko pozoruhodných sérií, z ktorých viaceré vznikli na objednávku. Pre kontext ŠUR sú tieto práce dôležité, lebo zodpovedajú vyučovacím predmetom, ako napríklad fotografia architektúry, portrét či reportáž. Keďže žiackych prác sa zo spomínaných cvičení zachovalo iba veľmi málo, prispievajú práve Funkeho snímky k vytvoreniu celistvejšieho obrazu o tvorbe fotografického oddelenia. Fotografia: Wikipedia
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025