Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Ján Čalovka

Zameranie
priemyselný dizajnér

Základom dizajnérskej práce Jána Čalovku bolo, že dokonale poznal vlastnosti materiálu s ktorým pracoval, technológiu výroby, dokonca aj procesy prevádzok. Svojim rozsahom a charakterom práce patril aj patrí k elite slovenských dizajnérov. Začiatkom 50. rokov bol Ján Čalovka učňom – pasiarom v Sandriku (1951-1952), odkiaľ ho poslali ako talentovaného žiaka do Bratislavy na Strednú školu umeleckého priemyslu (SŠUP Bratislava, 1952 – 1956 – od. Aranžérstva, prof. J.Chovan, V. Vilhan F.Moravčík). Po maturite sa vrátil do podniku už ako návrhár na úsek vývoja (1956 – 1966). Kultúra stolovania sa stala na dlhé obdobie jeho tvorivých aktivít jednou z hlavných dizajnérských tém.

K navrhovaniu príborov sa vracal aj popri inej práci pre rôzne podniky. V 50. rokoch bola politická vôľa podporovať priemyselný dizajn, ktorý preferoval hlavne spoločenské záujmy. Autorský –seba prezentačný dizajn v tomto období nebol prijateľný. Aj Ján Čalovka vo svojej tvorbe dával prednosť dizajnu, ktorý čo najviac zohľadňoval nároky spotrebiteľov. K najznámejším jeho dielam patrí príbor, ktorý navrhol pre Expo ´58 v Bruseli a ktorý je aj najpoužívanejším príborom , ktorý sa vyrábal na našom území. Základom je polievková lyžica, ktorá má tvar okrúhleho štvorca a toto tvarovanie preniesol aj na vidličku a nôž. Popri príboroch sa venoval aj navrhovaniu rôznych servírovacích nádob pre domácnosti, ale aj hotelové zariadenia. Pracoval pre významné slovenské podniky ako Kovosmalt Fiľakovo ( návrhy na zariadenie kuchýň).

V 70 . rokoch bol zamestnaný ako dizajnér v Inštitúte priemyselného dizajnu v Bratislave (1973 -1978). Bol všestranný dizajnér, okrem drobných stolovacích predmetov navrhoval aj pre strojársky priemysel – Vagónka Poprad, Strojáreň Piesok , Slovenské lodenice v Komárne. Od polovice 70. rokov sa venoval aj navrhovaniu dámskej obuvi pre ÚRKOP Partizánske. Tvaroval topánku od základu – skúšal, analyzoval a vytvoril si drevené kopyto na základe skúmania ergonómie ženskej nohy. Navrhol základný tvar a potom ho varioval. Bol nesmierne aktívny aj v meste Pukanec, kde žil a snažil sa aj pozitívne ovplyvniť kultúru celého regiónu výstavami alebo pedagogickým pôsobením (1992 – 1995 Stredné odborné učilište strojárske v Hodruši –Hámre). V roku 2005 získal cenu ministra kultúry SR – v rámci Národnej ceny za dizajn.

Katarína Hubová