Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Virtuálna realita v dizajnérskom procese

Technológie a digitalizácia za posledných dvadsať rokov výrazne ovplyvnili kreatívny a dizajnérsky priemysel. Zásadný technologický prelom nastal v roku 2016, keď Google uviedol projekt virtuálnej kresby Tilt Brush. Kým kresba a maľba boli dovtedy chápané ako výsostne dvojdimenzionálne médiá, nástupom virtuálnej kresby autori dostali možnosť vyjadriť svoje idey pomocou skice v trojdimenzionálnom priestore. Idea 3D kresby nie je nová, pracovali s ňou aj výrazné osobnosti 20. storočia. Napríklad Pablo Picasso za pomoci fotografa Gjona Miliho už v roku 1949 vytváral pôsobivé svetelné kresby – luminografie. Po desaťročia umelci a dizajnéri snívali o spôsobe, ktorý by pretavil ich priestorové idey do trojdimenzionálnej skice.

Pablo Picasso kreslí svetelného kentaura. Foto: Gjon Mili. Zdroj: https://www.life.com/ arts-entertainment/behindthe- picture-picassodraws- with-light/
Pablo Picasso kreslí svetelného kentaura. Foto: Gjon Mili. Zdroj: https://www.life.com/ arts-entertainment/behindthe- picture-picassodraws- with-light/

Pod tradičným pojmom skica rozumieme rýchle zachytenie nápadu pomocou dvojdimenzionálneho média. Takýto náčrtok je intuitívny a expresívny, nepodáva však ucelenú predstavu o tvare, a preto autor musí nakresliť svoj nápad z množstva uhlov, aby ho príjemca vedel dekódovať. Virtuálna kresba prináša nový spôsob komunikácie, keď autor expresívne vyjadrí nápad v priestore a pozorovateľ ho dokáže obsiahnuť z ľubovoľného uhla a perspektívy. Zámerom tohto článku je pomôcť dizajnérom a kreatívcom zorientovať sa v ponuke virtuálnych nástrojov. Text prináša prehľad šiestich najintuitívnejších a najrozvinutejších softvérov, ktoré dizajnérom výrazne zjednodušia komunikáciu s klientmi a kolegami. Tradičné dizajnérske nástroje, ako sú 2D kresby a počítačom riadený dizajn (z angl. skratky CAD – computer aided design), majú obmedzenia, pokiaľ ide o vizualizáciu a testovanie návrhov v reálnom svete. Klasické nástroje poskytujú plochú reprezentáciu návrhov a často vyžadujú fyzický prototyp, testovanie a vylepšenie dizajnu. Nástroje virtuálnej reality vznikli s cieľom riešiť tieto obmedzenia a poskytnúť dizajnérom pôsobivejší a intuitívnejší spôsob vytvárania, vizualizácie a testovania návrhov. Pomocou platforiem virtuálnej reality môžu dizajnéri vytvárať 3D modely a simulácie vo virtuálnom prostredí, ktoré sa veľmi podobá skutočnému svetu. Môžu interagovať s dizajnom pomocou prirodzených gest, ako je uchopenie predmetov a manipulácia s nimi, čo poskytuje intuitívnejší a prirodzenejší zážitok z dizajnu. Softvéry virtuálnej reality umožňujú rýchle prototypovanie a iteráciu, čím sa znižuje čas a náklady potrebné na testovanie a vylepšovanie návrhov. To je užitočné najmä v odvetviach, ako je produktový dizajn, architektúra a automobilový dizajn, kde môže byť vytváranie fyzických prototypov časovo náročné a drahé. Ďalšou výhodou takýchto softvérov je spolupráca s členmi tímu v reálnom čase bez ohľadu na ich fyzickú polohu. To umožňuje efektívnejšie procesy navrhovania, pretože členovia tímu môžu poskytovať spätnú väzbu a vykonávať zmeny v reálnom čase bez potreby fyzických stretnutí alebo prototypov. Virtuálna realita (VR) tak slúži ako teleport a posúva online mítingy to takmer fyzickej roviny. Celkovo sa platformy virtuálnej reality (Gravity Sketch, Tilt Brush, Tvori a iné) v kreatívnom priemysle objavili za posledných sedem rokov ako odpoveď na potrebu pohlcujúcejších a intuitívnejších dizajnových zážitkov. Poskytujú dizajnérom výkonný nástroj na vytváranie, testovanie a zdokonaľovanie návrhov vo virtuálnom prostredí, čo môže viesť k lepším výsledkom návrhu a zlepšenej komunikácii s klientmi a kolegami. V súčasnosti je badať najmä príklon mladej generácie tvorcov k virtuálnej realite, a to z niekoľkých dôvodov: Mladí ľudia vyrástli s technológiami a poznajú digitálne prostredie lepšie ako staršie generácie. Používanie digitálnych nástrojov im vyhovuje a pojem virtuálna realita im nie je cudzí. Sociálne médiá a herné platformy prispeli k popularizácii virtuálnej technológie najmä medzi generáciou Gen Z a mileniálmi. Mladšiu generáciu často priťahujú interaktívne a pohlcujúce zážitky a zaujíma sa o kariéru v dizajne, inžinierstve a iných oblastiach, ktoré si vyžadujú používanie softvérov virtuálnej reality. Rastúce uplatnenie virtuálnej reality v týchto odvetviach vytvorilo pre mladých ľudí viac príležitostí na vzdelávanie a kariéru. Keďže sa technológia virtuálnej reality stáva dostupnejšou, mladšie generácie k nej majú lepší prístup. To viedlo k vyššiemu záujmu o tieto nástroje a angažovanosti sa v tejto oblasti medzi študentmi a mladými tvorcami. V nasledujúcich častiach uvádzam nástroje, ktoré výrazne zjednodušia komunikáciu v priemyselnom a grafickom dizajne. Tieto platformy sú vynikajúce aj pre voľné druhy umenia, ako sú maľba, intermédiá a grafika.

Proces 3D skicovania. Zdroj: Žofia Babčanová
Proces 3D skicovania. Zdroj: Žofia Babčanová

Šesť najlepších nástrojov virtuálnej reality pre dizajnérov

Gravity Sketch

Jedným z najintuitívnejších a profesionálnych programov virtuálnej reality je v súčasnosti Gravity Sketch. Návrhársky nástroj Gravity Sketch je 3D, ktorý umožňuje dizajnérom vytvárať, spolupracovať a modelovať vo virtuálnom prostredí. Softvér vznikol v roku 2017 v Londýne. Uvádzam niekoľko príkladov, ako môžu dizajnéri použiť Gravity Sketch: Rýchly návrh konceptu: Dizajnéri môžu použiť 3D skicovanie na rýchle načrtnutie a variáciu konceptov produktov, prostredí a postáv. Pomocou nástrojov Ink a Stroke dokážu dizajnéri naskicovať gestickú 3D skicu v mierke 1:1.

Shapes XR

Shapes XR je platforma virtuálnej a rozšírenej reality určená na vytváranie 3D modelov a návrhov a integráciu viacerých užívateľov pri tvorbe projektov. Platformu vyvinula spoločnosť The Wild so sídlom v Seattli. Platforma poskytuje množstvo funkcií na vytváranie a manipuláciu s 3D tvarmi a objektmi, pridávanie textúr a materiálov a aplikovanie osvetlenia na vytvorenie realistického a pohlcujúceho prostredia.

Open Brush

Keď Google spustil v roku 2016 aplikáciu Tilt Brush, ovoril svet virtuálnej reality pre kreatívcov. Aplikácia umožňovala maľovať dynamické umelecké diela v 3D priestore. Jednoduché rozhranie a intuitívne ovládanie si rýchlo obľúbili mladí
tvorcovia, ale aj nadšenci technológie. Nanešťastie sa Google v roku 2021 rozhodol prestať podporovať Tilt Brush a sprístupnil kód pre verejnosť.

Quill by Smootstep

Quill dokáže spracovať dátovo veľké kresby a animácie, ako sú tie, ktoré sú vytvorené v animačnom štúdiu, ale potrebuje na to PC (notebook, stolný počítač alebo pracovnú stanicu) a pripojený headset VR (napríklad Oculus Rift, Rift S alebo Quest 2, ak máte Oculus Link alebo podobný kompatibilný kábel).

Adobe Substance 3D Modeler

Substance 3D Modeler je softvér na 3D modelovanie vyvinutý spoločnosťou Adobe, ktorý umožňuje používateľom vytvárať a upravovať 3D modely v prostredí virtuálnej reality. Na rozdiel od väčšiny 3D modelovacích nástrojov Substance nepracuje so SUBD (teda s polygónmi, vertexami a hranami), ale s voxelmi.2

Tvori

Tvori je nástroj, ktorý umožňuje dizajnérom vytvárať a animovať 3D modely a prostredia vo virtuálnom priestore. Tvori je užívateľsky prívetivý nástroj, ktorý môžu používať dizajnéri všetkých úrovní skúseností, od začiatočníkov až po pokročilých používateľov. Poskytuje knižnicu vopred pripravených prostriedkov vrátane postáv, rekvizít a prostredí, ktoré možno ľahko prispôsobiť potrebám projektu.

Dizajn obuvi. Zdroj: Žofia Babčanová
Dizajn obuvi. Zdroj: Žofia Babčanová

Celý článok nájdete v časopise Designum 1/2023 na s. 42
Predaj časopisu Designum
Ospravedlnenie za chybne uvedenú predajnú cenu