THIS IS LOCCO. Neexistuje žiadne nudné odvetvie

THIS IS LOCCO je slovenská crossline reklamná agentúra, ktorá bola založená v roku 2012. Za desať rokov svojej existencie si získala desiatky významných klientov z rôznych oblastí a má za sebou množstvo úspešných kampaní ovenčených významnými marketingovými a reklamnými oceneniami. Do Národnej ceny za dizajn 2022 – Komunikačný dizajn sa prihlásila prvýkrát a získala hneď dve nominácie. O jej ceste, práci, klientoch, kampaniach a statemente nám porozprával kreatívny riaditeľ Juraj Kováč (1986).

Jedným z „nováčikov“ prihlásených na Národnú cenu za dizajn 2022 – Komunikačný dizajn bola práve vaša agentúra THIS IS LOCCO. Ako hodnotíte s odstupom času výstavu, galavečer a celkovo celú organizáciu Národnej ceny za dizajn?

Do Národnej ceny sme sa prihlásili prvýkrát. Súťaž sme dlhšie sledovali a videli, že v predchádzajúcich dvoch ročníkoch bolo prihlásených viacero reklamných agentúr. Práve to nás povzbudilo, aby sme to skúsili aj my. Páčilo sa nám hlavne to, že sme sa mohli prezentovať aj pred trochu iným obecenstvom než obvykle – pred umelcami a „čistokrvnými“ dizajnérmi. Naše projekty sa väčšinou posudzujú v kontexte reklamy, ale aj reklama má atribúty umenia. Bola to dobrá skúsenosť vidieť naše komunikačné dizajny popri rôznych iných prácach. Tiež bolo skvelé, že návštevník výstavy si mohol tie veci chytiť. Na marketingových súťažiach, ktorých sa pravidelne zúčastňujeme, sa to robí väčšinou online, a tu to bol pre nás naozaj iný zážitok, keď sme si mohli exponáty aj ohmatať. Veľmi oceňujeme, že sa robí takáto súťažná prehliadka, ktorá dáva priestor aj agentúram, aj umelcom, aj freelacerom, aj študentom. Tak sa verejnosť môže viac dozvedieť o dizajne. Aj na galavečere bola naozaj príjemná atmosféra, vydarené dokrútky s víťazmi, stretli sa tam ľudia z rôznych oblastí.

Plánujete sa prihlásiť aj do budúceho ročníka?

Určite sa prihlásime, už aj približne vieme, s akým projektom.

V cudzom meste, náborová kampaň pre o. z. Mareena.
V cudzom meste, náborová kampaň pre o. z. Mareena.

Aká bola vaša cesta ku grafickému dizajnu a reklame? Čo ste študovali a aké boli vaše kariérne začiatky?

Už počas strednej školy som začal robiť nejaké reklamné projekty – mal som rôzne nápady, tvoril som webové stránky aj menšie veci grafického dizajnu. Potom som študoval na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Povolaním som copywriter, teda textár a ideamaker. Hoci nie som vyštudovaný grafik, pri grafickom dizajne som vždy bol. S terajšími kolegami sme kedysi mali aj vlastnú značku oblečenia, kde som robil veľa grafickej práce. Teraz z pozície kreatívneho riaditeľa sa zaoberám skôr smerovaním, ako by to malo vyzerať, grafický dizajn detailnejšie riešia naši art directori. Reklama je však komplexná vec, rozumiem tomu a dokážem vnímať, čo je dobrý a čo horší dizajn.

ECHO))), vizuálna identita pre festival Grape 2023.
ECHO))), vizuálna identita pre festival Grape 2023.

Asi veľa závisí aj od cieľovej skupiny…

Určite áno. Napríklad generácia Z – teraz približne 15-roční tínedžeri – sa často chytá na to, čo sa nám starším zdá až šialené. Veľakrát si treba nájsť insiderov z danej komunity, či už sú to umelci, hudobníci alebo návrhári, ktorí pre nich robia veci, a musíme im dať plnú dôveru. Napríklad pri kampani Bejby Blue sme oslovili na spoluprácu režiséra Rolanda Wraníka a producenta Dalyba, aby jej dali kultúrnu relevanciu. A aj keď sa mnohým mimo „cieľovky“ jej hudba alebo štýl páčiť nemusí, my sme mali skoro istotu, že na to ideme dobre. Treba sa proste absolútne vžiť do cieľovej skupiny. Hoci často sa stáva, že ani vlastne nevie, čo chce, a my jej to musíme ukázať. Sú veci, ktoré máme overené a fungujú, vieme, že ich ľudia majú radi a dobre na ne reagujú. Vždy sa snažíme našu tvorbu posúvať tak, aby bola pre nich nová, ale zároveň aj familiárna. Nech ich zas úplne neodradí a nešokuje, pokiaľ to samozrejme nie je cieľ kampane.

Kto stál pri založení agentúry THIS IS LOCCO a akými pozíciami ste v nej prešli?

Keď ju v roku 2012 kolegovia Tomáš Rosputinský a Ivan Dvoran, ktorí predtým pracovali v rôznych agentúrach, zakladali, oslovili ma, či by som nechcel ísť k nim. Od skončenia vysokej školy som pracoval v digitálnej agentúre SCR. Konkrétne Rasťo Bahurinský, terajší CEO agentúry, ma zavolal a dal mi ponuku. Páčila sa mi celá koncepcia – taký živelný startupový mindset, poďme vybudovať niečo iné ako ostatné agentúry. Nastúpil som ako creative líder a postupne som sa dopracoval do pozície creative directora. Mám na starosti celú komunikačnú stratégiu a teraz som už aj v majiteľskej štruktúre ako partner. Takto postupne som to za desať rokov preskákal. Ani nemám pocit, že už ubehlo toľko času.

Detektív, spot z kampane pre Kaufland.
Detektív, spot z kampane pre Kaufland.

Ako vlastne vznikol názov THIS IS LOCCO?

Vo filme Matrix jeden herec hovorí druhému: „Neo, this is loco!“ Táto veselá replika zostala Tomášovi a Ivanovi v hlave, a tak ju použili na tento názov. Brandingovo to veľmi dobre funguje, napríklad keď robíme darčeky pre klientov, dávame tým balíčkom mená ako „This is čiapka“, „This is pero“, „This is fusakle“ a podobne. Bol to teda malý geniálny ťah, aj keď to ani nebolo úplne plánované.


Celý článok nájdete v časopise Designum 1/2023 na s. 28
Predaj časopisu Designum
Ospravedlnenie za chybne uvedenú predajnú cenu

Súvisiace diela

Ukáž svoju digiálnu osobnosť s Bejby Blue

Juraj Kováč
Dano Vachuna
Juraj Kováč
Martin Jaňák
Adrián Mery
Engelbert Strapec
Juraj Kováč
Dano Vachuna
Michal Roháček
Sandra Conortová
Adela Holubčíková
Juraj Rusnák
Maruška Zollerová
Juraj Kováč

Rozprávky bez šťastného konca

Juraj Kováč
Dominika Ivaničová Bobulová
Martin Polakovič
Juraj Kováč
Engelbert Strapec
Juraj Kováč

S Kaufland Card je za hviezdu každý

Juraj Kováč
Juraj Kováč
Juraj Kováč
Martin Jaňák
Juraj Sapara
Katia Evdokimova
Martin Polakovič
Michal Roháček
Michal Ružica
Mária Prisenžňáková
Prejsť na diela