Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Sklár – sochár – matematik – filozof Štepán Pala

Štěpán Pala (*15. decembra 1944) vníma sklo ako materiál, prostredníctvom ktorého pretavuje svoje myšlienky do trojrozmernej podoby. Špecifické vlastnosti tejto hmoty s „vlastným životom“ umožňujú modelovať a vymedziť priestor a zároveň ho odkryť. Dokáže preniknúť dovnútra svojej podstaty, nielen odraziť ju od povrchu. V tvorbe Štěpána Palu intenzívne cítiť fascináciu matematikou, vzorcami, rovnicami, definíciami, zaujíma ho rozklad a skladanie priestoru, ale stretneme sa uňho aj s hrou a humorom. Je autorom sklených plastík, sôch, diel v architektúre a úžitkových predmetov, ktoré sú súčasťou mnohých verejných i súkromných zbierok doma i v zahraničí. Je účastníkom veľkého počtu medzinárodných umeleckých sympózií, individuálnych i skupinových výstav. Je jedným z najvýznamnejších sklárskych výtvarníkov na Slovensku aj mimo neho.

Začiatky so sklom Štěpán Pala pochádza zo Zlína. V roku 1963 začína študovať na jednej z v tom čase troch škôl zameraných na prácu v sklárskom odvetví, teda v priemysle ekonomicky, historicky a kultúrne dôležitom pre oblasť severných Čiech. Na Strednej priemyselnej škole sklárskej v Kamenickom Šenove, kde bolo možné vybrať si medzi štyrmi odbormi, sa stal študentom odboru konštruovanie a tvorba svietidiel. Snahou tejto školy, na ktorej pôsobili významní českí sklári, bolo pripraviť študentov na prácu v miestnych sklárňach práve cez empirickú skúsenosť poznania výroby a nadobudnutia skúseností priamo od odborníkov v praxi. Ako uvádza Múzejne Langhamer, „od skončenia druhej
svetovej vojny dodnes prechádza český vzdelávací systém vývojom“.1 Ďalej dodáva, že „po komunistickom prevrate v roku 1948 bol ľahký a spotrebný priemysel obmedzovaný v záujme rozširovania ťažkého a strojárenského priemyslu“2, ale problémy v odbyte spôsobilo aj  obmedzenie zahraničného obchodu zo strany krajín za tzv. železnou oponou“.3

Poháre s ihlanom, 1974, sklo fúkané do formy, lepené. Foto: Adam Šakový

Niektoré školy boli preto na začiatku päťdesiatych rokov zatvorené alebo výučba na nich výrazne obmedzená.4 Konštruovanie a tvorba svietidiel bol však odbor, ktorý sa dal študovať výhradne v Kamenickom Šenove, kde žiaci absolvovali výučbu od základov osvetľovacej  techniky, elektrotechniky, konštruovania, ale takisto vyrábali svietidlá a lustre podľa vlastných návrhov. V neistom období prerušovania výučby sa v prospech školy postavili zamestnanci podniku Lustry v Kamenickom Šenove, kde Pala po absolvovaní strednej školy a skončení povinnej vojenskej služby pracoval ako obalový technik v technicko-výtvarnom stredisku.5 Koncom šesťdesiatych rokov začal pracovať vo Výskumnom ústave sklárskom v Hradci Králové vo výrobnom podniku Borské sklo ako technológ a tavič skla. V tom období si vedenie priemyselných podnikov plne začalo uvedomovať potrebu automatizácie a mechanizácie dovtedy prevažne ručnej výroby, ktorá z dôvodu vysokej ceny a dlhých dodacích lehôt strácala na svetovom trhu konkurencieschopnosť.6

Stropné svietidlo – fragment, 1976, Liečebný dom Poľnohospodár, Trenčianske Teplice, fúkané sklo, žiarovky. Foto: Archív Š. Pala/Z. Palová

Vo Výskumnom ústave sklárskom v Hradci Králové sa táto otázka stala aktuálnou už na začiatku šesťdesiatych rokov 20. storočia a  vyvrcholila v roku 1972, keď v Novom Bore začala fungovať prvá automatická linka na výrobu úžitkového skla, tzv. Linkuž. Táto linka umožnila spojenie výskumom a vývojom docieleného technologického pokroku s kvalitnou výtvarnou stránkou výrobkov, za čo sa vďačilo práci dizajnérov a výtvarníkov.7 Pala sa počas svojho pôsobenia v tomto podniku spolupodieľal na vzniku novej taviacej Lvane, na nových technologických postupoch na vznik skloviny vhodnej na ručnú, poloautomatickú a plne automatickú výrobu.

Štúdium u Václava Ciglera

Po tejto skúsenosti a neúspešnom pokuse stať sa študentom Vysokej školy umeleckopriemyselnej v Prahe sa presťahoval na Slovensko v  snahe dostať sa na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave. Z dôvodu národnostných obmedzení, keď kvóty povoľovali len jedného  českého študenta ročne, ho prijali až na ďalší pokus, po tom, ako začal pracovať ako vychovávateľ v Detskom domove Krásna Hôrka v Bratislave. V roku 1969 nastúpil na VŠVU ako jediný študent na Oddelenie sklo v architektúre, ktoré viedol Václav Cigler.8 Ako pedagóg pristupoval Cigler k výučbe mimoriadne koncepčne a inovatívne. Model živého ateliéru konfrontácií, kolektívny dialóg a slobodný  intelektuálny rozvoj študentov, ktorých podľa slov Jaromíra Zeminu viedol „k čo najväčšej vzdelanosti a hlavne k premýšľavosti, a Ciglerova škola bola skutočne predovšetkým školou myslenia, kde sa mnoho problémov riešilo spoločne a kde bol intelektuálny prínos jednotlivcov  oceňovaný tým viac, čím bol slobodnejší a samostatnejší“.9

Lodné poháre, 1973, sklo fúkané do formy. Foto: Archív Š. Pala/Z. Palov

Celý článok nájdete v časopise Designum 4/2024 na s. 44. Viac informácií o predaji časopisu Designum.