Rodster od Patak Motors
Za tridsať rokov sa Národná cena za dizajn konala presne dvadsaťkrát. Kedysi bola udeľovaná každé dva roky, neskôr začal párny rok patriť komunikačnému a nepárny produktovému dizajnu. Jubilejný 20. ročník NCD už nejaký ten mesiac pozná svojich víťazov v rámci produktového dizajnu. Jedno z ocenení, konkrétne špeciálnu cenu v kategórii Práca & mobilita, získal funkčný prototyp malého mestského vozidla so spaľovacím alebo elektrickým motorom Rodster, ktorého autorom je Andrej Hulala spolu s dizajnérmi Matúšom Lajdom, Michalom Krivaňom a Michalom Vršekom.
Zážitok pre porotu
Nestáva sa často, že sa na Národnej cene za dizajn objaví funkčný automobil. Medzinárodnej porote boli počas horúceho leta na nádvorí Hurbanových kasární predstavené dva funkčné prototypy s otvorenou strechou. Jedno auto s benzínovým štvortaktným jednovalcom (maximálna rýchlosť 125 km/h) a druhé s elektrickým synchrónnym motorom s trvalým magnetom (maximálna rýchlosť 130 km/h), oba s postačujúcim výkonom 30 koní. Skúšobná jazda po parkovisku preverila nielen kvality dizajnu a ergonómie, ale aj jazdné vlastnosti vozidla a jeho ovládanie. Porote sa vyplatilo vstať od stolov a vešiakov plných dizajnu a zísť po schodoch dve poschodia. Vietor vo vlasoch a podmanivý športový zvuk jednovalca ešte národná cena počas hodnotenia na vlastnej koži nezažila. Mnohým však napadne, že myšlienka malého športového auta na voľný čas nie je celkom v súlade s trendom redukcie vozidiel z mestských aglomerácií, ekologickým myslením a ani s udržateľnou mobilitou. Práve na tieto témy viedla porota pri Rodstri dlhé diskusie. Je to auto len pre zábavu, alebo spĺňa aj požiadavky mestskej mobility?
Používať, alebo užívať?
Myšlienka navrhnúť, postaviť a rozbehnúť výrobu vozidla, ktoré kombinuje moderné jazdné vlastnosti a unikátny vintage dizajn tridsiatych rokov, vznikla v roku 2021. Dizajn Rodstera je prísne účelný, športovo emotívny, na prvý pohľad tvarovo inšpirovaný klasikou anglického motoršportu, vozidlom Austin 7 Ulster, s ktorým má takmer zhodnú výraznú zadnú časť. Tenké motocyklové kolesá, ktoré sú nekompromisne umiestnené mimo štíhlej karosérie, dokonale definujú celý koncept akéhosi pomyselného návratu v čase. Tvar čelného okna je voliteľný v dvoch variantoch: nízky sklenený štít alebo plnohodnotné orámované okno, ktoré umožňuje premeniť auto na kabriolet s manuálne sklápateľnou strechou. Množstvo prvkov, ktoré nás vrátia v čase, ako sú odstávajúce predné a zadné svetlá, vonkajšie kruhové spätné zrkadlá, predná asymetricky dekorovaná mriežka alebo jednoduchá prístrojová doska, pôsobia harmonicky, aj keď rozličné farebné kombinácie dokážu úplne zmeniť charakter vozidla.
Celý článok nájdete v časopise Designum 1/2024 na s. 14. Viac informácií o predaji časopisu Designum.
Designum oslavuje tento rok 30. výročie svojho vzniku! Pri tejto príležitosti bola v Galérii dizajnu Satelit otvorená výstava a k prvému tohtoročnému číslu sme Vám pribalili malý darček v podobe zápisníka.