Ocenení a nominovaní. Torsus je teamwork, nie one-man-show. Rozhovor s Bystríkom Míčkom/ WERKEMOTION R&D Design studio

Každá súťaž, vrátane domovskej Národnej ceny za dizajn, pre verejnosť vrcholí odovzdávaním cien. Naším blokom príspevkov, ktoré vznikajú v súvislosti s ďalším ročníkom NCD, sa však snažíme vysledovať, čo sa deje s víťaznými dielami a ich autormi neskôr, po slávnostnom galaprograme, keď sa dizajnérsky život vráti do normálnych koľají. Napokon veď (nielen) v tejto súťaži ide predovšetkým o to, aby boli ocenené životaschopné projekty.

Terénny autobus Torsus Praetorian 4×4 (autori Šimon Kožička, Miloslav Melichárek, Bystrík Míček/WERKEMOTION) získal 2. cenu za dizajn v kategórii Profesionálny produktový dizajn Národnej ceny za dizajn 2019.

Zdroj: Torsus.
Zdroj: Torsus.
Zdroj: Torsus.
Zdroj: Torsus.

WERKEMOTION R&D Design studio je nezávislé štúdio, založené v roku 2013 v Bratislave. Ponúka pútavé portfólio prémiových dizajnérskych služieb od špičkového dopravného a priemyselného dizajnu, atraktívny štýl a prepracované riešenia, až po tvorbu nápadov a marketing produktov s úspešnými novými nástrojmi predaja a podporou výroby. V portfóliu dizajnérskeho štúdia sú projekty dopravných prostriedkov (autobusy, lode, traktory, športové vozidlá), zubárskych súprav, elektroniky, inovatívneho nábytku a šperkov. Výraznými postavami štúdia sú dizajnéri Bystrík Míček, Miloslav Melichárek, Šimon Kožička a Adam Danko, ktorých dopĺňa ďalší tím profesionálov.

Torsus Praetorian 4×4 je terénny autobus určený na prevoz osôb a vybavenia v najnáročnejších terénnych podmienkach. Návrh vozidla vytvorený dizajnérskym štúdiom WERKEMOTION vychádza z technického základu nákladných automobilov značky MAN. Vozidlo sa vyrába na Slovensku, a to v obci Horné Srnie. Okrem základného dizajnu štúdio navrhlo vyše 20 variácií, ktoré sú špeciálne prispôsobené pre potreby záchranných misií, na použitie ako zdravotnícke či hasičské vozidlo.

V roku 2019 získali autori Šimon Kožička, Miloslav Melichárek, Bystrík Míček z dizajnérskeho štúdia WERKEMOTION v kategórii Profesionálny produktový dizajn Národnej ceny za dizajn 2019 2. cenu za dizajn terénneho autobusu Torsus Praetorian 4×4. Bola to naozaj veľká a nevídaná vec, pretože 35 miestny Torsus Praetorian Overlander je prvý terénny autobus na svete, poháňa ho 6,9-litrový šesťvalcový naftový motor s 300 litrovou nádržou. Trinásť a poltonový kolos drží 40 centimetrov nad zemou robustný podvozok, ktorého základom je odolná konštrukcia vozidiel značky MAN. Pre slovenský priemyselný dizajn je Torsus zásadný projekt najmä preto, že je tak trochu náš. Autobus so slovenským (lepšie povedané československým) dizajnom vyrába na Slovensku česká automobilová značka Torsus, ktorú založili Ukrajinci Vakhtang Dzukashvili a Yulia Khomich, ktorá patrí ich spoločnosti Pulsar Expo. Takáto adrenalínová paráda na kolesách stojí od 130 000 do 211 000 eur podľa úprav a doplnkovej výbavy, ktorá môže byť naozaj nečakane pestrá. Výrobca vyrába aj špeciálne verzie ako hasičský špeciál, záchranné vozidlo, sanitku, ski autobus alebo dokonca policajné vozidlo. Plná výbava za 211 000 eur dáva majiteľovi nekonečné množstvo riešení a pri výbere verzie pre 2 osoby výrobca zákazníkovi postaví bezkonkurenčný terénny karavan. Súčasťou najvyššej miery komfortu je plne vybavená spálňa s veľkou manželskou posteľou, kompletne zariadená kuchyňa, kúpeľňa so sprchou a toaletou a pohodlná rozkladacia pohovka, ktorá zabezpečí miesto na spanie pre ďalšie 2 osoby.

Zdroj: Torsus.
Zdroj: Torsus.

To všetko si dokážete vyhľadať na internete, no mňa zaujímali hlavne informácie zo zákulisia projektu, ako aj život projektu v kontexte problémov súčasnosti. Preto som oslovil CEO/Founder & Design director-a vo WERKEMOTION R&D Design studio, dizajnéra Bystríka Míčka.

Ako a kedy ste sa dostali k projektu Torsus Praetorian?

Úplne prvé začiatky spolupráce vedú k prvému stretnutiu s majiteľom spoločnosti na začiatku roku 2017. Ku kontaktu prišlo cez náš predchádzajúci projekt a už na prvom stretnutí sme si vzájomne skonkretizovali ciele spolupráce, aj keď v skutočnosti sme pôvodne začali s vývojom úplne iného typu vozidla.

Zdroj: Torsus.
Zdroj: Torsus.
Zdroj: Torsus.
Zdroj: Torsus.

Ako dlho trval vývoj vozidla?

Vývoj bol v prvej etape enormne rýchly. Prakticky sme sa dostali od zadania, kde sme mali vyšpecifikovaný iba podvozok, k prvým 4 prototypom v priebehu 10 mesiacov. Bol to extrém, ale naučili sme sa veľmi veľa práve vo vývojovom procese. Následne sa ladili prototypy, celkový dizajn a konštrukciu ešte ďalších cca 6 mesiacov, po ktorých prišlo v roku 2018 k prvej svetovej premiére na EXPO pre stavebné konštrukčné vozidlá v meste Buxton v Spojenom kráľovstve. Treba však povedať, že vozidlo sa praktický vyvíja a ladí až dodnes. Je to nevyhnutný proces, je potrebné, aby vozidlo držalo štandardy primerané súčasnosti.

Aká bola komunikácia so zadávateľom?

Komunikácia bola bezproblémová, bol to jeden z našich prvých projektov, ktorý sme riešili kompletne v angličtine, čo bol tiež posun v rámci našich procesov. Zadávateľ je pomerne energický človek, čiže aj zadania boli často o popise emócií, ktoré má výsledný produkt ďalej reprezentovať. Častokrát dochádzalo aj k relatívne abstraktným vstupom, ale to je tiež úloha dizajnéra – správne dekódovať, čo obchodný partner požaduje, aby to bolo korektne implantované do výsledného dizajnérskeho riešenia.

Zdroj: Torsus.
Zdroj: Torsus.

Autobus pod značkou Torsus vyrába česká spoločnosť Puslar Expo, ktorú založili Ukrajinci. Ovplyvnila vojna na Ukrajine výrobu Torsusu?

Samozrejme, pretože projekt Torsus má pomerne veľký tím ľudí aj na Ukrajine, konkrétne v Kyjeve. Boli sme priamo pritom, keď zažívali prvé momenty útoku, dokonca pani Yulia Khomich bola v to ráno zaseknutá na diaľnici z Kyjeva, kde prebiehalo bombardovanie. Boli sme vtedy v priamom kontakte a bolo to veľmi reálne. Hoci sme boli v bezpečí na Slovensku, bol som z toho dosť rozhodený. Vojna na Ukrajine Torsus ovplyvňuje, aj keď je výroba lokalizovaná na Slovensku. Po materiálnej stránke síce nedošlo k priamemu ohrozeniu, ale všetky tímy Torsusu (Slovensko, Ukrajina, Česko) sa museli vysporiadať s novými komplikáciami. Na našich spolupracovníkoch z Ukrajiny s odstupom času vidíme, že ich celá situácia viac utužila a ich pracovné výsledky sú paradoxne v danom kontexte vynikajúce.

Za dizajnérskym štúdiom WERKEMOTION je viacero dizajnérov. Terénny autobus je zrejme kolektívne dielo, ale aj tak sa spýtam, dá sa pripísať niekomu ten esenciálny dizajn Torsusu? Je autorom dizajnu konkrétna osoba?

Autorom je WERKEMOTION tím. Je to naša filozofia, ktorá zohľadňuje realitu dizajnérskeho procesu. Častokrát v našom priemysle sa firmy, ktoré majú tím dizajnérov, tvária, že tam je jeden idealizovaný génius, ale nie je tomu tak. Naša filozofia je teamwork, nie one-man-show. Na Torsuse pracovali Šimon Kožička, Miloslav Melichárek a ja – Bystrík Míček.

Ste laureátmi NCD 2019, mala táto cena pozitívny dopad na ďalší vývoj spolupráce so spoločnosťou Torsus?

Verím, že áno, aj keď sa to podľa mňa nedá presne zmerať. Skôr to posilnilo hodnotu našej práce v očiach nášho klienta, a tiež v očiach našich ďalších obchodných partnerov. Verím, že to pomohlo aj slovenskému tímu Torsusu, byť hrdý, že sú súčasťou tohto projektu.

Zdroj: Torsus.
Zdroj: Torsus.

Nedávno som čítal, že ide o slovenský autobus a vyrába sa u nás. V Českej republike tvrdia, že je český, lebo firma je z Čiech. Ukrajinci určite tvrdia, že je ukrajinský, keďže majitelia sú Ukrajinci. Možno to nie je potrebné riešiť, ale ako to vlastne je? Je to náš Torsus?

Torsus je výsledkom prác viacerých národností. Keď sa na to pozriem z pragmatického hľadiska, vývoj dizajnu, vývoj konštrukcie, prototypovanie aj sériová výroba boli celé lokalizované na Slovensku, čiže je aj trochu náš… Pozitívne je, že výroba ostala na Slovensku a zároveň sú v hre ďalšie plány na jej posilnenie. Aktivity Torsusu sa však mimoriadne a rýchlo rozširujú, čo spôsobuje, že výroba sa v súčasnosti realizuje aj mimo Slovenska. Celý projekt je riadený z Prahy a pod záštitou českej spoločnosti, čiže oficiálne sa jedná o projekt z Českej republiky.

Základná otázka pre tento text o úspešných projektoch z NCD: čo sa dnes deje s Torsus Praetorian? Spolupracujete aj naďalej na novom vývoji? Vyrába sa stále?

S Torsusom pracujeme aj naďalej. Praeotrian sa musí vyvíjať, inak by postupne zastaral, ako každý produkt. Naše vzťahy s klientom sú vynikajúce, robili sme pre TORSUS aj ďalšie vozidlá, čo potvrdzuje pozitívny trend spolupráce. Minulý rok sme na výstave IAA TRANSPORTATION 2022 v Hannoveri priamo v stánku a za spolupráce s firmou Volkswagen, predstavili ďalšie vozidlo Torsusu, Torsus Terrastorm.

Súvisiace diela

TORSUS PRAETORIAN 4x4

TORSUS PRAETORIAN 4×4

Bystrík Míček
Miloslav Melichárek
Šimon Kožička

PBX ECOS M24

Miloslav Melichárek
Bystrík Míček
Šimon Kožička
Filip Maukš

Diplomat Dental Model One

Šimon Kožička
Bystrík Míček
Miloslav Melichárek
Adam Danko
Prejsť na diela

Viac k téme v publikáciách

Prejsť na publikácie