Najkrajšie knihy Slovenska 2023

Slávnostné odovzdávanie cien 32. ročníka celoslovenskej súťaže Najkrajšie knihy Slovenska za rok 2023, ktorej organizátorom je BIBIANA, medzinárodný dom umenia pre deti, sa konal 23. apríla 2024 v kinosále Slovenskej národnej galérie v Bratislave. Ocenenie si odnieslo desať najlepších titulov z dvadsiatky nominovaných, no okrem kníh samých bol tento ročník súťaže výnimočný tým, že sa po rokoch dočkal dlho odkladaného reštartu a modernizácie.

Nová vizuálna identita NKS, značka.
Autorky: Ema Kern, Karolína Ježíková,
Tereza Umlaufová
Nová vizuálna identita NKS, značka. Autorky: Ema Kern, Karolína Ježíková, Tereza Umlaufová

História súťaže Najkrajšie knihy Slovenska siaha do roku 1965 (vtedy ešte ako Najkrajšie knihy Československa). V tom čase sa hodnotili knihy vydané v celom Československu z hľadiska ich technického vyhotovenia, tlače, ilustrácií a grafickej úpravy. Vydávanie kníh bolo v čase socializmu štátom pomerne bohato dotované, síce s mnohými obmedzeniami (slabé vybavenie tlačiarní, obmedzený výber typov písem, technické zaostávanie), takže táto oblasť poskytovala mnohým výtvarníkom, grafickým úpravcom aj ilustrátorom významný spôsob tvorivej realizácie. Počas každoročného hodnotenia v rôznych žánrových kategóriách (detská kniha, odborná literatúra, beletria, poézia, umelecká publikácia a podobne) získalo ocenenia v tejto súťaži aj mnoho významných slovenských knižných dizajnérov a ilustrátorov (napr. Albín Brunovský, Miroslav Cipár, Ľubomír Krátky, Svetozár Mydlo, Karol Rosmány, Zoltán Salamon a ďalší). V roku 1992 bola súťaž rozdelená na dve samostatné v každom štáte – Nejkrásnější české knihy a Najkrajšie knihy Slovenska – a každá si išla svojou vlastnou cestou s obnoveným štatútom. Vyhlasovateľom a organizátorom tej slovenskej sa stala BIBIANA, medzinárodný dom umenia pre deti, s jasne stanoveným poslaním – podporiť zvyšovanie úrovne knižnej kultúry na Slovensku najmä z hľadiska jej vizuálneho spracovania.

Reštart súťaže

Po rokoch sa však tento projekt organizačne dostal do akéhosi automatického módu, začal stagnovať a prestal reflektovať požiadavky súčasnej doby. Štatút a pravidlá začali byť zastarané, ignorovali zmenu rolí redakcie, dizajnu, ilustrácie, typografie, polygrafie a vzťahov medzi nimi, nezodpovedali meniacej sa dobe a ani novým technológiám a trendom knižnej produkcie. Mnohí významní tvorcovia, autori aj vydavatelia prestali prihlasovať svoje publikácie, prípadne sa o tejto možnosti kvôli slabej propagácii ani nedozvedeli. Dlhé roky odborná verejnosť apelovala na potrebu zmien a celkovej modernizácie, čo sa podarilo až teraz v 32. ročníku. Reštart súťaže iniciovala bývalá riaditeľka BIBIANY Zuzana Liptáková. Na spoluprácu si zavolala tri dôležité inštitúcie – Slovenské literárne centrum, Slovenské centrum dizajnu a ateliér Typo Katedry vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení – a vytvorila pracovnú skupinu na obnovenie štatútu súťaže. Nastavilo sa tak niekoľko významných a potrebných zmien.1

Nová vizuálna identita NKS, pozvánka na prihlasovanie.
Nová vizuálna identita NKS, pozvánka na prihlasovanie.
Nová vizuálna identita NKS, pozvánka na slávnostné odovzdávanie cien a vernisáž výstavy.
Nová vizuálna identita NKS, pozvánka na slávnostné odovzdávanie cien a vernisáž výstavy.

Prvou bolo zníženie počtu členov poroty z pôvodných (až) pätnásť na päť s účasťou dvoch porotcov zo zahraničia. Takáto medzinárodná kompaktná skupina porotcov je dnes vo svete bežný štandard a určite sa tiež lepšie diskutuje a hodnotí v malom kvalitnom zložení. Veľký prínos predstavuje aj účasť zahraničných porotcov, ktorí nie sú zaťažení rôznymi vzťahmi a pozadiami diania na našej knižnej scéne, a preto je ich pohľad „čistý’’ a môže priniesť úplne nové nazeranie. Zloženie poroty v obnovenom ročníku zodpovedalo dnešnému dôležitému postaveniu grafického dizajnéra v súčasnej knižnej produkcii. Jej členmi boli grafickí dizajnéri Jakob Mayr (Rakúsko) a Filip Kraus (Česká republika), ilustrátorka Lucia Žatkuliaková (Slovensko), polygraf Pavel Kordoš (Slovensko) a kurátorka grafického dizajnu Gabriela Ondrišáková (Slovensko).

Druhou významnou zmenou bolo zrušenie žánrových kategórií. Povinnosť udeliť cenu v nejakej kategórii, kde spomedzi prihlásených nie je zastúpený žiadny kvalitný titul, a naopak, povinnosť dať cenu iba jednej z mnohých vysoko kvalitných kníh v určitom žánri je často frustrujúce a v konečnom dôsledku potom ani neodzrkadľuje skutočný kvalitatívny stav aktuálnej knižnej produkcie. Podľa nového štatútu sa spomedzi prihlásených kníh vyberá dvadsať najlepších a z tejto dvadsiatky potom desať rovnocenných víťazných kníh bez ohľadu na ich žáner a typ.

Zasadnutie poroty.
Zasadnutie poroty.
Zasadnutie poroty.
Zasadnutie poroty.

Nová vizuálna identita NKS

Treťou dôležitou zmenou je redizajn a nová vizuálna identita súťaže. Spolupracoval na ňom vyššie spomínaný ateliér Typo pod vedením grafického dizajnéra a pedagóga Pala Bálika. Tam vzniklo niekoľko návrhov nového vizuálu súťaže od študentov ateliéru. Spomedzi nich komisia zložená z odborníkov v spolupráci s BIBIANOU vybrala ten najlepší. Vytvorila ho trojica mladých grafických dizajnérok – Ema Kern, Karolína Ježíková a Tereza Umlaufová. Vizuálnu identitu založili na motíve záložky do knihy a pracovali s rôznymi tvarovými variáciami výrezov, veľkostí a farieb.

  1. https://www.bibiana.sk/sk/centrumcitania/restart-celoslovenskej-sutazenajkrajsie-knihy-slovenska

Celý článok nájdete v časopise Designum 2/2024 na s. 30. Viac informácií o predaji časopisu Designum.

Designum oslavuje tento rok 30. výročie svojho vzniku! Pri tejto príležitosti bola v Galérii dizajnu Satelit otvorená výstava a k prvému tohtoročnému číslu sme Vám pribalili malý darček v podobe zápisníka. 

Viac k téme v publikáciách

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku (S. Čarnoký). Foto: Adam Šakový

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku

Slovenské centrum dizajnu a vydavateľstvo Slovart
37,90
Kapitoly z dejín grafického dizajnu (Z. Kolesár). Foto: Adam Šakový

Kapitoly z dejín grafického dizajnu

Slovenské centrum dizajnu
11,50
Prejsť na publikácie
Skip to content