Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Knižnica materiálov Ľubomíra Ontkóca

Ľubomír Ontkóc (1989) študoval na Katedre úžitkového umenia Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave v Ateliéri keramiky pod vedením Daniela Piršča (2009 – 2015). Dnes žije a pôsobí v Prahe. Vo svojej tvorbe sa zameriava na experimentálne využitie hornín, ktoré buď spracováva samostatne, alebo v rôznorodých kombináciách s keramikou a porcelánom. K experimentovaniu ho už počas štúdia priviedol záujem o tradičné východoázijské glazúry a ich zloženie, kde sa uplatňujú vyvreté horniny vulkanického pôvodu. Pri prvých pokusoch s tavením žuly začal objavovať široké možnosti využitia tohto materiálu, ako aj úplne nové postupy a technológie. Zásadným je v tomto smere rešpekt ku spracovávanému materiálu, ktorému do veľkej miery necháva voľnosť, aby sa správal prirodzene. Mimoriadna technická zdatnosť autorovi zároveň umožňuje originálne prepájať tavené horniny s keramikou a porcelánom, čím v mnohých ohľadoch prehodnocuje samotnú tradíciu tejto oblasti umeleckej tvorby.

Ľubomír Ontkóc: FlyStone, 2019.
Ľubomír Ontkóc: FlyStone, 2019.

S Ľubomírom som sa rozprávala pri príležitosti pražského Designbloku, na ktorom predstavil v rámci výstavných priestorov v Gabriel Loci svoj nový projekt Knižnica materiálov.

Tvoj projekt patril z môjho pohľadu v rámci tohtoročného Designbloku k najpodnetnejším a zároveň ukázal, že súčasný dizajn môže mať stále veľmi blízko k voľnému umeniu. Jadro prezentácie tvorí väčší súbor váz, na ktorých experimentuješ s glazúrami z rôznych typov tavených vulkanických hornín. Veľmi súčasný konceptuálny projekt prezentuješ v „klasickej“ forme, kde pracuješ s dôrazom na jedinečnosť a detail jednotlivých objektov a materiálov. Vázy sú inštalované v niekoľkých výškových úrovniach a v dynamickom slede. Striedajú tu rôzne tvary a veľkosti predmetov a typy glazúr. Pre divákov sú tu pripravené schodíky, aby mohli podrobne preskúmať aj vyššie umiestnené objekty. Prečo si zvolil práve tento typ prezentácie?

Kolekcia PorcStone. Knižnica materiálov, Designblok 2021.
Ľubomír Ontkóc: Kolekcia PorcStone. Knižnica materiálov, Designblok 2021.

Sčasti som vychádzal z minuloročnej inštalácie, kde som mal popri hlavnom projekte na stene vystavené portfólio starších prác umiestnených na subtílnych kamenných policiach. Tie sú z úlomkov tabuľovej žuly z kamenárstva, kotvených do steny rôzne dlhými oceľovými roxormi. Už od konca Designbloku 2020 som chcel opäť použiť rovnaký koncept poličiek a celý projekt vystaviť v čo najširšej miere. Koncepčne som vychádzal z vizuálu starých knižníc a lekární, kde sú na policiach úhľadne jedna vedľa druhej vystavené jednotlivé knihy či dózy s lekárenskými materiálmi.

Schodíky majú ešte viac evokovať priestor knižnice. Ak po nich divák vystúpi nahor, zmení sa mu uhol pohľadu na vystavené vázy a bude si ich môcť detailne prezrieť a preskúmať na nich všetky podrobnosti. Podobne ako keď sa čitateľ pozrie do knižného regálu a prečíta si abstrakt ku knihe.

Ľubomír Ontkóc

Viac sa dočítate v časopise Designum 4/2021 na s. 24
Predaj časopisu Designum

Súvisiace diela

Granit

Granit

Ľubomír Ontkóc
Water - keramický obklad

Water – keramický obklad

Ľubomír Ontkóc
Daniel Piršč
Prejsť na diela

Viac k téme v publikáciách

Prejsť na publikácie