IDENTITA, DLHOVEKOSŤ a ďalšie problémy (nielen) dizajnu
Dva spoločné výstavné projekty Univerzity Tomáše Bati v Zlíně (UTB) a Technickej univerzity vo Zvolene (TUZVO) – Long Life a Identita, ktoré bolo možné si všimnúť vo výstavnom priestore počas uplynulého roka, si z viacerých dôvodov zaslúžia pozornosť. Za posledných šesť rokov vzniklo na základe medzinárodnej kurátorskej spolupráce UTB a TUZVO päť samostatných výstavných konceptov, otvárajúcich v danom čase osobitým spôsobom staré a známe, ale nanajvýš aktuálne spoločenské témy.
S odstupom času je zrejmé, že prvý spoločný projekt Made in Paper (2018) overil možnosti spolupráce a odštartoval dlhodobejšiu ambíciu pravidelne skúmať a vzájomne na medzinárodnej úrovni konfrontovať tvorivé názory v rámci spoločnej kurátorsky uchopenej témy, s dôrazom na hľadanie odpovedí v širokom spektre dizajnérskych zameraní a špecializácií. Za posledné roky to, čo spočiatku vyzeralo ako jednorazový počin, nenápadne prerástlo do pozoruhodného, akéhosi cyklického kontinua s medzinárodným dosahom. Pôvodná komorná účasť dvoch univerzít prerástla už v roku 2019 česko-slovenský aj európsky rozmer, keď sa do výstavného projektu Food Print vtedy zapojili aj dizajnéri z Portugalska a Taiwanu.
Pandémia prekvapivo nepretrhla kontinuitu rozbehnutej medzinárodnej spolupráce. Po výstave Taste the waste toto obdobie asi výrazne stimulovalo formuláciu dizajnérskeho zadania projektu Long Life (2022). Kurátorky Vladimíra Černá, Elena Farkašová a Martina Zuzaňáková koncipovali širokospektrálny koncept a štruktúrovali ho do šiestich kategórií – Dlhoveká planéta, Sebestačnosť, Zdravie, Bez udania veku, Medzi generáciami a Uchovanie pamäti. Tému dlhovekosti skrz ne uchopili komplexne, pričom každá z kategórií vrstevnato odkrýva bohaté spektrum podtém reprezentovaných rôznorodou formou výstupov interpretovaných z pohľadu viacerých dizajnérskych odborov. Koncept predstavil vo svojom výsledku konzistentný pokus o istú sumarizáciu témy v celej jej zložitosti, rezonujúc s aktuálnymi tendenciami v dizajne a spoločnosti. Jedným z prínosov projektu je aj preskúmanie možností aplikácie princípov univerzálneho dizajnu. Aktuálnosť konceptu potvrdila aj odozva v slovenskom prostredí, kde časť výstavy Long Life bola reinštalovaná na nitrianskom Fóre dizajnu 2023 v rámci výstavy Humanita v dizajne (kurátorka Silvia Seneši Lutherová) a odkaz na projekt Long Life sa objavil aj na výstave Empatia – mladý dizajn pre všetkých v Považskom múzeu (2024, kurátor Zdeno Hogh). Long Life po prezentácii v zahraničí (Łódź Design Festival, Algarve Design Meeting, Zlin Design Week) ukončil svoj výstavný cyklus v januári 2024 v Galérii SCD Satelit v Bratislave. Za pridanú hodnotu tohto výstavného konceptu považujem existenciu samostatnej webovej stránky s virtuálnou galériou, t. j. vytvorenie trvalej mentálnej stopy témy, nielen ako možnosti vrátiť sa k projektom, porovnať, overiť myšlienky v čase a priestore, ale aj ako východiskovú platformu pre ďalšiu diskusiu a rozvíjanie problematiky.
To sa vzťahuje aj na ďalší spoločný výstavný projekt UTB a TUZVO pod názvom Identita (2023). Kurátorská koncepcia (Vladimíra Černá, Elena Farkašová, Vít Jakubíček) sa bez poplatnosti k trendom usiluje ponúknuť aktualizovaný pohľad na túto v dizajne často skloňovanú a zásadnú tému. Pojem identita sa v súčasnosti príliš často ideologizuje, pričom vytvára priestor pre polarizáciu. O to viac je sympatické dizajnérske zadanie, ktoré sa samo o sebe vyznačuje úsilím prebudiť u tvorcu vedomie jeho vlastnej identity a realizovať cez toto prebudenie potenciál vlastnej originality, jedinečnosti a autenticity, pretavením do identity samotného dizajnérskeho výstupu.
Výber štyridsiatich prác z piatich škôl (UTB, TUZVO, Masarykova univerzita Brno, University of Algerve a National Taipei University of Technology) kurátori neohraničili tematicky kategóriami (iba druhmi výstupov), ale postavili na paralelnom skúmaní viacerých línií a ich priesečníkov, na zrkadlení mnohostrannosti danej témy. Jednotlivé projekty predstavujú mnohopočetné východiská interpretácie témy a ich paradigmy (napríklad ľudský rozmer človeka, otázka totožnosti v zmysle jednoty so sebou samým, individuálne sebauvedomovanie, náboženská či národná identita, rôzne prístupy k vizuálnej identite v komunikačnom, produktovom a interiérovom dizajne). Projekt Identita bol prezentovaný na dizajnérskych podujatiach Łódź Design Festival 2023, Algarve Design Meeting 2023, Milano Design Week 2024 a Zlin Design Week 2024.