Newsletter

Akcie

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Warszawskie Obserwatorium Kultury (WOK)
4. 6. 2025 – 6. 6. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
19. 11. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
20. 11. 2025

Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025

Martinický palác, Hradčanské nám. 67, 118 00 Praha 1 – Hradčany
24. 11. 2025 – 24. 11. 2025

Dielo dizajnu

Stopy, knižná edícia 1964 - 1990

Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Jana Bálik

Jana Bálik (1982) je šperkárka i grafická dizajnérka zároveň. Hoci sa spočiatku venovala textilnej tvorbe, jej profesijné zameranie sa uberalo ku grafickému dizajnu a šperku. V jej prácach sa prelína voľné spracovanie s úžitkovým, vo vážnosti sa skrýva humor. Nie je upätá na jeden materiál, na konkrétnu technológiu ani tému. Pri navrhovaní šperkov hľadá nové možnosti spracovania materiálu, pričom sa snaží, aby v sebe niesli aj určitú dávku vtipu či náznak rebélie. Akési vymknutie sa z konvencií alebo zaužívaných rámcov umeleckých kategórií možno badať v kolekcii TalisMan, ale aj na spoločnej ateliérovej výstave TREPP-TOP-LAB v roku 2007 v Nitrianskej galérii, kde vystavila site specific inštaláciu z dvoch častí: obrovskej rozbitej šálky, ktorá ležala pri vchode, a kávového servisu, umiestneného na najvyššom poschodí. V grafickom dizajne sa usiluje nájsť čo najvhodnejšie vyjadrovacie prostriedky na zadanú tému, aby vizuálne zodpovedali a podporili obsah. Od roku 2008 pracuje prevažne s manželom Palom Bálikom na vizuálnej podobe kníh. Spoločne sa podieľali na knihe od kolektívu autorov Miniromány, ocenenej v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska v roku 2009. Samostatne graficky upravila detskú knihu Alexandry Salmely Žirafia mama, ktorá získala cenu Najkrajšia kniha Slovenska za rok 2013. Je autorkou ilustrácií na obálkach viacerých kníh, napríklad Sunset Park a Zimný denník od Paula Austera, Žena, ktorá uteká pred správou od Davida Grossmana, More je môj brat a Na ceste od Jacka Kerouaca. Samostatne ilustrovala knihu Jany Beňovej Dnes.

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 3/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 2/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 1/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content