Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Karol Plicka
Karel Plicka sa stal učiteľom na fotografickom oddelení roku 1937, o jeho tamojšom pôsobení sa žiaľ nezachovali žiadne informácie. Hlavným Plickovým poslaním na ŠUR bolo totiž založenie filmového oddelenia. Keď prišiel Plicka na ŠUR, bol už známym fotografom a filmárom Slovenska. Svoju fotografickú kariéru začal okolo roku 1923, keď ako zamestnanec Matice slovenskej cestoval po slovenských dedinách a zapisoval ľudové piesne. Pri týchto cestách začal aj fotografovať. Vzniknuté snímky vydala Matica ako pohľadnice. Okrem toho boli Plickove fotografie mnohokrát knižne publikované a pre Maticu vytvoril aj niekoľko národopisných filmov. Okrem toho Plicka od konca 20. rokov opakovane spolupracoval s viacerými pedagógmi ŠUR, napr. s vedúcim grafického oddelenia Zdeňkom Rossmannom.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025