Vlastimil Herold. Od kresby cez animáciu až po propagáciu a úžitkovú grafiku

Animátor, grafický dizajnér a ilustrátor Vlastimil Herold (1924 – 2004) tvoril kreslený humor, realizoval filmové a propagačné plagáty, navrhol logá, značky a etikety na zápalkové škatuľky aj potravinárske výrobky. Zaslúžil sa o vytvorenie krátkych (nielen) reklamných animovaných filmov, a tým sa spolu s Viktorom Kubalom stal priekopníkom animovaného filmu na Slovensku. Významná je tiež jeho tvorba knižných obálok a časopisov, z ktorých najvýraznejší je Knižný magazín s autorovými často aj vtipne ladenými ilustráciami.

Vlastimil Herold sa narodil 19. júla 1924 v Nižnom Hrabovci (okres Vranov nad Topľou) do rodiny českého strážmajstra, ktorého po vyhlásení samostatnosti Československej republiky povolali na Slovensko, aby tu vykonával štátnu službu. 1 Po vzniku samostatného Slovenského štátu v roku 1939 bola rodina nútená vrátiť sa do Čiech. Vlastimil najprv študoval na gymnáziu v Moravskej Třebovej, odkiaľ prestúpil na Priemyselnú školu strojnícku v Litomyšli. V rokoch 1942 – 1944 študoval maliarstvo na Večernej škole kreslenia v pražskom Mánese u profesora Vojtěcha Tittelbacha.2

Propagačný plagát,
Slovenská kniha,
60. roky 20. storočia.
Propagačný plagát, Slovenská kniha, 60. roky 20. storočia.
Turistický plagát, 60. roky 20. storočia.
Turistický plagát, 60. roky 20. storočia.

Kreslený humor

Počas vojenskej služby v Českých Budějoviciach v roku 1947 sa Vlastimil Herold vyrovnával s vojenskými povinnosťami tak, že vytváral kreslený humor, ktorý publikoval v miestnej tlači. V kresbách do veľkej miery vychádzal aj z vojenského prostredia. Ilustrácie si zachovávajú vážnosť, vojakov zobrazuje ako zmnožené kultivované robustné postavy, pričom strieda statickosť obrazu s naznačenou dynamickosťou v podobe pohybu postáv. V tomto období vznikli aj jednotlivé kresby doplnené o vtipnú myšlienku vyjadrenú slovne alebo aj sekvencie viacerých obrázkov, ktoré vypovedajú vtip prostredníctvom časových záberov. Už tu možno badať autorovu inklináciu k animácii, ktorej potom venoval značnú časť svojho profesijného života.

Knižný magazín, 1962 – 1963.
Knižný magazín, 1962 – 1963.
Knižný magazín, 1962 – 1963.
Knižný magazín, 1962 – 1963.

Animovaný film

Po skončení vojenčiny nastúpil v roku 1948 do novo založeného štúdia kresleného filmu Bratří v triku v Prahe. Tam však pôsobil iba krátko do roku 1951, keďže v rámci akcie „77 tisíc do výroby“ bol povolaný do Českej zbrojovky v Brne ako absolvent strojníckej priemyslovky. Po dvoch rokoch, keď mu skončila povinnosť, sa presťahoval do Bratislavy a zamestnal sa v trikovom oddelení štúdia populárno-vedeckého filmu pre Slovenský krátky film. Spočiatku pracoval na reklamno-propagačných filmoch (napríklad Jablko poznania, 1955; Čistiace potreby, 1956; Dvaja chlapci v papieri, 1956; Robinson Crusoe, 1956). Mnohé filmy animoval podľa predlohy iného výtvarníka. Sám Herold neskôr vytvoril výtvarné predlohy filmov Sobotienka ide (1972), Trnky (1977) a Prvý list (1988). V roku 1957 sa stal členom Zväzu slovenských výtvarných umelcov a prácu pre Slovenský krátky film nakrátko prerušil. Neskôr v roku 1969 sa tam však vrátil ako výtvarník a režisér animovaných filmov a ďalej pôsobil v oblasti kresleného filmu takmer dvadsať rokov. V tom čase získal pre animovaný film významných slovenských výtvarníkov – napríklad Miroslava Cipára (Kúzelník a kvetinárka, 1986), Dušana Juneka (Vynálezca, 1983), Ondreja Zimku (Babka Ježibabka, 1980) a tiež Ľudovíta Fullu, s ktorým pripravil film podľa leporela Varila myšička kašičku (1974) sprevádzaný hudbou Eugena Suchoňa. Film, pre ktorý použil ilustračné predlohy z prvého levočského vydania diela od J. A. Komenského Orbis Pictus (1978), získal Cenu Národnej galérie v Prahe.

Návrh na značku Okr. podnik priemyslu - Galanta.
Návrh na značku Okr. podnik priemyslu – Galanta.
Návhr na značku Západoslovenské nábytkárske závody Bratislava, 60. roky 20. storočia.
Návhr na značku Západoslovenské nábytkárske závody Bratislava, 60. roky 20. storočia.
Návrhy na známky, 90. roky 20. storočia.
Návrhy na známky, 90. roky 20. storočia.

Knižná grafika a ilustrácia

Po tom, čo sa Herold stal členom Slovenského zväzu výtvarných umelcov, pracoval v rokoch 1958 až 1969 ako úžitkový grafik v slobodnom povolaní. Ku knihám mal veľmi blízky vzťah, rád čítal, zaujímal sa o informácie zo sveta ľudí a najmä zvierat, takže prirodzene dospel k práci na knižnej grafike. Začiatkom šesťdesiatych rokov pracoval pre Knižný magazín. V rokoch 1961 – 1965 vytváral obálky jednotlivých čísel, graficky ho zalamoval a tiež bohato ilustroval. Podobne ako obálky aj jednotlivé ilustrácie nesú Heroldov typický rukopis tohto obdobia. Výrazná čierna linka s ľahkosťou naznačuje predovšetkým postavy mužov, žien či zvierat, ktoré sú často štylizované. Hlavy majú podobu vajíčok, časti tela pripomínajú skôr machule a čierne škvrny, ale stále si zachovávajú jasnú čitateľnosť. Popri čiernej je farebnosť ilustrácií redukovaná na niekoľko celoplošných základných farieb. Príležitostne spájal kresbu s fotografickým obrazom či textom, pričom ich šikovne integroval do obrazu.

Knižná grafika, Tatran Bratislava, 1969.
Knižná grafika, Tatran Bratislava, 1969.
Edícia Memoáre, 70. roky 20. storočia.
Edícia Memoáre, 70. roky 20. storočia.
Edícia Periskop, Obzor Bratislava, 60. roky 20. storočia.
Edícia Periskop, Obzor Bratislava, 60. roky 20. storočia.

Celý článok nájdete v časopise Designum 2/2024 na s. 45. Viac informácií o predaji časopisu Designum.

Designum oslavuje tento rok 30. výročie svojho vzniku! Pri tejto príležitosti bola v Galérii dizajnu Satelit otvorená výstava a k prvému tohtoročnému číslu sme Vám pribalili malý darček v podobe zápisníka. 

Skip to content