Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Andrej Krátky
Andrej Krátky je grafický dizajnér a dizajnér písma. Narodil sa v Bratislave, študoval v Československu a USA, titul Master of Arts získal na UMPRUM v Prahe. Pôsobil ako grafický a písmový dizajnér, vyučoval typografiu na VŠVU v Bratislave. Spoluzakladal kreatívnu agentúru Creative Department, kde pôsobí ako kreatívny riaditeľ a partner. Podieľal sa na komunikačných kampaniach významných domácich i medzinárodných klientov a značiek ako napríklad Zlatý Bažant, Kelt, Krušovice, Heineken, Motorola, Generali, Ford, Markíza, a taktiež na budovaní aktuálneho komunikačného konceptu a značky Slovenska – Good Idea Slovakia. Medzi jeho písmové návrhy patria FF Bradlo (publikoval FontShop) a Nara & Nara Sans (Typotheque). Za písmovú tvorbu získal bronzovú medailu na Bienále Brno 1996 a uznanie v súťaži Národná cena za dizajn 2011. Spoluzakladal Fontstand, online systém pre testovanie a prenájom digitálnych písem.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025