Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Ferdinand Chrenka
Ferdinand Chrenka patrí k najproduktívnejším slovenským dizajnérom, jeho stopy možno nájsť v rôznych oblastiach priemyselnej výroby. Najviac publicity získal za práce pre firmu Chirana-Medical. Výrazným spôsobom sa podieľal na resuscitácii kedysi tradičného výrobcu medicínskej techniky, ktorého v období ekonomickej transformácie v 90. rokoch 20. storočia mnohí odpisovali. Zubolekárske kreslá s dizajnom Ferdinanda Chrenku získali najvyššie ocenenia, zaznamenali predajný úspech na medzinárodných trhoch. Ferdinand Chrenka absolvoval Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave na oddelení dizajnu u doc. Tibora Schottera roku 1986. Na svoju „materskú“ školu VŠVU sa vrátil v roku 1990 a pedagogicky na nej pôsobil až do roku 2023. Na Vysokej škole výtvarných umení najskôr viedol prípravný kurz dizajnu a v roku 1993 založil ateliér Industrial dizajn. Väčšina prác vznikla v priamom kontakte s reálnym prostredím, so špičkovými domácimi aj zahraničnými firmami a inštitúciami. Vďaka tomu sa študenti oboznamovali s najnovšími výrobnými postupmi, pripravovali sa na prácu v tíme s rôznymi špecialistami. Koncepcia výučby docenta Chrenku ponímala dizajn ako plod spolupráce dizajnéra/ky s konštruktérmi a ďalšími odborníkmi, ako komplexná kvalita integrujúca poznatky z vedy, výskumu, technických aj humanitných oblastí. Tvorba ateliéru je dokladom úspešnej spolupráce s firmami ako Electrolux, Palma, Compaq, Kodreta, Rona, Sandrik-Berndorf, Polytrade, Fun Time, TON, Tuli, Artemide, N-Point, Studio 21, Halla, Cul Charge, SWN Moravia, Chirana-Medical, Edulab, Tarian, Tescoma, Egoe, Lasvit, s Ústredím ľudovej umeleckej výroby a Slovenskou akadémiou vied. Výsledky týchto spoluprác boli opakovane potvrdené oceneniami v domácich aj zahraničných súťažiach. Ako priemyselný dizajnér Chrenka pracuje pre viaceré podniky, v poslednom desaťročí najmä pre Pastorkalt, a. s., Nové Zámky, Mora Slovakia a najmä Chiranu - Medical, a. s., Stará Turá. Získal viacero prestížnych ocenení, predovšetkým za dizajn stomatologických súprav (NCD 1999 a 2001, Design Prestige 1999 v Brne) ale aj chladiarenských samoobslužných zariadení (Slovak Gold 2001, Grand Prix Gastra 2005 a 2007, Slovak Gold Exclusiv 2007). Svoje skúsenosti a poznatky uplatňuje aj pri tvorbe a realizácii výstavných projektov, ktoré často prekračujú hranice krajín, propagujú dizajn a jeho kultúrne a sociálne aspekty. Spolupracoval napr. na študentských projektoch Dizajn do tmy a Dizajn pre bezdomovcov (s českou odborníčkou PhDr. Lenkou Žižkovou) alebo na koncepcii a realizácii medzinárodnej výstavy Design Match. Bol dlhoročným členom medzinárodnej poroty Design centra Českej republiky, a pôsobil aj v iných hodnotiacich tímoch (pre KEGA, ÚĽUV Bratislava). vedie ku kontinuálnemu pozitívnemu vývoju produktu. Ocenenia Ferdinanda Chrenku: Národná cena za dizajn MK SK a SCD 1999,2001,2009 za dizain stomatologických súprav pre firmu Chirana-Medical; Design Prestige ČR 1999; Slovak Gold 2001,2007,Grand Prix Gastra 2005,2007 za dizajn chladiarenských zariadení pre firmu Pastorkalt; Cena Jána Bahýľa 2010 Úrad priemyseľného vlastníctva; Krištálové krídlo 2012; Národná cena za dizajn 2017 , 2 miesto Feromon design studio; Special Expert Award-Best in Design 2018; Národná cena za dizajn MK SK a SCD 2023 Cena za dlhodobý kultúrny prínos v oblasti dizajnu.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025