Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Andrej Haščák
Andrej Haščák je dizajnér, ktorý od roku 2000 pôsobí v oblasti komunikačného dizajnu. Umelecké vzdelanie získal na Škole umeleckého priemyslu v Košiciach (odbor propagačná grafika, 1994), Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (odbor úžitkové umenie – priemyselný dizajn, 2000) a Fakulte architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (odbor dizajn, doktorandské štúdium – 2009, habilitácia – 2015). Od roku 2003 pedagogicky pôsobí na Katedre dizajnu Fakulty umení TUKE. V rokoch 2013 – 2017 bol prodekanom pre vzdelávaciu činnosť, od roku 2015 na fakulte zároveň pôsobí na pozícii docenta. Od roku 2012 vedie ateliér Vizuálna komunikácia a od roku 2021 aj Katedru dizajnu. Ako vedúci katedry aj ateliéru systematicky rozvíja spolupráce s partnerskými vysokými školami, organizuje medzinárodné výstavy doma aj v zahraničí. V rámci doterajšej pedagogickej praxe viedol viacero úspešných absolventov Katedry dizajnu Fakulty umení TUKE, ktorí v súčasnosti pôsobia v oblasti vizuálnej komunikácie a komunikačného dizajnu (Ivana Babejová, Martin Fek, Lucia Tomaschová, Eva Jenčuráková, Andrea Kováčová, Štefánia Hajsáková a ďalší). V rámci svojej umeleckej tvorby hľadá prieniky medzi vizuálnou komunikáciou a výtvarným umením. Je známy najmä svojou plagátovou tvorbou, ktorej sa primárne venuje. Jeho plagáty sú charakteristické bohatou farebnosťou a dynamickými kompozíciami (Women Unite, 2023). Písmo používa ako nosič informácie, ale aj ako výtvarno-stavebný prvok v rámci typografickej kompozície, podobne ako napr. raster alebo ťah štetcom (Keyword for review, 2017; Bauhaus 100, 2019; Tolerance, 2022). Slobodne a odvážne využíva výtvarné gestá založené na prenikavých farbách, ktoré digitálna technológia zmenila na expresívne a tvarovateľné (Can AI Care? 2023; Shaping With Synergy, 2024). Pre jeho plagáty je charakteristická rytmická usporiadanosť motívov, ktoré zapĺňajú kompozíciu, a taktiež aj určitá hudobná inšpirácia, ktorá im dodáva dynamiku (Jazz Lights 2016; What Is Jazz, 2023). Jeho vizuálny slovník je charakteristický náznakovým, štylizovaným prejavom, ako aj náklonnosťou k plastickému, takmer sochárskemu tvarovaniu. V jeho plagátovej tvorbe majú silné zastúpenie aj plagáty s environmentálnymi témami (Stop Deforestation, 2010 a 2013; Water Is Life, 2017), za ktoré získal ocenenia v medzinárodnom Trienále plagátu Ekoplagát Žilina. Doposiaľ sa zúčastnil na viac ako 200 domácich aj zahraničných výstavách a súťažiach s medzinárodnou účasťou (International Poster Biennale in Warsaw, Bienal Internacional del Cartel en México, Lahti Poster Triennial, PosterFest Budapest, International Eco-Poster Triennial The 4th Block, Peru Design Biennial a mnohé iné). Jeho plagátová tvorba bola verejnosti odprezentovaná prostredníctvom samostatných výstav „Posters“ v Maďarsku (2012), „Plakáty“ v susednom Česku (2019) či výstavy v priestoroch Východoslovenského múzea v Košiciach pod názvom „Andrej Haščák: A posteriori“ (2024). Vo viacerých medzinárodných súťažiach pôsobil aj ako porotca (Taiwain International Student Design Competition, Tipozone). Aktívne rozvíja medzinárodnú spoluprácu s poprednými osobnosťami grafického dizajnu (Jan Rajlich ml., Pavel Noga, Marian Oslislo, Tomasz Bierkowski a ďalší). Ako aktívny dizajnér a pedagóg sa venuje aj projektovej a kurátorskej činnosti. Okrem plagátov sa vo svojej tvorbe ďalej venuje vizuálnej identite, ilustráciám, voľnej grafike a printom. Ako účastník interdisciplinárnych workshopov s medzinárodnou účasťou vytvoril viacero voľných výtvarných diel. Od roku 2007 je aktívnym členom Združenia Bienále Brno – členská organizácia UVU ČR a ICoD, od roku 2024 aj členom SUXA.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025