Andrej Haščák

Zameranie
grafický dizajnér

Andrej Haščák je dizajnér, ktorý od roku 2000 pôsobí v oblasti komunikačného dizajnu. Umelecké vzdelanie získal na Škole umeleckého priemyslu v Košiciach (odbor propagačná grafika, 1994), Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (odbor úžitkové umenie – priemyselný dizajn, 2000) a Fakulte architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (odbor dizajn, doktorandské štúdium – 2009, habilitácia – 2015).

Od roku 2003 pedagogicky pôsobí na Katedre dizajnu Fakulty umení TUKE. V rokoch 2013 – 2017 bol prodekanom pre vzdelávaciu činnosť, od roku 2015 na fakulte zároveň pôsobí na pozícii docenta. Od roku 2012 vedie ateliér Vizuálna komunikácia a od roku 2021 aj Katedru dizajnu. Ako vedúci katedry aj ateliéru systematicky rozvíja spolupráce s partnerskými vysokými školami, organizuje medzinárodné výstavy doma aj v zahraničí. V rámci doterajšej pedagogickej praxe viedol viacero úspešných absolventov Katedry dizajnu Fakulty umení TUKE, ktorí v súčasnosti pôsobia v oblasti vizuálnej komunikácie a komunikačného dizajnu (Ivana Babejová, Martin Fek, Lucia Tomaschová, Eva Jenčuráková, Andrea Kováčová, Štefánia Hajsáková a ďalší).

V rámci svojej umeleckej tvorby hľadá prieniky medzi vizuálnou komunikáciou a výtvarným umením. Je známy najmä svojou plagátovou tvorbou, ktorej sa primárne venuje. Jeho plagáty sú charakteristické bohatou farebnosťou a dynamickými kompozíciami (Women Unite, 2023). Písmo používa ako nosič informácie, ale aj ako výtvarno-stavebný prvok v rámci typografickej kompozície, podobne ako napr. raster alebo ťah štetcom (Keyword for review, 2017; Bauhaus 100, 2019; Tolerance, 2022). Slobodne a odvážne využíva výtvarné gestá založené na prenikavých farbách, ktoré digitálna technológia zmenila na expresívne a tvarovateľné (Can AI Care? 2023; Shaping With Synergy, 2024). Pre jeho plagáty je charakteristická rytmická usporiadanosť motívov, ktoré zapĺňajú kompozíciu, a taktiež aj určitá hudobná inšpirácia, ktorá im dodáva dynamiku (Jazz Lights 2016; What Is Jazz, 2023). Jeho vizuálny slovník je charakteristický náznakovým, štylizovaným prejavom, ako aj náklonnosťou k plastickému, takmer sochárskemu tvarovaniu. V jeho plagátovej tvorbe majú silné zastúpenie aj plagáty s environmentálnymi témami (Stop Deforestation, 2010 a 2013; Water Is Life, 2017), za ktoré získal ocenenia v medzinárodnom Trienále plagátu Ekoplagát Žilina.

Doposiaľ sa zúčastnil na viac ako 200 domácich aj zahraničných výstavách a súťažiach s medzinárodnou účasťou (International Poster Biennale in Warsaw, Bienal Internacional del Cartel en México, Lahti Poster Triennial, PosterFest Budapest, International Eco-Poster Triennial The 4th Block, Peru Design Biennial a mnohé iné). Jeho plagátová tvorba bola verejnosti odprezentovaná prostredníctvom samostatných výstav „Posters“ v Maďarsku (2012), „Plakáty“ v susednom Česku (2019) či výstavy v priestoroch Východoslovenského múzea v Košiciach pod názvom „Andrej Haščák: A posteriori“ (2024). Vo viacerých medzinárodných súťažiach pôsobil aj ako porotca (Taiwain International Student Design Competition, Tipozone). Aktívne rozvíja medzinárodnú spoluprácu s poprednými osobnosťami grafického dizajnu (Jan Rajlich ml., Pavel Noga, Marian Oslislo, Tomasz Bierkowski a ďalší). Ako aktívny dizajnér a pedagóg sa venuje aj projektovej a kurátorskej činnosti.

Okrem plagátov sa vo svojej tvorbe ďalej venuje vizuálnej identite, ilustráciám, voľnej grafike a printom. Ako účastník interdisciplinárnych workshopov s medzinárodnou účasťou vytvoril viacero voľných výtvarných diel. Od roku 2007 je aktívnym členom Združenia Bienále Brno – členská organizácia UVU ČR a ICoD, od roku 2024 aj členom SUXA.

NCD diela

Edukačné a terapeutické pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku

Edukačné a terapeutické pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku

Eva Jenčuráková
Andrea Kováčová
Andrej Haščák
Mjestá - Damián Džubak

Mjestá – Damián Džubak

Damián Džubak
Andrej Haščák
Moderný Šanghaj

Moderný Šanghaj

Andrej Haščák
Prejsť na diela
Skip to content