Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Zameranie
grafický dizajnér, ilustrátor, typograf

Slovenský výtvarník Ľudovít Fulla pochádzal z Ružomberka. Študoval na Vyššej obchodnej škole v Dolnom Kubíne, kde aj maturoval a potom v rokoch 1922 – 1927 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer a Kysela). Spriatelil sa tam s Mikulášom Galandom, s ktorým sa podieľal na úprave prvých ročníkov časopisu DAV. V rokoch 1928 – 1939 učil na Škole umeleckých remesiel, posledný rok bol jej riaditeľom.

V roku 1943 presídlil do Martina. V roku 1945 ho komisia pre reorganizáciu výtvarného života na Slovensku ho vylúčila z verejného umeleckého života do konca roku 1950. Obvinili ho, že zneužil svoje postavenie riaditeľa ŠUR, aby túto školu rozpustil v nádeji, že sa stane vysokoškolským profesorom. Obvinenie bolo absurdné, rozsudok nebol vymáhateľný a zákaz sa nedodržiaval. Neskôr za Stalinovej vlády bol Fulla často obviňovaný z buržoázneho formalizmu. V rokoch 1949 – 1952 učil na Vysokej škole výtvarných umení, odkiaľ však znechutený odišiel do ústrania, no potom v roku 1959 mu komunisti udelili vyznamenanie Za vynikajúcu prácu a stal sa oficiálne uznaným umelcom. Zomrel v roku 1980 v štátnom sanatóriu v Bratislave.

Fullova úžitková grafika a najmä typografia sa dlhé roky v hodnotení jeho diela takmer nespomínali. Typografická tvorba jeho mladosti bola na slovenské pomery nevídane avantgardná. A Fulla sám novú typografiu nielen tvoril, ale ju i v polemike s Milanom Mitrovským obhajoval. Po príchode Zdeňka Rossmanna na ŠUR sa jej prestal venovať, ale úžitkovú grafiku a prácu s písmom neopustil. Vo svojom bohatom diele zanechal mnoho prác grafického dizajnu, ktoré patria medzi základné kamene slovenskej typografie.

Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017.

Fotografia: výskum Ľubomíra Longauera do publikácie Vyzliekanie z kroja – úžitková grafika po roku 1918 (Slovart, VŠVU, Bratislava, 2013)