Slovenský plagát v New Yorku
Na vysokej škole The Cooper Union v New Yorku sa konala od 17. júla do 18. augusta 2023 výstava plagátu pod názvom Posters from the Crossroads of Western and Eastern Europe. Prezentovala sedem grafických dizajnérov a dizajnérok zo Slovenska. Kurátorsky ju pripravil historik a teoretik umenia Adrián Kobetič, s ktorým sme sa porozprávali o výstave a jeho vzťahu k plagátu.
Je pravdepodobné, že väčšina Slovákov a Sloveniek nemala možnosť výstavu v ďalekom New Yorku navštíviť. Môžeš nám ju priblížiť?
Projekt Posters from the Crossroads of Western and Eastern Europe (Plagáty z križovatky východnej a strednej Európy) s podtitulom The Contemporary Slovak Poster (Súčasný slovenský plagát) je prezentácia dvadsiatich šiestich plagátov, ktoré vytvorili za uplynulých desať rokov siedmi vybraní dizajnéri a dizajnérky zo Slovenska. Spolu s úvodným plagátom, ktorý pre výstavu pripravil trnavský grafik Ján Baláž, boli prezentované v oknách Foundation Building vysokej školy The Cooper Union v štvrti East Village na Manhattane v New Yorku. Galériu v oknách historickej budovy školy prevádzkuje v súčasnosti medzinárodne uznávané centrum dizajnu a typografie The Herb Lubalin Study Centre, ktoré sa snaží napĺňať dramaturgiu galérie kvalitným grafickým dizajnom z celého sveta. Tým, že ide o plochy exponované do živého námestia, splnili sa naše predstavy o vystavení výberu plagátov priamo do verejného priestoru.
Ako vlastne vznikla možnosť vystaviť na pôde prestížnej newyorkskej univerzity výber slovenských dizajnérov a dizajnérok?
Celý projekt vznikol z pomerne náhodnej komunikácie medzi mnou a generálnym konzulom Slovenskej republiky v New Yorku Milanom Vrbovským, ktorý je veľkým fanúšikom súčasného umenia, a vďačíme mu za mnohé prezentácie slovenského umenia v zámorí. Práve on bol celý čas hnacou silou projektu a jeho podiel na realizácii treba vyzdvihnúť. Po úvodných debatách o tom, čo a ako by sme mohli prezentovať v New Yorku, sme sa pustili do práce. Ja do tvorby výstavného konceptu a Milan Vrbovský do nadväzovania kontaktov a hľadania priestorov na realizáciu výstavy. Rozbehli sme proces, sprevádzaný mnohými nápadmi a premenami, ktoré menili samotnú víziu výstavy, ako by sme ju chceli prezentovať. Napokon po mnohých mesiacoch hľadania a vyjednávania sa nám podarilo nadviazať kontakt s dizajnérom a kurátorom z The Herb Lubalin Study Centre, Alexandrom Tochilovským. Ten sa našou myšlienkou nadchol a ponúkol nám možnosť uchádzať sa o začlenenie do dramaturgie galérie. Nasledovali prípravy a dolaďovanie výberu plagátov, tvorba textov a ďalších podkladov na účasť projektu v niekoľkých kolách schvaľovania výstavnou komisiou. Po roku a pol rokovaní sme napokon boli úspešní a galéria nám poslala oznámenie o schválení výstavy.
Dotiahnuť takýto projekt až po realizáciu muselo znamenať veľa časových a finančných investícií.
To je pravda. Od prvotného nápadu po realizáciu výstavy ubehli takmer dva roky. To bol vklad nášho osobného času, čo sme však považovali za dobrú investíciu, aby sme dosiahli cieľ – realizovať výstavu slovenského umenia v New Yorku. Čoskoro však, samozrejme, prišli aj otázky financií. Milan Vrbovský zabezpečil financovanie tlače plagátov Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, za čo sme slovenskej diplomacii veľmi vďační, keďže nešlo o málo peňazí. Plagáty boli tlačené priamo v New Yorku, a to v prestížnom tlačiarenskom štúdiu. Záležalo nám na tom, aby tlač bola čo najkvalitnejšia. Druhá časť zháňania financií bola na mne, čo znamenalo najmä zabezpečenie tlače katalógu, ktorý sme chceli od začiatku vydať, aby zostala po výstave nejaká trvalá stopa. Na to sa nám podarilo získať podporu od súkromného sponzora a hoci si náš dobrodinec neželal byť zverejnený, sme mu tiež zaviazaní. Katalóg výstavy si vďaka tomu môže verejnosť prezrieť v niekoľkých slovenských knižniciach.
Ak som teda pochopil správne, výber plagátov je výsledkom tvojej kurátorskej koncepcie. Ako si postupoval pri zostavení výberu prezentovaných plagátov?
Úplne na začiatku bola koncepcia v moje hlave. Ak mám byť úprimný, vznikala na základe toho, čo som považoval za dôležité výstavou povedať. Teda v súvislosti s geopolitickou situáciou vo svete a tým, aký postoj by k nej podľa mňa mala demokratická liberálna spoločnosť zaujímať. Nasledovalo vytvorenie niekoľkých tematických okruhov, o ktorých som premýšľal ako o spoločensky závažných.
Celý článok nájdete v časopise Designum 3/2023 na s. 32
Predaj časopisu Designum