Slovenské dizajnérky a dizajnéri na Graduation Projects 2021
Graduation Projects je každoročná súťažná prehliadka diplomových a bakalárskych prác z odborov dizajnu vysokých škôl krajín Vyšehradskej štvorky. Hlavným organizátorom súťaže je poľské centrum dizajnu Zamek Ciezsyn, ktoré vo svojich priestoroch usporadúva výstavu, prezentáciu aj zasadanie medzinárodnej odbornej poroty. Porota, zložená z odborníkov aj pedagógov dizajnu, vyberá 30 najlepších prác, 15 z produktového (3D) a 15 z grafického dizajnu (2D).
Tento, už 20. ročník, bolo zloženie poroty nasledovné – za 3D oblasť to boli Czesława Frejlich, Kateřina Matějková Žáková, Ferenc Laufer, Marián Laššák a Michał Latko a za 2D Agata Korzeńska, Balázs Balogh, Filip Blažek, Filip Tofil a Marcel Benčík. Vzhľadom na neistú pandemickú situáciu sa hodnotenie ročníka 2021 konalo iba v online forme a aj festival s názvom Urodziny Zamku Cieszyn (séria prezentácií, workshopov a prednášok z oblastí dizajnu, architektúry, vizuálneho umenia, estetiky a biznisu), v rámci ktorého sa výstava Graduation Projects otvára, sa tento rok nekonal. Výstava však bola sprístupnená v piatok 11. marca v priestoroch Zamek Ciezsyn a potrvá až do 22. mája 2022. V tomto ročníku bolo prihlásených celkovo 312 projektov, najviac z Poľska, potom Maďarska a Česka, najmenej (19 projektov) zo Slovenska. Z nich do finálnej tridsiatky postúpili tri projekty od štyroch autorov z Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a z Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne. Poďme si ich bližšie predstaviť:
Adriána Ondrušová a Katarína Plačková (VŠVU Bratislava): Plantapeel
Plantapeel je bakalársky projekt dvoch autoriek – Adriány Ondrušovej a Kataríny Plačkovej (Ateliér Identita, Katedra vizuálnej komunikácie VŠVU, pedagóg Stanislav Stankoci). Ako už napovedá názov, pracuje s témou, v ktorej ide o modulárny systém trvalo udržateľných, ekologických riešení v oblasti produktového a textilného dizajnu na báze rastlinných materiálov. Konkrétne sa zamerali na jeden produkt, ktorý samé navrhli – tašku, ktorá sa dá rozložiť aj poskladať bez potreby lepenia či šitia, do formy kabelky, batohu aj ľadvinky. Pomocou 3D tlače k taškám vytvorili doplnkové odznaky, ktoré sa dajú na ne pripnúť. Samotnému užívateľovi tak autorky dávajú voľnú ruku pri výbere farieb, materiálov a komponentov. Aby absolútne minimalizovali svoju ekologickú stopu, vyhli sa akémukoľvek obalu a propagácia projektu prebieha výlučne online. Jeho logo je založené na voľných organických tvaroch a vizuálny štýl na štyroch sviežich farbách – žltej, zelenej, fialovej a ružovej.
Michal Štalmach (UTB Zlín): Projekt rastúceho bicykla pre deti
Z podobného ekologického, ako aj praktického základu ako projekt Plantapeel, vychádza práca absolventa bakalárskeho štúdia na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne (pedagóg Martin Surman). Praktický bicykel je určený deťom od dvoch do šiestich rokov a spája v sebe niekoľko typov dopravného prostriedku, ktoré sa jednoduchým skladaním a výmenou kolies dajú prispôsobiť ich veku a potrebám. Dobre poslúži aj ako „hračkársky“ bicykel pre dvoj-trojročné deti, ktoré na ňom ešte len balansujú a učia sa jazdiť, a o pár rokov neskôr ako plnohodnotný športový bicykel pre školáka.
Kristína Uličná (VŠVU Bratislava): Štúdia štúdií
Kristína Uličná, absolventka Vysokej školy výtvarných umení (Ateliér Typo, Katedra vizuálnej komunikácie, pedagóg Pavol Bálik), absolvovala niekoľko desiatok rozhovorov s aktívnymi grafickými dizajnérmi z rôznych prostredí – sólo freelancermi, malými štúdiami aj zamestnancami veľkých reklamných agentúr. V rozhovoroch sa zamerala najmä na spôsob práce a pracovné návyky, denné rituály a režim, aj osobné postoje k tvorbe dizajnu. Výsledok celého procesu je prezentovaný vo forme publikácie, resp. brožúry v pozdĺžnom formáte zviazaného hrebeňovou väzbou, ktorej dizajn tiež sama navrhla. Hlavným popudom pre vznik projektu bolo pomôcť študentom a absolventom v odbore grafického dizajnu zorientovať sa v možnostiach práce a profesionálneho rastu po ukončení štúdia. Cieľovou skupinou projektu však nemusia byť len končiaci študenti grafického dizajnu a príbuzných odborov, ale aj výskumníci, kurátori a vôbec všetci nadšenci súčasného grafického dizajnu na Slovensku. Publikácia je doplnená aj praktickými mapkami štúdií alebo kancelárií, kde grafickí dizajnéri pracujú, aj so zakresleným usporiadaním a zariadením. Obrazovú prílohu a QR kódy autorka náhodne rozhodila po celej publikácii na malých papierikoch, ktoré sú súčasťou väzby. Dodávajú tým inak statickej textovej publikácii potrebnú dynamiku.
Graduation Projects je skvelá forma prezentácie a oceňovania čerstvých absolventov univerzít a vysokých škôl, povzbudivý štart do profesionálnej kariéry a rovnako aj možnosť osobne sa stretnúť a zoznámiť sa s kolegami-rovesníkmi zo susedných krajín. Všetkým študentom dizajnu na slovenských vysokých školách a slovenským študentom študujúcim v zahraničí odporúčame prihlásiť svoje záverečné práce do tejto súťažnej prehliadky.