Rozhovor s riaditeľkou J&T BANKY Annou Macalákovou
Rok 2021 je rokom Slovenského dizajnu, ktorého cieľom je predstaviť slovenský dizajn ako hodnotnú a atraktívnu súčasť našej kultúry a identity. J&T BANKA je generálnym reklamným partnerom Slovenského centra dizajnu – aký je vzťah J&T BANKY k domácemu dizajnu?
Podpora, uchovávanie a rozvoj kultúry a umenia majú pre každú krajinu nevyčísliteľnú hodnotu, vytvárajú identitu národa. Cestou podpory umenia sme sa ako privátna banka rozhodli ísť už od samotného vzniku.
Dizajn je forma umenia, ktorá ma oslovuje a je mi blízka, preto som nesmierne rada, že môžeme byť generálnym partnerom Slovenského centra dizajnu. Na Slovensku pritom tak v minulosti, ako aj dnes, pôsobí viacero špičkových dizajnérov, ktorých práca spĺňa svetové kritériá a v mnohých prípadoch sa ukázalo, že je až nadčasová.
Tieto dizajnérske skvosty si zaslúžia, aby tu bola inštitúcia, ktorá ich diela uchováva aj pre ďalšie generácie. Mladí, talentovaní dizajnéri zasa potrebujú podporu, aby sa slovenský dizajn dostával aj na medzinárodné fóra, pretože kvalitu na to majú.
Aký je Váš osobný vzťah k slovenskému dizajnu, prípadne máte niektorých konkrétnych dizajnérov, ku ktorých tvorbe máte mimoriadne blízko?
Obdivujem životný príbeh a umenie Patrika Illa, ktorý sa stal ikonou sklárstva a sklárskeho dizajnu na Slovensku. Páči sa mi aj práca Michala Staška. Nadizajnoval napríklad kvalitné hodinky so švajčiarskymi strojčekmi, ktoré sa vyrábajú na Slovensku.
J&T BANKA podporuje slovenské umenie a slovenský dizajn už dlhodobo. Ako konkrétne?
Okrem toho, že sme generálnym partnerom Slovenského centra dizajnu, sa vďaka našej podpore organizuje balet Chorea pod holým nebom na brehu Dunaja, na ktorom sa zúčastňujú najprestížnejšie baletné súbory z celého sveta. V minulosti sme tiež zaviedli koncept, vďaka ktorému si mohli návštevníci v Slovenskej národnej galérii pozrieť výstavy bez platenia vstupného.
Banka je rovnako tak partnerom Ceny Oskára Čepana. Prestížnej umeleckej súťaže určenej vizuálnym umelcom. Odkazuje na slovenského teoretika umenia, ktorý svojimi početnými štúdiami o výtvarnom umení výrazne zasiahol do slovenského výtvarného diania a jeho teórie.
Zorganizovali sme tiež prvý ročník medzinárodného filmového festivalu, ktorého ambasádorkou je ikona svetovej módy Diane Pernet, ktorá zavítala na niekoľko dní aj do Bratislavy. Víťazná snímka mladého filmára Jakuba Gulyasa následne Slovensko reprezentovala na parížskej edícii festivalu.
Na Slovensko sa nám okrem toho podarilo dostať také mená svetového umenia, akými sú Daphne Guiness či David La Chapelle. Návštevníci výstav si tak mohli vychutnať naozajstnú umeleckú špičku.
Môže aj J&T BANKA inšpirovať mladých dizajnérov a ako?
Ak sa to dá nazvať inšpiráciou, v reklamných kampaniach našej privátnej banky dávame často priestor talentovaným, slovenským umelcom a dizajnérom. Využili sme v nich už umelecké diela napríklad od sklárskeho umelca Andreja Jančoviča, maliarky Patrície Koyšovej, pozoruhodného umelca Ašot Haasa, grafičky Niny Weisslechner či filmárky, fotografky a režisérky Michaely Skovrankovej.
Uvedomujeme si tiež, že pre mladých umelcov po skončení školy je náročné vybudovať si zázemie pre tvorbu. Podporujeme ich preto bezplatným poskytovaním priestorov, v ktorých môžu po skončení školy tvoriť, kým sa postavia na vlastné umelecké nohy.
Keby sme sa vrátili do minulosti a teda k tvorbe produktov slovenských dizajnérov – zaregistrovali ste, že aj u nás na Slovensku vznikali výborné dizajnérske nápady?
Samozrejme. Mojou srdcovou záležitosťou je projekt dokončenia prvého slovenského coupé Tatry 603X. Najmä pre osobu jej hlavného dizajnéra, úžasného človeka pána Jana Cinu, ktorého som mala tú česť stretnúť aj osobne. Jeho životný príbeh je naozaj inšpiratívny. Unikátnu Tatru 603 X Coupé začal na papieri kresliť ešte v šesťdesiatych rokoch minulého storočia len ako dvadsaťpäťročný, avšak po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy emigroval do Kanady.
Jeho dizajnérsky sen sa po viac ako polstoročí stáva skutočnosťou a je úžasné vidieť na pánovi Cinovi, ktorý je dnes už na dôchodku, to nadšenie, akoby mal znova dvadsaťpäť. Aj naši klienti ocenili, že sa mohli stať súčasťou toho dizajnérskeho príbehu, keď sme im exkluzívne ako prvým predstavili model auta v mierke 1:4. Verím, že sa raz dočká aj funkčného prototypu. Celý proces tohto dizajnérskeho skvostu navyše zachytáva výnimočný časozberný dokumentárny film, ktorého prvá časť bola odprezentovaná a práce na ňom stále pokračujú.
Hovorí sa, že umenie nepozná hranice. Ste hrdí na slovenských dizajnérov a ich tvorbu?
Teší ma, že počas tohto roka dostáva slovenský dizajn ešte viac priestoru na prezentáciu tak doma, ako aj v zahraniční. Mimoriadne ma tešia dve výnimočné aktivity vo francúzskom Marseille – výstava fotografky Márie Švarbovej Fragile Concrete, ktorá na sérii 19 fotografií prináša svoj pohľad na vzťah medzi ľudskými osudmi a „strojom na bývanie“ (Machine ą habiter).
Rovnako som si užila kurátorský výber súčasného slovenského dizajnu na výstave Fragile Concrete, ktorá predstavuje tvorbu 20 slovenských dizajnérov a umelcov. Teší ma, že niekoľkomesačný francúzsko-slovenský projekt zavŕšila reprezentatívna prehliadka slovenského dizajnu, inšpirovaného mestským prostredím a estetikou brutalistickej architektúry, ktorá bola typická pre Slovensko v 60-tych až 80-tych rokoch minulého stočia.
Z minulosti si spomínam na podujatie Helsinki Design Week. Slovensko na ňom reprezentovala úžasná výstava našich dizajnérov s názvom Súčasný dizajn Slovenka, nad ktorou prevzal záštitu slovenský veľvyslanec.
Z laureátov Národnej ceny za dizajn mi utkveli v pamäti práve tí, ktorých projekty získali ohlas aj v zahraničí – unikátne lyže Forest Ski od Viktora Devečka a Bronislavy Brtáňovej, ekologická včelia váza od Tomáša Gabzdil Libertínyho či terénny autobus do najnáročnejších podmienok od Šimona Kožička, Miroslava Melichárka a Bystríka Míčeka.