Pavol Dendis: Mojou filozofiou je udržateľnosť, spoločenská zodpovednosť a progresívnosť

Pavol Dendis (1993) je módny dizajnér a kostýmový výtvarník. Od roku 2018 tvorí pod rovnomennou značkou. Jeho autorské kolekcie sú pravidelne predstavované na týždňoch módy doma i v zahraničí (Fashion LIVE! Bratislava, Mercedes-Benz Prague Fashion Week, a i.). Štúdium absolvoval v Ateliéri odevného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (2016 – 2018) a v Ateliéri textilného a odevného návrhárstva Technickej Univerzity v Liberci (2012 – 2016). Už počas štúdia sa zúčastnil viacerých pracovných stáží v zahraničí. V roku 2014 pracoval pre módny dom istanbulskej návrhárky Özlem Süer, o dva roky neskôr pre berlínsku značku TATA CHRISTIANE. V roku 2017 bol asistentom Lenky Sršňovej v jej Ateliéri LS. Za kolekciu Dark Waters – Brave Youth SS22 bol v roku 2021 nominovaný na ocenenie Czech Grand Design 2021 v kategórii móda. Okrem odevnej tvorby sa venuje aj scénickej kostýmovej tvorbe, v roku 2022 spolupracoval so Slovenským národným divadlom na kostýmoch pre operu Svätopluk a podujatie Fashion Balet ‘22.

Unseen, 2019. Foto: Marianna Tomanová
Unseen, 2019. Foto: Marianna Tomanová

V roku 2018 si za svoju kolekciu Vale of Tears (FW18) získal ocenenie Fresh Designer, udeľované odbornou porotou podujatia Fashion LIVE!. Čo ti to prinieslo?

Bolo to moje prvé ocenenie na slovenskej scéne a úprimne som po ňom túžil. Ako čerstvému absolventovi Vysokej školy výtvarných umení mi to v tom momente dalo hlavne odvahu a sebaistotu, že moja práca je rozpoznateľná popri iných návrhároch a je zrejme niečím špecifická a odlišná. Zo stránky biznisu mi to určite urobilo dobré meno ako začínajúcemu dizajnérovi u pánskej klientely, ktorej som sa v tej dobe primárne venoval. Tá kolekcia mala jasnú víziu, jej súčasťou boli mystika, surovosť a pánska avantgarda. Každé ocenenie posunie dizajnéra vpred, či už po kreatívnej, alebo kariérnej ceste.

Capsule, SS22. Foto: Marianna Tomanová
Capsule, SS22. Foto: Marianna Tomanová

Po skončení Vysokej školy výtvarných umení si si založil v Bratislave ateliér pod vlastným menom. S akými očakávaniami a pocitmi si do toho išiel a čo ťa následne v praxi najviac prekvapilo?

Počas celého štúdia na vysokej škole som stážoval v rôznych módnych ateliéroch, takže do veľkej miery som mal odpozorované, ako funguje každodenná práca dizajnéra a čo je dôležité zabezpečiť na jeho chod. Či už je to samotný dizajn a výroba odevu, komunikácia so zákazníkmi, alebo prezentácia diel. Môžem o sebe tvrdiť, že som dosť cieľavedomý a tvrdohlavý, keď si niečo zaumienim, snažím sa nájsť cesty, ako to dosiahnuť, koho osloviť na spoluprácu, určiť si, aké sú moje reálne hranice a ciele. Snažím sa obklopovať tímom ľudí, ktorí mojej práci veria a vidia v nej potenciál, no zároveň mi vedia dať reálny feedback. Pokiaľ ide o prekvapenia, tie prídu vždy. Dizajnér chce rásť a posúvať svoju kariéru a kreativitu ďalej, no občas sa objavia bariéry, ktoré sa nedajú hneď prekročiť – môžu to byť financie, dodávatelia materiálu, výroba. Občas sú tie prekvapenia príjemné, niekedy nepríjemné. Kreativita je ako ohybnosť, treba sa prispôsobiť alebo vynájsť.

Core FW23. Foto: Ekaterina dé Kisel
Core FW23. Foto: Ekaterina dé Kisel

V roku 2016 si sa so semestrálnou kolekciou Organic Hybrid (FW16) dostal na módnu prehliadku Polytechnickej univerzity v čínskom meste Xian. Počas štúdia si sa zúčastnil aj ďalších zahraničných stáží. Ktorá bola pre teba obzvlášť dôležitá?

Veľká skúsenosť bola pre mňa študijná a pracovná stáž v Istanbule. Mal som vtedy len 21 rokov a už som pracoval pre veľký módny dom v Turecku, ako jeden zo štyroch stážistov som mal na starosti konfekciu dámskych kabátov, dizajn potlačí a výrobu textilných vzoriek na drapping svadobných modelov. Bola to vlastne každodenná práca s tímom v módnom ateliéri alebo krajčírskom štúdiu, robili sme dizajny, konzultovali, preberali inšpirácie a moodboardy. V Berlíne som pracoval v malom štúdiu Tata Christiane, kde sme boli s hlavnou dizajnérkou Julie sami dvaja. Tam som prvýkrát videl, ako funguje práca dizajnéra na lokálnej úrovni, ktorý tvorí nositeľnú módu v trochu punkových podmienkach s obmedzeným budgetom a vlastne si sám zarába na prehliadky a všetky ďalšie kolekcie.

Unlike, 2022. Fashion Balet, SND. Foto: Michal Babinčák
Unlike, 2022. Fashion Balet, SND. Foto: Michal Babinčák

Celý článok nájdete v časopise Designum 2/2023 na s. 26
Predaj časopisu Designum

Súvisiace diela

Prejsť na diela