Ocenení z Bologne 2. Jazero a O tme a veľkom človeku
Na tohtoročnom Medzinárodnom veľtrhu detskej knihy v Bologni (Bologna Children’s Book Fair – La fiera del libro per ragazzi) sa okrem významnej hlavnej ceny Bologna Ragazzi Awards (BRAW) v kategórii Non-fiction pre knižku Myko. Kompletní zpravodaj ze světa hub (autor Jiří Dvořák, dizajn Pavol Bálik, ilustrácie Daniela Olejníková, Baobab, 2023) podarilo získať ocenenia aj pre ďalšie dve knižky slovenskej produkcie. Okrem jedenástich hlavných cien odborná porota každoročne na veľtrhu vytvorí aj aktuálny zoznam 100 najlepších detských kníh z celého sveta pod názvom The BRAW amazing bookshelf. Tento rok sa do zoznamu dostali autorská knižka Jazero od Han Donau, autorky, ilustrátorky a grafickej dizajnérky v jednom a detská knižka O tme a veľkom človeku od Michala Hlatkého, ktorú ilustrovala Nicol Hochholczerová a graficky upravili Zuzana Didová s Michalom Chrastinom. Poďme si tieto úspešné knižné diela a ich autorov podrobnejšie predstaviť.
Han Donau: Jazero
Han Donau je slovenská ilustrátorka a grafická dizajnérka. Vyštudovala krajinnú architektúru na Fakulte architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a na Universität für Bodenkultur vo Viedni. Vo Viedni študovala aj odbor Social Design – Arts as Urban Innovation na Universität für angewandte Kunst. Od roku 2017 pôsobí v Bratislave ako grafická dizajnérka a ilustrátorka na voľnej nohe a je členkou ASIL – Asociácie ilustrátorov. Vystavovala v Nemecku, Rakúsku, Česku a na Slovensku, organizačne aj kurátorsky zastrešovala viaceré výstavy vo Viedni a v roku 2023 pôsobila ako členka odborného a organizačného tímu podujatia Bienále ilustrácií Bratislava. Vo svojej praxi sa venuje knižnej a editoriálovej ilustrácii v digitálnej úprave. Spolupracovala s viacerými významnými klientmi ako sú napríklad časopisy Slniečko, Bublina, Nota Bene či nemecký Tagesspiegel, s vydavateľstvami Artforum, Slovart, Monokel, Literárna bašta a Albatros, či festivalmi Konvergencie a Atmosféra. Han Donau vo svojej výtvarnej tvorbe často experimentuje so symbolmi, metaforami a abstrakciou, v literárnej zas prostredníctvom poézie hľadá krásno v smutných veciach.
Presne taký je aj picturebook Jazero, ktoré vydalo vydavateľstvo Artforum v roku 2023. Je to jej prvá autorská kniha, v ktorej spojila vlastné poetické texty a ilustrácie do jedného uceleného diela. Knižka už na prvý pohľad vyniká atypickým vertikálnym formátom a minimalistickým spracovaním, v tvrdej väzbe so sivým plátnom s oranžovou, modrou a slepou razbou. Po otvorení čitateľ zistí, že kniha je vnútri rozdelená na dve časti – na klasickú listovku s vertikálnymi ilustráciami a na skladaciu harmoniku ukrývajúcu veľkú výpravnú ilustráciu. Ilustrátorský rukopis autorky je jemne geometrický s pridanou textúrou, kombinuje lineárnu kresbu s farebnými plochami s modrým a oranžovým akcentom. Sadzba krátkych poetických textov jednoduchým groteskom a celková grafická úprava je spracovaná v dokonalom súlade s ilustráciou. Spoluautorkou grafickej úpravy knižky a prípravy do tlače je Mária Rojko. Knižka Jazero je aj po technickej stránke vynikajúco spracovaná, o čo sa postarala česká tlačiareň Protisk s.r.o. s použitím papiera Arena Natural Smooth. Knižka Jazero svojím umiestnením v The 2024 BRAW amazing bookshelf dokazuje, že je skutočne výnimočným a neštandardným dielom nielen v kontexte slovenskej, ale aj medzinárodnej knižnej produkcie.
Michal Hlatký: O tme a veľkom človeku
Knižka pre deti od 8 rokov O tme a veľkom človeku, ktorú vydalo vydavateľstvo BRAK v roku 2023, rozpráva príbeh o personifikovanej tme, pričom čerpá z rozprávkových motívov podložených historickými a dobovými faktami. Autorom príbehu je Michal Hlatký, slovenský prozaik a autor krátkych poviedok. Venuje sa súčasným témam, ako sú manipulácia, sociálne vylúčenie, či nezdravý životný štýl. Tento originálny a neštandardný text sprevádzajú veľmi silné, drsné a svojrázne tmavozeleno-čierne ilustrácie so svietivými ružovými akcentmi. Ich autorkou je mladá slovenská ilustrátorka a prozaička Nicol Hochholczerová (1999) . V súčasnosti študuje na Katedre grafiky Akadémie umení v Banskej Bystrici a aktívne sa venuje ilustrácii, grafickému dizajnu a aj literárnej tvorbe. Jej knižný debut, novela Táto izba sa nedá zjesť (KK Bagala, 2021), bol preložený do viacerých jazykov a doteraz boli v slovenských divadlách uvedené už tri jeho dramatizácie. Autorka grafickej úpravy knihy Zuzana Didová študovala v Ateliéri Typolab na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a momentálne žije a pôsobí v Prahe, kde absolvovala študijnú stáž na Vysokej škole umeleckopriemyselnej. Vo svojej praxi sa venuje hlavne knižnému dizajnu, tvorbe vizuálnych identít a vizuálnej komunikácii v priestore. Navrhla riešenia napríklad pre Bratislava Design Week (2020–2022, 2024) projekt Umenie mesta pre Galériu mesta Bratislavy (2022) a inštalačný systém Visual Stage na festivale Pohoda 2021. Spoluautorom grafického riešenia knižky je aj Michal Chrastina. Vyštudoval digitálny dizajn na Univerzite Tomáše Bati ve Zlíně, pričom absolvoval študijné pobyty na Fakulte výtvarných umení VUT v Brne, LUCA School of Arts v belgickom Gente) a vizuálnu komunikáciu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Pôsobí ako grafický a písmový dizajnér na voľnej nohe, od roku 2018 aj v grafickom štúdiu Abcdefghch studio, ktoré založil spolu so Simonou Hojsíkovou (venujú sa v ňom najmä editorial dizajnu a tvorbe vizuálnych identít) a ako písmový dizajnér spolu s kolegom Robetom Fikeiom svoje fonty distribuuje prostredníctvom spoločnej platformy Contextype.
Zuzana Didová a Michal Chrastina pracovali s grafickou úpravou knihy O tme a veľkom človeku veľmi citlivo a dali priestor vyniknúť silnej ilustrácii, ktorá však nenarušuje textovú zložku. Hoci má knižka tvrdú väzbu s tmavou ilustráciou, vďaka svojmu tenkému strednému formátu a materiálovej ľahkosti pôsobí veľmi subtílne. Text a ilustrácie sú v rámci dvojstrany vždy oddelené, každé na jednej stránke. Pevnou súčasťou ilustrácie sú iba skriptové nápisy na knižnej väzbe a nápisy s číslovaním kapitol. S ohľadom na detského čiateľa dizajnéri zvolili jednoduchú antikvu pre hlavný text a sádzali ju zväčšeným písmom s dostatočným priestorom medzi riadkami. Na nadpisy použili tmavozelený grotesk sádzaný vo verzálkach v dynamicky naklonených obdĺžnikových rámčekoch, ktoré sú tak vizuálne prepojené s ilustráciou. Tlač a technickú úpravu knižky zabezpečila tiež česká tlačiareň Protisk s.r.o. s papierom Munken Print White.
Umiestnenie obidvoch knižiek v The 2024 BRAW amazing bookshelf je dôkazom, že pri zostavovaní knihy (a akéhokoľvek iného projektu) sa netreba báť vložiť dôveru do rúk mladých začínajúcich grafických dizajnérov*iek a ilustrátorov*iek. Výsledok môže byť odvážny, to však málokedy býva na škodu.