Newsletter

Dielo dizajnu

Bolt Chair
Bolt Chair

Bolt Chair

Slovenský dizajnér Jakub Pollág, dlhodobo žijúci a pôsobiaci v Prahe, je zakladateľom dizajnérskeho štúdia zeitgeist.limited. V spolupráci s českým dizajnérom Filipom Kramplom vytvorili stoličku Bolt Chair. Prepájajú v nej základné princípy a vízie svojej tvorby – lokálnosť, nadčasovosť, bezodpadovosť, udržateľnosť a kvalitu výrobkov. Zámerom autorov bolo vytvoriť stoličku, ktorá sa dá jednoducho rozložiť aj zložiť na plocho - tak, aby sa mohla komfortne prevážať aj v osobnom aute. Možnosť jednoduchých opráv jej dáva predpoklad zaradiť sa do skupiny opraviteľných produktov. Je vyrobená z masívneho jaseňového dreva s výraznou štruktúrou, pričom špecifická farebnosť v troch variáciách je dosiahnutá použitím prírodných olejov. Jej línie a krivky boli navrhnuté s ohľadom na technické špecifiká a limity strojov, ktoré boli pri výrobe použité. Signifikantným prvkom tejto stoličky sú priznané naddimenzované konštrukčné prvky skrutka s maticou (bolt), ktorá sa okrem funkčného prvku stáva dôležitým estetickým momentom a zároveň slúži ako vizuálna nápoveda signalizujúca možnosť demontovať ju na štyri samostatné časti. Dynamiku a jedinečnosť jej dodáva kontrast materiálov a farebnosti jednotlivých prvkov. Estetické a funkčné kvality tejto stoličky boli ocenené Národnou cenou za dizajn 2023 v kategórii Domov a verejný priestor a takisto German Design Awards 2024 ako Excellent Product Design – Furniture. V závere minulého roka sa stolička stala súčasťou zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Milan Veselý

Medzi činorodými a zamestnanými slovenskými grafickými dizajnérmi bol Milan Veselý azda ten najzamestnanejší. V rokoch 1954 – 1958 študoval na Škole umeleckého priemyslu v Bratislave odbor úžitkovej grafiky. Dva roky bol zamestnaný v Reklamnom podniku Praha. Od roku 1960 pracoval v slobodnom povolaní a od roku 1990 podnikal. V oblasti knižnej grafiky spolupracoval v 60. rokoch s vydavateľstvami Mladé letá, Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, Tatran, Pallas a Vydavateľstvom Slovenskej akadémie vied. V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch pre vydavateľstvo Mladé letá ilustroval zobrané spisy J. Verna a upravoval veľké obrazové publikácie. V šesťdesiatych rokoch spolupracoval so Slovenskou televíziou na koncepcii televíznych titulkov a takisto aj s švadlami - s divadlom Nová scéna, s Divadlom na korze a od roku 1990 tvorí najmä plagáty pre divadlo Astorka Korzo’90. V šesťdeiatych rokoch vytvoril plagáty aj pre slovenské filmy.

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 1/2024

Designum 1/2024

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2023

Slovenské centrum dizajnu
Designum 3/2023 – obálka časopisu

Designum 3/2023

Slovenské centrum dizajnu
Designum 2/2023

Designum 2/2023

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív