Najnovšie správy
PF 2026
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Tibor Uhrín
Tibor Uhrín študoval na STU v Bratislave odbor priemyselný dizajn (1984 – 89). V roku 1993 navrhol detskú stavebnicu Gringo, za ktorú získal hlavnú cenu v súťaži Slovenského centra dizajnu – Dobrý dizajn a ktorá sa vyrába dodnes. Venuje sa tvorbe interiérových doplnkov a objektov pre stolovanie. Zväčša pracuje s drevom, ale používa aj kov a recyklovaný materiál. Využíva tradičné technológie, napr. frézovanie a študuje rôzne spôsoby spracovania materiálov (Nádoby Cadlaby, 2020, Misy Závrty, 2018). Píše úvahy o remesle a dizajne, ktoré vyšli v jeho publikácii Drevo dizajn a tradícia. Učil na Odbore tvorby hračiek na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici (1989 - 2002). Od roku 2016 je profesorom a vedúcim Katedry dizajnu Fakulty umení TU v Košiciach (od r. 2004), kde vedie aj Ateliér inovácií.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025