Newsletter

Dielo dizajnu

Karol Guliš, kniha ABC pre zamračených, grafické riešenie: Vlastimil Herold, vydala Smena Bratislava, 1968, Slovenské múzeum dizajnu, foto: Adam Šakový
Karol Guliš, kniha ABC pre zamračených, grafické riešenie: Vlastimil Herold, vydala Smena Bratislava, 1968, Slovenské múzeum dizajnu, foto: Adam Šakový

Karol Guliš: ABC pre zamračených, dizajn Vlastimil Herold

Grafický dizajnér, animátor a ilustrátor Vlastimil Herold (1924-2004) sa narodil v českej rodine žijúcej na Slovensku, štúdium absolvoval v Čechách a svoju profesijnú tvorbu začal v Prahe. Potom sa presťahoval do Bratislavy, kde prežil veľkú časť svojho života. Popri animovaní filmov tvoril spočiatku kreslený humor, postupne aj knižnú grafiku, obalový dizajn, logotypy a značky, plagáty a tiež drobnú grafiku v podobe novoročeniek, ex librisov či voľnej ilustrácie. Grafickú úpravu knihy ABC pre zamračených od Karola Guliša spracoval celistvo. Počnúc prebalom s ilustráciou Adama a Evy, cez razbu postavy „ploštice“, ilustrácie postáv vypĺňajúcich priestor predsádok až po jednotlivé čiernobiele ilustrácie na začiatku každej kapitoly. Štylizované figúry vtipne vystihujú podstatu jednotlivých kapitol – fejtónov publikácie. Ide o kresby nadväzujúce na Heroldove charakteristické ilustrácie, ktoré tvoril na začiatku 60. rokov 20. storočia pre Knižný magazín.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Jakub Janiga

Jakub Janiga bol jedným z prvých študentov ateliéru Kov a šperk na VŠVU (1995 – 2000) pod vedením Karola Weisslechnera, ktorý ateliér prevzal po Antonovi Cepkovi. Jeho tvorba vychádzala z koncepcie oddelenia, ktorá sa zameriavala nielen na autorský šperk, ale aj interiérové doplnky, alebo nábytkové solitéry - objekty. V roku 2001, ani nie rok po ukončení štúdia, usporiadal vlastnú samostatnú výstavu s množstvom realizovaných prototypov. V tom čase už mal na konte niekoľko desiatok výstav, zahraničné študijné pobyty a niekoľko komerčných úspechov. Už počas štúdia zaujal šperkom - príborom navliekacím na prsty, ktorý je aj dnes veľmi netradičným riešením, dokumentujúcim jeho zvláštny vzťah k funkčnosti predmetov. Je to niečo ako výtvarný objekt s obmedzenou funkciou. Jeho záujem o stolovacie prvky a kov ako nosný materiál siaha až k stredoškolskému obdobiu, ku kremnickej Škole úžitkového výtvarníctva. Táto vývojová línia sa plynule tiahla jeho tvorbou až po jeho odchod do USA, kde v roku 2013 založil štúdio Janiga Design v Bostone, v ktorom sa venuje hlavne výstavníckym projektom. Pre jeho tvorbu boli charakteristické čisté geometrické tvary, jednoduché línie svietnikov, mís a váz. Katarína Hubová

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 2/2024

Designum 2/2024

Slovenské centrum dizajnu
Designum 1/2024

Designum 1/2024

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2023

Slovenské centrum dizajnu
Designum 3/2023 – obálka časopisu

Designum 3/2023

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content