Najnovšie správy
Otváracie hodiny počas sviatku
Dizajn v číslach za rok 2023
Kniha mesiaca AUGUST
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
VLASTIMIL HEROLD, Takto alebo takto
Transmodernita
Akcie
Green Product Award 2025
Komentovaná prehliadka expozície 100 rokov dizajnu
Model Young Package 2024
Dielo dizajnu
MICHAELA BEDNÁROVÁ - PUOJD: PLÁŠŤ ARMY ŽLTÝ Z KOLEKCIE /SI:/, 2023
Unisex dlhý plášť ARMY v žltom farebnom prevedení je dielom textilnej a odevnej dizajnérky Michaely Bednárovej pôsobiacej pod vlastnou značkou Puojd, ktorú založila v roku 2008. Vo svojej práci sa sústredí najmä na navrhovanie textilných dezénov, odevných kolekcií a textilných doplnkov. Tie tvorí aj na mieru pre rôzne firmy alebo štátne inštitúcie. Plášť ARMY navrhla v roku 2023 do novej módnej kolekcie s názvom /si:/, čo naznačuje kombináciu dvoch anglických slov: sea (more) a see (vidieť).
Osobnosti dizajnu
Andrej Kováčik
Andrej Kováčik sa narodil v Budapešti, kde sa učil za zinkografa a navštevoval večerné kurzy kreslenia. V rokoch 1908 – 1914 študoval na akadémii výtvarných umení v Budapešti, kde boli jeho profesormi T. Zemplényi, P. Szinyei-Merse a B. Iványi-Grünwald. Počas prvej svetovej vojny narukoval a pôsobil ako frontový maliar v rakúsko-uhorskej armáde. Po vojne sa presťahoval aj s rodinou na Slovensko do Turčianskeho Svätého Martina, kde pôsobil ako výtvarník-ilustrátor Kníhtlačiarskeho účastinárskeho spolku. V roku 1927 presídlil do Bratislavy, kde žil ako výtvarník v slobodnom povolaní až do svojej smrti v roku 1953. Počas slovenského štátu kreslil do oficiálnej ľudáckej tlače a spolupracoval aj s Úradom propagandy. V roku 1945 na základe rozhodnutia preverovacej sekcie Komisie pre reorganizáciu výtvarného života dostal doživotný zákaz pôsobenia vo verejnom kultúrnom živote. Profiloval sa najmä ako časopisecký, neskôr ako knižný grafik. V 20. a 30. rokoch kreslil do humoristických časopisov Kocúr, Jež a Koza, Osa a Kosa a vytvoril aj zatiaľ nezistený počet politických a výstavných plagátov. Vo svojej tvorbe spojenej s typografiou nezaprel secesné školenie, tvary písem často ornamentalizoval. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017. Fotografia: výskum Ľubomíra Longauera do publikácie Modernosť tradície – úžitková grafika po roku 1918 (Slovart, Bratislava, 2011), archív Slovenskej národnej galérie v Bratislave